"תוכנית ספדי חסכונית בקרקע ופגיעתה נמוכה מפגיעת החלופות"

הוועדה המחוזית ירושלים קבעה, כי מתוך 24,200 דונם רק 3,000 דונם מיועדים לבינוי; הירוקים לא מסופקים

"על אף פגיעה בלתי נמנעת בשטחים פתוחים, תוכנית מערב-ירושלים היא חסכונית בקרקע ופגיעתה נמוכה מפגיעת חלופות אחרות". כך קבעה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים בחוות דעת שפירסמה.

לאחרונה קיימה הוועדה דיון בתוכנית מערב ירושלים (תוכנית ספדי), בו נזכרו עיקרי ההתנגדויות שהוגשו. הוועדה המליצה לגדעון ויתקון, חוקר שמונה לדון בהתנגדויות, להמליץ למועצה הארצית לאשר את התוכנית במספר תנאים, ביניהם ביצוע תוכניות המגורים בהר חרת ובמורדות רכס לבן בשלבים.

הוועדה קבעה, כי אין לפגוע בשטחים החקלאיים של היישובים הכפריים וכי יש לאפשר להם לעסוק בחקלאות כל עוד רצונם בכך. לשם כך נקבע, כי גבולות השיפוט החדשים של ירושלים במסגרת תוכנית ספדי, לא יכללו שטחי יישובים הכפריים בתחום פיתוח עירוני. לדברי מתכננת המחוז, ענת צור, המשמעות היא כי המושבים אורה ועמינדב לא יסופחו לירושלים במסגרת התוכנית.

את החברה להגנת הטבע וארגון ירושלים בת-קיימא זה לא מספק. לדברי המתכנן אורי בר-שישת מירושלים בת-קיימא, החלטת הוועדה בעייתית משום שהיא מתבססת על נתונים שגויים וסותרים.

לדברי אברהם שקד, נציג הארגונים הסביבתיים בוועדה המחוזית, "ההחלטה מבטאת פחדנות ובורות של המערכת שלא התמודדה עם השאלות המהותיות - שאלת הצורך בתוכנית ובדיקה אמיתית של עוצמת הנזק הסביבתי".

בנושא זה העלו נציגי הארגונים הירוקים טענה לפיה יש לבצע תסקיר השפעה לסביבה שיבדוק את התוכנית כמכלול, ולא להסתפק בתזכירים לתוכניות נקודתיות.

הוועדה המחוזית נשארה איתנה בדעתה, כי יש לדחות את תזכיר ההשפעה לסביבה לשלב התוכניות המקומיות המפורטות. הוועדה קבעה, כי מתוך 24,200 דונם רק 3,000 דונם מיועדים לבינוי. "ברור כי פגיעתה הסביבתית של התוכנית אינה כה רבה כפי שנראה במבט ראשון", ציינה.

הוועדה הוסיפה את העובדה, כי השטחים לבינוי בתוכנית, מתוכננים כצמודי דופן לבינוי קיים. בחוות הדעת צוין, כי תוכנית ספדי נותנת מענה ראוי לארגון סטטוטורי של השטחים הפתוחים. כך למשל, התוכנית מתנה את פיתוח השטחים הבנויים בפיתוח מקביל של פארקים מטרופולינים. התוכנית גורעת מהגן הלאומי הר חרת 96 דונם, אך מוסיפה 1,900 דונם לגן לאומי.

לדעת שקד, שלושת הפארקים המטרופולינים שהוועדה מתייחסת אליהם - בנחל רפאים, באזור עמק בית זית ומעין כרם ובעמק הארזים - יהיו במקרה הטוב "גן סאקר משופר". זאת מאחר שלגבי חלק משטחים אלו קיימות כבר תוכניות שונות להמשך כביש 39, שמתוכנן לעבור בנחל רפאים. לדבריו מדרום לנחל רפאים תעבור גדר ההפרדה.

לתוכנית הוגשו 90 התנגדויות מפורטות שעליהם חתמו 16 אלף מתנגדים. תוכנית ספדי הופקדה בעבר במועצה הארצית, לאחר שנחתם בפברואר 2003 מסמך הבנות בין יוזמי התוכנית לבין החברה להגנת הטבע, המשרד לאיכות הסביבה, קק"ל ורשות הטבע והגנים.

בהסכם התחייבו הגופים לא להתנגד לתוכנית בתמורה לגריעת שטחים המיועדים לבינוי. 15 חודשים מאוחר יותר הודיעה החברה להגנת הטבע, כי היא פורשת מההסכם בנימוק שהעירייה ומינהל מקרקעי ישראל ביקשו לקדם תוכנית לבנייה על חלק מאדמות הגן הלאומי מבואות ירושלים, בניגוד להסכם. מאוחר יותר פרשו מהסכם זה גם גופים אחרים.