ביהמ"ש: החקלאים לא פטורים מאגרה בתביעה על הקרינה מתחנת השידור הלל

ביקשו פטור מאגרת המשפט בטענה למצב כלכלי קשה; השופט: התובעים לא פירטו את מקורות הכנסתם ולא צירפו דפי חשבון

בית המשפט המחוזי בת"א דחה את בקשתם של 53 חקלאים מהמושב פורת בגוש תל-מונד, לפטור אותם מאגרת בית-המשפט בתביעה על סך 141 מיליון שקל. התביעה הוגשה נגד המדינה, בזק ורשות השידור, בעניין הקרינה מתחנת השידור הלל.

תחנת השידור הוקמה בשנת 1992 בין היישובים עין שריד, עין ורד, צורן ופורת והשתרעה על פני 1,000 דונם. בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין, דוד מנע ומשה קפלנסקי, נטען כי הקרינה האלקטרומגנטית גרמה לאובדן יבולים והפכה את אדמותיהם לבלתי שמישות. לדבריהם, בגלל הקרינה הם מתקשים כעת בפרנסת משפחותיהם וחיים בדוחק, שכן אדמותיהם כבר מניבות גידולים חקלאיים.

החקלאים ביקשו פטור מאגרת המשפט, בסך 2.5% מסכום התביעה, וטענו כי מצבם הכלכלי קשה, כי עולמם חרב עליהם כתוצאה ממחדלי הנתבעות, וכי ניסו ללוות כסף מהבנק לצורך תשלום האגרה, אולם הבנק סירב להלוות את הכספים.

המדינה התנגדה לפטור את התובעים מאגרה, וטענה בין היתר כי עילת התביעה התיישנה. הרשם שמואל ברוך דחה את הבקשה, משום שחלק מהתובעים לא הגישו תצהיר, ואלה שעשו כן, הגישו תצהיר "סתמי, שחזר ונשנה בכל התצהירים".

ברוך הוסיף, כי התובעים לא פירטו את מקורות הכנסתם ולא צירפו דפי חשבון. "אני מתקשה לקבל כהגיוני את אותו דפוס שהועתק מילה במילה, מתצהיר לתצהיר, לפיו, פנה כל אחד מהמבקשים לסניף בנק עלום, ביקש הלוואה ולא נענה. כל זאת, שעה שהסכומים שבהם מדובר אינם 'בשמיים' כשמדובר בכל אחד ואחד מהמבקשים בנפרד", ציין ברוך.

מי שלא ישלם את המחצית הראשונה של האגרה עבור חלקו בתביעה, עד 1 באוגוסט, קבע הרשם, יימחק מכתב התביעה. המחצית השנייה של האגרה תשולם עם תחילת שלב ההוכחות. (ת.א. 1679/05).