ביהמ"ש ביטל החלטה של הוועדה המקומית י-ם להתיר שימוש חורג בבניין מגורים בן 10 דירות

עמותת תפארת בנות החלה להפעיל ללא אישור מרכז רוחני ארצי לבנות בעלות תשובה ב-7 מתוך 10 הדירות בבניין

בית המשפט המחוזי בירושלים ביטל היום (ג') החלטה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים, להתיר שימוש חורג בבניין מגורים בן 10 דירות, ולאפשר הקמתה של ישיבה חרדית לבנות.

השופטת יהודית צור קובעת, כי יש לבטל את ההיתר שניתן בהתבסס על מבחנים של מידה וסבירות. צור קבעה, כי ההיתר אינו עומד באמות מידה של סבירות וכי ההיתר מהווה שינוי מהותי של אופי הבניין והייעוד המקורי למגורים.

צור קיבלה עתירה שהגישו דיירים בעניין ואשר בה הם ביקשו לבטל את החלטת ועדת הערר לתכנון ובנייה במחוז ירושלים, אשר דחתה את ההתנגדויות.

העתירה הוגשה לאחר שעמותת תפארת בנות החלה להפעיל ב-7 מתוך 10 הדירות, מרכז רוחני ארצי לבנות בעלות תשובה.

העמותה הגישה בקשה להתיר לה לעשות שימוש חורג בדירות ובשלטי החנייה בבניין כפנימייה וכיתות לימוד.

הוועדה המקומית נענתה לבקשה וועדת הערר דחתה את ההתנגדויות. צור קובעת בפסק הדין כי הבניין נועד לאכלס כמות מסוימת וסבירה של דיירים לצורכי מגורים, ומשמעות מתן ההיתר החורג היא כי ניתנה רשות לדחוס לבניין עוד 100 דיירים.

צור קובעת, כי יש להעדיף את האינטרס הקנייני של הדיירים בעליה דירות בבניין ויש להביא בחשבון את איכות החיים שלהם.

עוד אומרת צור, כי יש הבדל של ממש אם מדובר בחריגה שולית בשימוש שאז ניתן לאשרה, לעומת המצב בעניין זה שבו מדובר בחריגה רבתי מהשימוש המקורי.

צור מציינת, כי העמותה עשתה דין לעצמה במשך 5 השנים האחרונות שבו הפעילה את הבניין ללא אישור. לדבריה, עתה ניתן לה היתר לשימוש חורג בלא שנלקחה בחשבון התקופה הממושכת שבה היה שימוש חורג בפועל, שנעשה שלא כחוק.

את הדיירים ייצג עוה"ד פז רימר ואת הוועדה והעמותה עורכי דין יריב רגב ומנשה הס. (עת"מ 266/05).