הבורר שמגר: לא תחולט ערבות אוטונומית של 2.3 מיליון שקל שנתנה רסידו למושב בן-נון

רסידו טענה כי הוראות המעבר של המינהל מהוות אירוע מסכל להסכם; המושב טען כי חלק מהכסף לא שולם ולכן יש לחלט את הערבות

נשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט מאיר שמגר, המשמש כבורר בסכסוך בין חברת רסידו פי.בי למושב בן-נון, הוציא ביום ג' צו מניעה זמני, נגד חילוט ערבות בנקאית אוטונומית בסך 2.35 מיליון שקל. את הערבות הוציאה חברת רסידו לטובת המושב.

הסכסוך בין רסידו למושב הגיע לערכאות המשפטיות בתחילת ינואר 2005. המושב פנה באופן חד-צדדי לבנק הפועלים, בדרישה לחילוט הערבות הבנקאית של רסידו.

הערבות האוטונומית הופקדה באפריל 2000 להבטחת ביצוע עבודות הפיתוח ותשלום הכסף. רסידו טענה, כי התערבות בג"ץ בפסק דין הקשת המזרחית, והוראות המעבר שקיבלה מועצת המינהל ואושרו בבג"ץ, מהוות אירוע מסכל להסכם, באופן שלא ניתן ליישמו כיום. המושב טען, שחלק מהכסף לא שולם לו, ולכן הוא זכאי לחלט את הערבות.

בתגובה, פנתה רסידו לבית המשפט המחוזי בת"א, באמצעות עוה"ד רונן מאור ואבי סטוקהולם-כהן, בבקשה למתן צו ארעי נגד החילוט. השופט יהודה זפט הוציא צו זמני ולאחר מכן הועבר הסכסוך בהסכמה לבוררות בפני שמגר.

סלע המחלוקת בין הצדדים קשור לעסקה בה התקשרו ב-2000, בפרויקט בנייה על קרקעות מושב בן-נון, במסגרת החלטות 717 ו-727 של מינהל מקרקעי ישראל.

בג"ץ ביטל את החלטות המינהל וקבע הוראות מעבר הקובעות אילו פרויקטים ימשכו על בסיס ההחלטות המינהל שבוטלו. כיום, רסידו נמצאת בעיצומם של דיונים עם המינהל, באשר לזכויותיה להמשיך בפרויקט.

בנסיבות אלו ועד שיתברר גורל העסקה, טענה רסידו כי זכותה להקפיא את תשלומי התמורה למושב, ובין היתר את התחייבויותיה לבצע עבודות פיתוח בשטחי ההרחבה של המושב.

שמגר קיבל אמש את טענות מאור וסטוקהולם-כהן, וקבע כי מאזן הנוחות נוטה לטובת רסידו. לדבריו, מתן הצו ישמור על הסטטוס-קוו הקיים בין הצדדים.