נפטר ד"ר יעקב הראון

לשעבר בעל השליטה בחברות סקוריטס והראון את לביא

ד"ר יעקב הראון נפטר אמש (מוצ"ש) ממחלה קשה וממושכת. הראון, 83, הותיר אחריו אישה, ורה, ושתי בנות. לפני כשנתיים מכר הראון את מניות השליטה בחברת ההשקעות סקוריטס שהיתה בשליטתו ופרש מעסקים. גבי שפירא, מנכ"ל סקוריטס ומי שליוה את הראון גם בימיו האחרונים, אמר היום (א'), כי "הגוף בגד בו, כאשר מוחו היה עדיין חד כתער".

"הדוקטור", כפי שכונה הראון ע"י מקורביו, היה אחת הדמויות הססגוניות במיגזר העיסקי. בזמנו התפרסם כאחד המומחים הבולטים בענפי הביטוח והפיננסים. לצד היותו איש אשכולות בעל ידע רחב, היה הראון איש נוח לכעוס, וחלק רב מפירסומו קנה בשל מאבקי הכוחות שניהל עם דירקטורים ומנהלים בחברות שבשליטתו.

הראון הגיע ארצה כפליט מהונגריה בסוף שנות ה-30. במולדתו התמחה כעו"ד פלילי, אולם כאשר הגיע לארץ ישראל עסק, כמו אחרים, בבנייה ובפרדסנות. בהמשך פנה לענף הביטוח, בו עסקה משפחתו בנכר (אחיו עבד כבכיר בלויד'ס אנגליה). בשנת 1943 הקים את חברת סקוריטס, שעסקה בתחילת דרכה כמורשית לויד'ס בביטוח כללי וימי. לצד פעילותו העיסקית, היה הראון פעיל בענפי ספורט שונים, ובין היתר ניהל את קבוצת הכדורגל של מכבי חיפה.

במהלך שנות ה-70 הרחיבה סקוריטס את פעילותה באמצעות ייצוג של חברות ביטוח זרות. העיקרית שבהן היתה סיגנא האמריקנית, שבאמצעותה נכנסה סקוריטס לענף ביטוחי רכוש של מפעלים תעשייתיים והפכה לאחת החברות המובילות בענף, כאשר בין לקוחותיה נמנים התעשייה האווירית, כור ומקורות.

בשנת 1989 הפסיקה סיגנא את פעילותה בישראל, וגרמה לפגיעה קשה בפעילות הביטוח של סקוריטס. הראון הגיש תביעת ענק נגד סיגנא ובין הצדדים נערכה בוררות ממושכת, שבסיומה יצאה סקוריטס עם פיצוי של 2 ליש"ט בלבד וחוייבה בהוצאות משפט כבדות.

בתחילת שנות ה-90 חיפש הראון אפיקי השקעה חליפיים לפעילות הביטוח הפוחתת של סקוריטס, ומצא אותם ברכישת מניות השליטה בחברת מסופי המטען הממשלתית ממ"ן ובחברת הברוקרים הראון את לביא, שייסד יחד עם משה לביא. בשנים הראשונות הניבה פעילות זו רווחים נאים, אך בעקבות התמוטטות הבורסה ב-1994 והפסדים כבדים מני"ע, הורעו תוצאותיה של סקוריטס במידה מהותית.

בשנים הבאות זכה הראון לכותרות שמנות, בעיקר בשל הסכסוכים עם דירקטורים בסקוריטס ושרשרת הדחות הסיטונאית של מנהלים בהראון את לביא. בראיון שהעניק ל"גלובס" לפני שלוש שנים, אמר: "יש לי בלונדון את השם הטוב ביותר מכל הישראלים. זה שמנסים להרוס לי את השם עכשיו, משפיע על הבריאות שלי. אם הייתי צעיר בכמה שנים, הייתי יורד מהארץ".

בהמשך 1994 מכר הראון את השליטה בסקוריטס לחברת תעבורה של אברהם (בונדי) ליבנת תמורת 10.5 מיליון דולר. ביום המכירה אמר הראון, כי "היום עסקים זה לא מה שהיה פעם. בדרך כלל אנשים שאתה עושה איתם עסקים, אינם הגונים. אני 60 שנה בעסקים, לא רגיל לזה ולא רוצה להתרגל"