סכסוך שותפים בטהוטי: מי גנב מידע עסקי ולמי שייכות זכויות הפטנט

החברה תובעת את אחד המייסדים בטענה שגנב ממנה מידע סודי ולקוחות

תביעה בסך 1.2 מיליון שקל של חברת טהוטי נגד אחד ממייסדיה, ולנטין אוסמן, הועברה השבוע מבית משפט השלום בנתניה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. השופטת יעל קלוגמן הסבירה כי בבסיס הסכסוך עולות שאלות הנוגעות לחוק הנאמנות, אשר על-פי החוק, מוסמך לדון בהן רק בית המשפט המחוזי.

טהוטי עוסקת בהאצה של טיפול בתקשורת אינטרנטית שנכנסת לתוך המחשב. השבב שהיא מפתחת אמור להקל על עומסים בשרתים ובמחשבי קצה, בעיקר ברשתות תקשורת מקומיות. לפני שבועות ספורים השלימה החברה גיוס שני בהיקף של 4.2 מיליון דולר.

החברה הגישה את התביעה נגד אחד המייסדים, ולנטין אוסמן, במסגרת סכסוך בין השותפים בחברה בנוגע לפטנט שרשמה. סכום התביעה, כך נטען, משקף את נזקי החברה כתוצאה מפעולות שנקט אוסמן נגדה כדי "לנקום" בה, לדבריה, על כך שסירבה להעלות את משכורתו. החברה טוענת כי אוסמן סירב להשיב שני מחשבים ניידים שעליהם חומר סודי של החברה, בטענה כי נגנבו ממכוניתו. עוד נטען, כי הוא השתלט על אתר האינטרנט של החברה, שינה את תוכנו כך שנראה היה כי החברה נסגרה, והפנה את הגולשים לאתרי המתחרים. בנוסף נטען בתביעה, כי אוסמן ביצע האזנות סתר לבכירים בחברה.

לטענת טהוטי, סכום התביעה משקף את הנזק שנעשה לה. החברה אף חילטה את מניותיו של אוסמן, והיא מבקשת מבית המשפט להצהיר כי הדבר נעשה כדין. אוסמן, מנגד, דורש מהחברה את הזכויות בקניין הרוחני של הפטנט, שלדבריו הומצא על ידו.

בטרם הגיש כתב הגנה, ביקש אוסמן מבית המשפט, באמצעות עוה"ד אהוד פורת ושי רוטנשטרייך ממשרד פורת, שגיב, שלומי, לסלק את התביעה על הסף, בשל היעדר סמכות עניינית של בית המשפט.

בבקשה נטען, כי בא-כוחה של טהוטי, עו"ד אבי גולדסובל, מונה לשמש נאמן על שטרי העברת מניות לטובתו של אוסמן, אך הוא הסתיר זאת מבית המשפט בטענה שאיננו משמש כלל נאמן לטובת אוסמן, אלא לטובתה של טהוטי.

לטענת אוסמן, הנאמן גולדסובל פעל בניגוד עניינים בעצם זה שהגיש את התביעה בשם החברה. עו"ד רוטנשטרייך טוען, כי הלקוח שלו הגיש תלונה בעניין ללשכת עורכי הדין.

"נראה", כתבה בהחלטתה השופטת יעל קלוגמן, "כי המחלוקת בין הצדדים עשויה להיות כרוכה בשאלות שבגדר חוק הנאמנות, לא כשאלות שוליות וזניחות, אלא כשאלות מרכזיות", וכי לבית המשפט המחוזי סמכות ייחודית לדון בשאלות אלה (ת.א. 2496/05).