משרד התחבורה יוזם: הפחתת שווי שימוש לרכב צמוד עם איבזור בטיחותי גבוה

ההצעה נועדה לעודד את ציי הרכב להצטייד במכוניות בטוחות יותר

משרד התחבורה יוזם מהלך המיועד לעודד את ציי הרכב להצטייד במכוניות בטיחותיות יותר. המשרד יציע לאוצר לשנות את קבוצות שווי השימוש לצורך מס. ל"גלובס" נודע כי המלצה ברוח זה כלולה בדו"ח ועדת שיינין לביצוע רפורמה בנושא הבטיחות בדרכים, שיפורסם מחר.

לטענת משרד התחבורה, המנגנון הנוכחי של קבוצות שווי השימוש, מביא כיום חלק מיבואני הרכב המרכזיים להציע לציי רכב דגמים באבזור בטיחותי מופחת. כתוצאה, מקבלים נהגי הציים והחברות, שחלקם בשוק הרכב החדש מגיע כיום ליותר מ-60%, כלי רכב המצוידים בשתי כריות אוויר בלבד ולעתים ללא מערכת ABS. זאת בהשוואה ל-6 כריות בדגמים הפרטיים.

על-פי הצעת שר התחבורה, ערך האבזור הבטיחותי לא ייכלל במחיר הרכב הבסיסי לצורך חישוב שייכותו לקבוצת שווי מסוימת. כך מכונית משפחתית ב-128 אלף שקל, המצוידת ב-6 כריות אוויר ומשתייכת לקבוצת שווי 3, תיחשב כאילו מחירה 122 אלף שקל ולפיכך תיכלל בקבוצה 2 - הקבוצה, שמהווה את המרכיב העיקרי "בסל הקניות" של חברות הליסינג.

יבואני הרכב מברכים על הצעד ואמרו, כי הוא עשוי להביא ל"חשיבה מחדש" בכל הנוגע לתכנון השיווקי. עם זאת, עדיין תהיה הפרדה בין דגמי ציים לדגמים פרטיים בכל הנוגע לפריטי אבזור לא בטיחותיים.

מקורות באוצר מעריכים כי יישום הצעד אינו ריאלי, מכיוון שקבוצות השווי מבוססות על מחיר הרכב לצרכן, ולפיכך לא ניתן לבצע חישוב נפרד של מחיר אביזרי הבטיחות. בנוסף, קיימים הבדלים משמעותיים ברמות האבזור של כלי הרכב, ולפיכך לא ניתן לקבוע הפחתת מחיר בגודל קבוע.