נתיבי איילון: סוף המסלול

לפי החלטת הממשלה, צריך להתחיל לבצע את הפירוק דה-פקטו של נתיבי איילון כבר בינואר הקרוב. אלדד בוקשפן, יו"ר החברה, לא רק מבכה את הטעות הנעוצה לדעתו במהלך זה, אלא גם יעשה כל מה שאפשר כדי לדחות את הקץ

אלדד בוקשפן היום הוא איש כועס. 12 שנים הוא יושב בראש דירקטוריון נתיבי איילון, עבר את כל המנכ"לים של החברה, אחד אחד, והיום היא נגמרת לו בין האצבעות. לא סתם נגמרת. אף אחד גם לא שאל אותו לדעתו. והוא כועס גם על הממשלה, גם על משרד האוצר, גם על משרד התחבורה ואפילו על עיריית תל אביב, שמטעמה הוא יושב בראש הדירקטוריון. ובימים אלה, של חילופי משמרות בעירייה, אין לו בעיה להניח את הדברים על השולחן. לרון חולדאי לא יהיה אכפת.

בוקשפן ידוע יותר בציבור כיו"ר אגודת מכבי תל אביב מאשר כיו"ר נתיבי איילון. הוא אינו מתפרנס לא מזה ולא מזה, ועומד בראש משרד ידוע לתכנון קונסטרוקציות, ממנו הוא מתפרנס בכבוד. לתפקיד יו"ר נתיבי איילון מונה על ידי עיריית תל אביב, אבל כפי שנראה בהמשך, אינו תופס עצמו כשליח של העירייה ופועל עצמאית.

ראשית, תזכורת: באוגוסט 1998 התקבלה החלטת ממשלה שיש לה שני חלקים ברורים. האחד: תבוצע הפרדה בין נתיבי איילון לבין הגופים שהיו קשורים אליה, נתיבי כרמל ונתיבי גליל. יפה נוף החיפאית תיקח על עצמה את עבודות נתיבי כרמל ובנוגע לנתיבי גליל ייצא מיכרז פומבי להקמת מינהלה לניהולה.

השני: נתיבי איילון תמשיך לקבל עבודות בשנים הקרובות, עד לסיום עבודותיה בשנת 2003, כאשר מקסימום ההגדלה שהיא יכולה לקבל, מעבר לתקצוב הנוכחי, היא 20 מיליון שקל לפרוייקט. סעיף נוסף בחלק זה: היא לא תבצע פרוייקטים חדשים. משמעות הדבר היא, שנתיבי איילון לא תבצע את פרוייקט איילון מזרח, שעדיין לא החלו העבודות עליו.

ההחלטה התקבלה 4 שנים לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, פרופ' מיכאל בן יאיר, פרסם חוות דעת משפטית לפיה נתיבי איילון, הנמצאת בבעלות משותפת ושווה של הממשלה ועיריית תל אביב, אינה מורשית לעבוד מעבר לגבולות מטרופולין תל אביב. חוות הדעת הוצאה לבקשת פקידי האוצר, שהסתכסכו עם המנכ"ל דאז, אביחי פאוזנר. עד היום לא שוכחים לפאוזנר, שפוטר לאחר שנה בתפקיד, את ה"ירושה" שהשאיר לחברה, שתגרום כנראה בסופו של דבר לפירוקה.

גלובס: נתיבי איילון היא חברה ממשלתית עירונית, בשותפות שווה. מישהו מהממשלה התייעץ עם השותפה, עיריית ת"א, לפני שהתקבלה ההחלטה לקחת נתחים מהחברה ולפרק אותה?

אלדד בוקשפן: "ההחלטה התקבלה ללא התייעצות עם הפרטנר, עיריית ת"א. העיריה אינה יכולה להתעלם מהסכנה בלרוקן חברה שהיא שותפה בה. בעיקרון, אין התנגדות, לא של העירייה ולא שלי, להפרדה בין 3 החברות. אנו האמנו שהחברה חייבת להפוך לממשלתית מלאה. לדעתנו, ויש לנו גם חוות דעת משפטיות, החלטת היועץ המשפטי לממשלה, שהחברה אינה יכולה לעבוד מעבר לגבולות המטרופולין, אינה מוצדקת. היא גם לא קיבלה אישור בבית משפט. הממשלה פשוט קיבלה אותה.

"הרעיון המרכזי שלנו היה שנתיבי איילון תהפוך להיות הזרוע המבצעית של משרד התחבורה בכל הארץ. מסיבות שאיני יכול להבין אותן, משרד האוצר היה הקטליזטור בהתנגדותו להפיכת נתיבי איילון לחברה ממשלתית".

- השותפה של הממשלה לא צריכה לקבל איזושהי תמורה על שחותכים מנתיבי איילון את נתיבי גליל ונתיבי כרמל?

בוקשפן: "בעיריית תל אביב, לאחר שנודע לה על החלטת הממשלה, התחילה פעילות של המימסד העירוני, בייחוד של הגזבר בני שלין ויו"ר החברות העירוניות גלילה אורנשטיין. מתקיימת בדיקה משפטית כדי לבחון את השאלה, אם בחוזים שיש בין נתיבי איילון לבין נתיבי גליל ונתיבי כרמל, שמורות לנתיבי איילון זכויות בעצם הפעילות שהיתה בהקמת שני הגופים. נבדקת גם השאלה אם בגופים אלה יש נכסים, מה שנראה לי על פניו שאין.

"כמובן שעולה בעיה קשה של עלויות הפירוק. למשל הפיצויים עבור אותם עובדים שניאלץ לפטר, גם בנתיבי כרמל וגם בנתיבי איילון עקב הקטנת הפעילות. מי יישא בעלויות אלה? האם ניתן בכלל לבצע החלטה כזו, הכרוכה בפירוק חברה, בתוך 3 חודשים?"

- עלתה הצעה קונקרטית?

בוקשפן: "היות וכל הדברים האלה חייבים בירור, אני מציע שהתהליך, שאנו לא מתנגדים לו, כולל כל הבדיקות, יבוצע במהלך 1999. כל זה לגבי נושא ההפרדה בין נתיבי איילון לבין נתיבי גליל וכרמל".

- אתה מציע לא לקיים את החלטת הממשלה לבצע את ההפרדה בינואר 1999?

בוקשפן: "כן. שיבצעו אותה במהלך 1999. יש חוזים של שתי החברות שנתיבי איילון חתומה עליהם ויש לכך משמעות משפטית".

- מותר לנחש, שהמנכ"ל הנוכחי, דורון בלשה, שאמור מה-1 בינואר לנהל את יפה נוף בחיפה, כולל פעילות נתיבי כרמל, לא אוהב במיוחד את ההצעה שלך.

בוקשפן: "בוודאי שלא. מבחינתו, הוא רוצה להעביר את כל עבודות נתיבי כרמל ליפה נוף".

- להפרדה יש משמעות כספית לגבי נתיבי איילון?

בוקשפן: "בטח. החברה התקיימה גם מדמי ניהול פרוייקטים. ברגע שחלק גדול מזה לא מועבר אליה, יש לה בעיה קשה של התארגנות. למשל, היקף הפרוייקטים בחיפה השנה הוא 200 מיליון שקל ודמי הניהול בסך של %3 הם 6 מיליון שקל. החוסר של זה יהיה משמעותי ביותר".

- יש עלויות ממשיות להפרדה?

בוקשפן: "בוודאי. למשל, פיטורי עובדים. הממשלה צריכה להבין שהשינוי הזה יעלה לה סכום שגם עליו יהיה צורך לדון. על מנת להימנע מהוצאות גדולות, אני מציע למשוך את התהליך במשך שנה".

- ההצעה שלך הועלתה רשמית?

בוקשפן: "אני כתבתי לשר. גזבר העירייה, בני ילין, כתב למשרד התחבורה".

- מה יקרה, לדעתך, אם לא יקבלו את הצעתך?

בוקשפן: "ניכנס לתסבוכת אדמיניסטרטיבית. אם היום אנו בסוף נובמבר ורוצים לבצע את זה ב-1 בינואר, תהיה תסבוכת בקשר לעובדים של נתיבי כרמל, בחוזים עם קבלנים, בשאלות של אחריות על פרוייקטים. זה עלול לגרום להקפאת פרוייקטים בגליל ובכרמל".

- בנוגע לעתיד נתיבי איילון, מדוע לא להפוך אותה פשוט לחברה עירונית?

בוקשפן: "אין בעיה. אז במקום לרוקן אותה צריך להטיל עליה משימות נוספות בזכות הידע והמקצוענות שלה".

- אתה מדבר על מערכת ההסעה ההמונית?

בוקשפן: "ברור. במקום להשתמש בנתיבי איילון עשו טעות והחליטו להקים חברה. לצערי הרב, החלטה זו נתמכה על ידי עיריית תל אביב".

- זה היה צעד הסכמה די נדיר בין העירייה למשרד האוצר. בכל הנוגע לנתיבי איילון, היו תמיד חילוקי דעות. בדיעבד, יש לך מה לומר על כך?

בוקשפן: "אין ספק שהיה משבר אמון בין עיריית תל אביב למשרד התחבורה בשנים האחרונות. היו ויכוחים על נת"צים, פרוייקטים שעיריית ת"א עיכבה, כגון מחלף וולפסון ואיילון מזרח. אנו עדיין לא ניהלנו שיחות עם ראש העיר החדש והצוות שלו, אבל אני מקווה שיהיה שינוי רדיקלי ביחסים. היתה לכך השפעה מאוד רעה על התקציבים, על היחסים בתוך הדירקטוריון. אני חושב שעם הצוות החדש, אפשר לפתוח דף חדש במערכת יחסים זו".

- רוני מילוא לא אהב את דורון בלשה?

בוקשפן: "רוני מילוא מאוד כעס עלי כאשר הצעתי את דורון בלשה לתפקיד והצעתי התקבלה. 'אתה מביא לי מנכ"ל בלי להתייעץ אתי והוא איש של חיפה, עם אינטרסים של חיפה', אמר לי. במבט לאחור, אני לא שולל את האפשרות שהוא צדק. היו דירקטורים שטענו, שהוא קידם יותר פרוייקטים בחיפה".

- ואתה הבאת אותו.

בוקשפן: "אני דווקא תמכתי בדורון. הוא מקצוען ואיש עבודה אמיתי. היתה לנו מערכת יחסים טובה מאוד. אני לא מהדירקטורים שרצו לאכול אותו בוקר וערב. היה ברור לי, שאם החברה לא הופכת לחברה ממשלתית, אין לו פתרון אחר אלא לעזוב את החברה. לכל אורך הדרך, הייתי קיר המגן שלו כנגד ההתקפות של דירקטורים מטעם העיריה".

- כל הדירקטורים? מי למעשה כיוון את המתקפה?

בוקשפן: "זה לא הולך בחבילה אחת. איזי בורוביץ, למשל, לא בחבילה הזו. היו דירקטור אחד או שניים קולניים מאוד לאורך כל הדרך. רוני שלם, למשל, מילא לאורך כל הדרך את ההנחיות של דן דרין. בדיעבד התברר, שהנחיות אלה הזיקו לנתיבי איילון".

- איך אתה מסביר את זה?

בוקשפן: "היו להם אינטרסים של תל אביב ובצדק, אבל בתוך הדאגה הגדולה לתל אביב ניזוקה החברה".

- למעשה, אתה מטיל את האחריות לפירוק החברה על עיריית תל אביב.

בוקשפן: "הטעות היא של העיריה. היא לא הגיעה להידברות מספיקה עם משרד התחבורה. הדוגמה מנגד היא אהוד אולמרט ועמרם מצנע. הם בעצמם הולכים למשרד התחבורה ודואגים לתקציבים".

- אתה בעצם מצביע על רוני מילוא.

בוקשפן: "אני לא מאשים את רוני מילוא אלא את מערכת היחסים בין העיריה למשרד התחבורה".

- שרוני מילוא דומיננטי בה.

בוקשפן: "תן לי לומר מה שאני אומר. אני לא איש בשביל כותרות בעיתון אלא בשביל לקדם דברים".

בתגובה לפניית "גלובס" אמר מנכ"ל משרד התחבורה, נחום לנגנטל, כי אכן תהיה דחייה בפירוק חברת נתיבי איילון, אבל לשלושה חודשים בלבד, ואחרי כן תפורק החברה.

אלדד בוקשפן: "זה צעד ראשון. אני אדאג להאריך את משך הדחייה. לא תהיה להם ברירה"