בית המשפט: הפקרות בדרישות רשויות התכנון בגני ילדים

השופט עודד מודריק: "כל מרחב תכנון מקומי נוהג לפי הבנתו, באופן הנחזה כאילו אין דין ואין דיין"

"לא אצא ידי חובה, אם לא אפנה את תשומת לב הרשויות הנוגעות בדבר ברמה הארצית, למצב הבלתי תקין השורר, שמכוחו כל מרחב תכנון מקומי נוהג לפי הבנתו, באופן הנחזה כלפי חוץ כאילו אין דין ואין דיין". כך כתב בית המשפט לעניינים מינהליים בת"א, בפסק דין בו קבע, כי בית מגורים פרטי בהוד השרון, שאין בו ממ"ד בגודל המתאים, לא יוכל לשמש כגן ילדים, מכיוון שאינו עומד בהסדרי המיגון לשעת חירום.

ריקי אלבו-כבירי שוכרת מזה שנים בית ברחוב הדקלים, ומנהלת בו גן ילדים. היא הודתה והורשעה, על-פי הודאתה, בשימוש ללא היתר חורג בניגוד לייעוד המקרקעין, ובנוסף הוצא צו איסור שימוש חורג במקרקעין, שתחולתו הוקפאה בגין העתירה. בעתירה שהגישה, נגד החלטת הוועדה המקומית הדרים והוועדה המחוזית מרכז, באמצעות עו"ד ערן גפן, נטען כי עמדת הוועדה המקומית אינה סבירה, בעיקר משום שהיא מפלה את העותרת מול עשרות גני ילדים אחרים בהוד השרון, שחלקם מתנהלים בלא היתר כלל, וחלקם אינם עומדים בדרישות המיגון של הוועדה המקומית.

עוד טענה, כי חיובה בדרישות המיגון שנקבעו בידי פיקוד העורף, מטיל עליה הוצאות כבדות שלא ניתן להשיבן בלי להעלות את מחירי גן הילדים, לרמות כאלה שאיש לא ירצה להשתמש בגן.

השופט ד"ר עודד מודריק כתב בהחלטתו, כי השימוש בדירות ובתים כגני ילדים "הוא אילוץ הנובע מכך שבאזורים האורבניים המאוכלסים בצפיפות גבוהה יחסית, אין מספיק מבני ציבור, היכולים לספק מענה לגילאי הגן הרלוונטיים". עם זאת, הוא קיבל את עמדת הוועדה המקומית, שיוצגה ע"י עו"ד מרק שיפמן ממשרד הרטבי בורנשטיין בסון ושות', לפיה היא אינה רשאית להעניק היתר לשימוש חורג מבלי שהתקבל אישור של פיקוד העורף, ובית המשפט אינו יכול "לכוף עליו הר כגיגית" לתת אישור כזה.

מודריק נתן לגננת ארכה עד לסוף שנת הלימודים הבאה, באוגוסט 2006, כדי שלא לגדוע את פרנסתה בבת אחת. הוא ציין, כי ועדות התכנון ופיקוד העורף לא הציגו "תשובות המניחות את הדעת", באשר לחוסר האחידות במדיניות שהן נוקטות. כך למשל, בעיריית ת"א הבעיה נפתרה בהתחייבות הגנים להימנע מהפעלה בתקופת חירום, שבה יש חשש להתקפת טילים. ברשויות אחרות מסתמכים על מקלט ציבורי סמוך וכו'. לדבריו, בנושא זה "מתחייב טיפול מסויים בין-משרדי ברמה הארצית". הוא הורה להעביר העתק מפסק הדין למשרד הפנים, למשנה ליועץ המשפטי לממשלה ולמפקד פיקוד העורף (עת"מ 1919/03).