"העיתוי לא מריח טוב, על רקע עליית כוחו של פרץ"

לפי נציב שירות המדינה לשעבר, "הליכוד מנסה לחסל חשבונות עם פרץ, וגם בעבודה יש קולות שתומכים בצעד". הוא מזכיר שכמעט מאז הקמת המדינה מזכיר ההסתדרות היה ח"כ

ועדת הכנסת החליטה היום למנוע מח"כ עמיר פרץ לכהן בד בבד גם כיו"ר ההסתדרות. האם ההחלטה ראויה מבחינה עקרונית? פרופ' אברהם (רמי) פרידמן מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, לשעבר הממונה על השכר באוצר ונציב שירות המדינה, מנסח את השאלה אחרת. לדבריו, "הסוגיה העקרונית העומדת על הפרק היא האם להיות חבר כנסת זו משרה מלאה או סוג של עבודה שמאפשר עבודות צדדיות נוספות, חשובות ככל שיהיו. לא רק אצלנו, גם במדינות אחרות יש ויכוח, שבו מצד אחד אומרים כי חשוב שמנהיגים של סקטורים שונים יהיו חברים בבית המחוקקים ואף ייצגו בכנסת את הציבור הספציפי שבו הם מטפלים, אך מצד שני יש האומרים כי בית המחוקקים צריך להיות גוף יותר אובייקטיבי, כלומר, שלא יהיה חשש לניגוד עניינים של חבריו".

* מהי עמדתך בסוגיה?

פרידמן: "נוכח המצב בישראל אני מצדד מאוד בהפרדה. לדעתי חשוב מאוד שבכנסת ישרתו מנהיגים לשעבר או מנהיגים שאין להם עמדת מנהיגות פעילה בארגונים מחוץ לכנסת".

* איזה ניגוד עניינים יכול להיות למי שהוא חבר כנסת ויו"ר ההסתדרות?

פרידמן: "ניגוד העניינים יכול להיווצר בהחלט, למשל, בהתייחסות של אותו חבר כנסת לחוקים סוציאליים. אתן דוגמה, היום קיים ויכוח גדול על קדושת השביתה בשירותים חיוניים, ובמדינות לא מעטות ביטלו את זכות השביתה בשירותים אלה וקבעו בוררות חובה. סביר להניח, כי העומד בראש ארגון כמו ההסתדרות, אפילו אם הוא חושב שאמנם צריך לבצע שינוי בהקשר לעניין זה, לא יסכים לקבל פתרונות אחרים בגלל הארגון שבראשו הוא עומד. הוא יעמוד אפוא בקונפליקט בין טובת הארגון שלו לבין טובת כלל הציבור בישראל. במילים אחרות, אם הוא שואף להיבחר בארגון שלו הוא ינקוט עמדות שיבטיחו זאת למרות שייתכן שהוא תומך בשינוי המוצע".

* האם קיים כפל התפקידים בעייתי גם ברמה האישית?

פרידמן: "מעת לעת מתעוררת לדעתי ביתר חריפות סוגיית תנאי השירות של אותו אדם המחזיק בכפל תפקידים. האם, למשל, הוא זכאי לשכר מהכנסת כאשר הוא עובד בגוף אחר? האם ייתכן בכלל שחבר כנסת במשרה מלאה יעבוד במשרה נוספת בגוף אחר? כפל התפקידים יכול להתגלגל למצב כפי שהיה לגבי חבר הכנסת גדות שכהן כיו"ר מפעל הפיס. אמנם הוא לא קיבל שכר בפיס אך שנים אחרי שפרש מהכנסת דרש שבנוסף לפנסיה מהכנסת הוא יקבל פנסיה ממפעל הפיס".

* מה בנוגע לעיתוי החקיקה?

פרידמן: "הבעיה הנוכחית היא בעיתוי. העיתוי היום אינו מריח טוב ונראה כחיסול חשבונות, כנראה על רקע עליית כוחו של פרץ. אמנם המצב שבו מזכיר ההסתדרות היה חבר כנסת נמשך כמעט מאז הקמת המדינה, אבל אין עילה אמיתית לעשות זאת דווקא היום. אני נגד חיסול חשבונות בדרכים האלה וברור שהליכוד מנסה לחסל חשבונות עם פרץ ולהערכתי גם במפלגת העבודה יש קולות שתומכים בצעד הזה כדי להקשות את חיי פרץ".

* מהו עיתוי נכון?

פרידמן: "צריך לעשות מהלך כזה לקראת בחירות לכנסת, נניח שנה לפני הבחירות, כדי שמזכיר ההסתדרות ידע לכלכל את צעדיו, כלומר, האם לפעול כדי להיבחר לכנסת או להישאר מנהיג ארגון העובדים. לדעתי חבר כנסת כמו עמיר פרץ יכול להיות ראש לובי של העובדים ולהשתמש בכנסת לקידום עובדים מבלי שיהיה ראש הארגון שלהם".