אסוס: משק החשמל אינו מכרה זהב ולא יכול להכיל שחקנים רבים מדי

יו"ר הרשות לשירותים ציבוריים חשמל מתריע מפני כישלון אפשרי בפתיחת הענף לתחרות "חברת החשמל עדיין פועלת כמונופול"

"כניסת יצרנים פרטיים למשק החשמל חייבת להיעשות בצורה זהירה ושקולה. לא מדובר במכרה זהב ואסור שיזמים פרטיים יתנפלו ויציפו את המשק, דבר שעלול להביא לקריסתו. יש לי הרגשה שיזמים פרטיים שנמצאים במצב בהלה לזהב. משק החשמל הוא לא מכרה זהב ואינו יכול להכיל שחקנים רבים מדי". כך אמר היום (ג') דוד אסוס, יו"ר הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, בשימוע ציבורי בעניין הסדרת תעריפי החשמל ליצרנים פרטיים במשק העתידי.

אסוס מתריע מפני כישלון אפשרי בהפרטת משק החשמל ליצרנים פרטיים: "כניסת יזמים לייצור החשמל הפרטי חייבת להיות מדודה וחכמה. התקנות כיום אינן מגבילות את מספר היזמים שיכולים לפעול בשוק, אך אם מספר השחקנים יהיה גדול מדי המערכת עלולה לקרוס כתוצאה מעודף שחקנים ועודף ייצור. אסור שנפעל בחופזה אלא באחריות מתוך ראיית כלל המשק. היזמים בעצמם חייבים לבחון היטב את צעדיהם טרם כניסתם לענף".

עוד אמר אסוס, כי הרשות לחשמל קבעה כהחלטה אסטרטגית שלא תנהל מו"מ פרטני מול היצרנים הפרטיים לעניין קביעת תעריפי החשמל. לדברי אסוס, "אין לנו שום כוונה להיכנס עם כל יצרן פרטי למו"מ נפרד על קביעת התעריפים. כל התנאים יהיו ברורים, אחידים ושקופים. המחירים שנקבע הם סובייקטיבים וישקפו מחיר של תחנה יעילה. הרשות לא מתכוונת להיכנס לסוגיות של איך מקימים תחנה ועלותה. לא נגרר למצב של התחשבנויות ודיונים".

עוד אמר אסוס, כי תהליך הכנסת היצרנים הפרטיים תיעשה בשקיפות מירבית. יצרנים פרטיים יידעו על קצב התקדמות של המתחרים מרגע קבלת הרישיון המותנה עד לסגירה הפיננסית.

אסוס מתח ביקורת על התנהלות חברת החשמל: "חברת החשמל עדיין פועלת כמונופול ומחזיקה ברוב השוק. נדרשת ריוויזיה בכל רשת ההולכה של חברת החשמל כיוון שכיום רשת ההולכה של חברת החשמל רחוקה מהיכולת לנהל רשת הולכה לעיסקאות פרטיות".

לדבריו, על חברת החשמל להשאיר את נושא היח"פים (יצור חשמל פרטי) מחוץ לסכסוך לעניין השינויים המיבניים בחברת החשמל. "אני ממליץ להסתכל בבגרות על המהלך, יש ליח"פים מקום במשק החשמל ולכן יש לקדם את העניין ובכל מקרה יש להשאיר את הנושא הזה מחוץ לסכסוך בעניין השינוי המיבני בחברת החשמל".

הרשות לשירותים ציבוריים חשמל קיימה היום שימוע ציבורי בעניין טיוטת הסדרת תעריפים להסדרת הפעילות של היצרנים הפרטיים במשק החשמל. בין העקרונות המנחים לקביעת התעריפים נקבע מנגנון זהיר למניעת יצירתם של חסמי שוק לתחרות בטווח הארוך . כך למשל לפקח על הטבות שיינתנו ליזמים פרטיים על מנת שלא ימנעו תחרות הוגנת, קביעת מנגנון תעריפי שיקנה ליצרן הפרטי רצף באספקה לצרכנים ואפשרות להעמיד יכולת זמינה.