הממשלה אימצה עקרונית את תוכנית ועדת שיינין למלחמה בתאונות הדרכים

18 שרים תמכו בהצבעה כשמנגד שר האוצר בנימין נתניהו ושרת המשפטים ציפי ליבני נמנעו משום שהמלצות ועדות שיינין לא תואמו עם משרדיהם

הממשלה אימצה היום (א') עקרונית את תוכנית ועדת שיינין למלחמה בתאונות הדרכים, אך במקביל החליטה להקים ועדת ישום, שתבחן את אפשרות הביצוע של כמה מההמלצות העיקריות של ועדת שיינין. 18 שרים תמכו בהצבעה.

מנגד שניים מהשרים המרכזיים שר האוצר בנימין נתניהו ושרת המשפטים ציפי ליבני נמנעו בין השאר משום שהמלצות ועדות שיינין לא תואמו עם משרדיהם.

ראש הממשלה אריאל שרון הכריע בעד אימוץ תוכנית שיינין. שרון אמר: "זה הליך חריג והממשלה אכן חורגת ממה שהיא עושה בדרך כלל, אבל המכה של תאונות הדרכים מצריכה אמצעים חריגים. אין אפשרות לבוא כל שנה ולהילחם על התקציב", אמר שרון.

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז הסתייג בישיבת הממשלה מכמה מהמלצות המרכזיות של ועדת שיינין, והעלה ספקות לגבי חוקיות כמה מהמהלכים שהציעה הוועדה. מזוז תהה האם זו צריכה להיות רשות עצמאית, שתאבק בתאונות הדרכים.

לדבריו, הניסיון עם רשות עצמאית "הוא לא טוב". היועמ"ש הסתייג גם מדרך המימון שהציעה ועדת שיינין, כאשר לדעתו ההצעה לממן את הגדלת התקציבים באמצעות הטלת אגרת בטיחות של 9% על כלי הרכב, אינה הדרך הנכונה.

היועמ"ש מזוז הסתייג באופן מיוחד מחוקיות המהלך של הטלת מיסים ייעודיים. לדבריו, מדיניות הממשלה היא לאסוף את כלל ההכנסות מכלל האזרחים לטובת כלל ההוצאות, על פי סדר עדיפויות שהממשלה קובעת - ולא מימון פרטני ובאמצעות מיסים יעודיים.

מזוז הסתייג גם מחוקיות ההצעה להקצות חיילים לפעילות לאכיפת חוק, ובמיוחד לגיוסם למשטרת התנועה.

חוגי ממשלה בכירים העריכו כי יהיה קושי רב ליישם את המלצות ועדת שיינין בכלל ואת ההמלצות העיקריות בפרט. לדבריהם, זו לא תהיה פעם ראשונה שהממשלה מאמצת עקרונית תוכנית פעולה מסוימת, שאינה מתבצעת מסיבות אופרטיביות.

נתניהו תמך בעקרונות ועדת שיינין אך התנגד להטלת אגרת בטיחות על הציבור "אנחנו מפחיתים מיסים ומבטלים אגרות, ולא צריך להטיל על הציבור אגרה נוספת" אמר נתניהו.

נתניהו הציע לממן את הגדלת התקציבים למלחמת באונות הדרכים, על ידי קיצוץ בסעיפי אוצר אחרים של הממשלה. גורמי כלכלה בכירים בירושלים אמרו: בישראל אנשים מתים מסרטן וגם מזיהום אוויר, אך לא יעלה על הדעת, להטיל מס ייעודי כנגד כל אחד מגורמי הסיכון בישראל