מנכ"ל משרד השיכון: קריסת חברות הנדל"ן - תוצאה של המשבר הכלכלי

יו"ר התאחדות הקבלנים: הממשלה לא מסייעת לרוכשי הדירות - והקבלנים פונים למזרח אירופה

"כשהציבור סובל מאי ביטחון כלכלי ומאי יציבות תעסוקתית, הוא ידחה את ההחלטה לרכוש דירה" - כך אומר מנכ"ל משרד השיכון, שמואל אבואב, בתגובה לנתוני שיווק הקרקע של משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל. אבואב הוסיף: "רבים טוענים שאחרי הבום הגדול של קליטת העלייה מצוי ענף הנדל"ן במצבו הטבעי".

בשנים האחרונות מתפתחת בארץ תופעה של מגורים משותפים בין הורים וילדים, שגם היא באה על רקע אי היכולת לרכוש דירה. אבואב אומר כי את המנהג הזה הביאו עמם לארץ עולי מדינות רוסיה וחבר העמים, ומגמה זו מתפשטת גם באוכלוסייה המקומית. לדבריו, משרד השיכון כבר הזמין סקר שמטרתו לברר את היקף התופעה ואת השלכותיה על שוק הנדל"ן.

עוד אומר אבואב, כי משרד השיכון חפץ במענק גבוה יותר לרכישת דירות בפריפריה, ואילו האוצר התנגד לכך. לדבריו, למרות הביקורת על מבצע זה, מוקדם לשפוט האם הועיל או לא. "כל סיוע וכל התערבות טובים יותר מחוסר התערבות מוחלטת, שמביאה להמשך דשדוש הענף", אומר אבואב.

אבואב אומר כי בעוד שבמרכז ממשיכה מכירת הדירות כסדרה, הבעיה היתה ונשארה הפריפריה שהוזנחה במשך השנים. עתה הוא מקווה שההתנתקות תשפיע על הביקוש לדירות בדרום, ובעיקר בבאר שבע הסובלת מהיעדר ביקושים מזה זמן רב.

גם יו"ר התאחדות הקבלנים, אהרון כהן, מגיב לנתונים ואומר כי לקבלנים לא משתלם כיום לרכוש קרקע בארץ בשל המחירים הגבוהים שגובה המדינה. "בשל היעדר כל סיוע לזוגות צעירים שבכוחו לעודד את רכישת דירות. בעקבות מדיניות זו גם המצב ביישובי הפריפריה אינו משתפר וערים כמו קריית שמונה, ירוחם וערד הופכות לערי רפאים. לא ירחק היום שגם באזורי הביקוש ייגמר מלאי הדירות, והקבלנים ימשיכו לנהור לחו"ל", אמר כהן.

כהן מדגיש, שמדיניות שיווק הקרקעות של המדינה, שכל מטרתה מיקסום רווחים, גורמת לכשל מתמשך. לדבריו, שנות המשבר הממושכות בענף הביאו לכך שהקבלנים, אינם מוכנים להשתתף בכל מכרז ובכל מחיר. "אם ראש עיריית קריית שמונה מכריז שב-2004 לא נמכרה בעירו אף דירה חדשה, מדוע שקבלנים ייגשו למכרז וישימו את כספם על קרן הצבי?!", אומר כהן.

לדברי כהן, בעוד שבארץ עבודת הבנייה הולכת ופוחתת, רבים מקבלנים הישראלים בונים בחו"ל. לדבריו, במקום שמדינת ישראל תחזר אחר הקבלנים, כמשקיעים פוטנציאליים ליצירת ביקושים במשק, עושים זאת שרי השיכון של מדינות מזרח אירופה.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, רן וירניק, מצטרף לביקורת על המדינה ואומר: "הגיע הזמן שהממשלה תתערב בענף הנדל"ן. המודל הפשטני של האוצר לפיו המשבר בשוק הדיור יסתדר מעצמו, רק מעמיק את הפסימיות בקרב היזמים ובקרב הקבלנים".

לדעת וירניק, תפקידה של הממשלה הוא לפעול כדי להניע מחדש את הענף. לדבריו, אם האוצר ישתכנע שרכישת דירות ובנייה למגורים הם פעולות עתירות הכנסה למדינה, וכי עידוד הביקושים אינו כרוך בהגדלת הגירעון הממשלתי, ניתן יהיה להאיץ את צמיחת הענף. וירניק מדגיש, שלמרבה הצער האוצר עדין שבוי בקונספציה לפיה אם נניח למחירי הדירות לרדת, הביקוש רק יגדל.

וירניק מציע לנצל מגרשים במרכזי הערים על-ידי תוספת אחוזי בנייה, והטלת מס רכוש על בעלי המגרשים, שידברן אותם לבנות. הצעה נוספת שמציג וירניק היא לזרז את הליכי החקיקה של קרנות הריט, שבכוחן להזרים עניין לענף.