ועדת גושן תמליץ: ניתן יהיה להכריז מונופול גם על תאגיד המחזיק פחות מ-50% מהשוק

במקרה שהממונה יבקש להכריז כמונופולין על חברה המהווה מעל 50% מהשוק, תחול חובת ההוכחה על החברה, אם זו תטען שאינה מהווה מונופול

ועדת גושן, הוועדה לבחינת תיקונים לחוק ההגבלים העסקיים מגבשת המלצה לעבור מהמבחן הטכני הקיים היום להגדרת מונופול, 50% מהשוק, למבחן מהותי, שיקח בחשבון את נתח השוק ואת כוח השוק של התאגיד בתחומו.

החוק קובע היום, כי מונופולין הוא מי שיש לו נתח שוק של מעל 50%. משמעות השינוי היא, שניתן יהיה לבצע הכרזה של מונופולין גם כאשר יוכח שתאגיד שולט בנתח שוק מוכח, המהווה איום על התחרות.

בפועל, יוכלו בעתיד הממונה על ההגבלים העסקיים ובית הדין להגבלים להכריז כמונופולין גם על תאגיד המחזיק בנתח שוק של 35%-40% מכלל השוק שבתחומו, בגין "כוח-השוק" שיש בידיו.

במקרה שהממונה יבקש להכריז כמונופולין על חברה המהווה מעל 50% מהשוק, תחול חובת ההוכחה על החברה, אם זו תטען שאינה מהווה מונופול.

במקרה שבו יבקש ממונה להשתמש במבחן המהותי, כלומר כאשר ברור שחלקו של התאגיד הוא פחות מ-50%, תחול על הממונה חובת ההוכחה על קיומו של "כוח שוק".

יצוין, כי גם החוק הנוכחי מאפשר לקבוע, כי בענף שבו פועלים מעט תאגידים, ומוכח שאין ביניהם תחרות, ניתן לבצע הכרזה של "קבוצת ריכוז", שמשמעותה הטלת פיקוח דומה לזה החל על מונופולים. עם זאת, בתי המשפט נתנו בנושא זה החלטות שונות, לעיתים סותרות. לכן עלה הצורך בקביעה בחוק של סמכויות הממונה.

הוועדה לתיקון חוק ההגבלים העסקיים הוקמה על-ידי שר התמ"ת, אהוד אולמרט, שהציב בראשה את פרופ' זוהר גושן, מומחה לדיני חברות והגבלים עסקיים. חברים בה גורמים מהשוק הפרטי והממשלתי, כולל הממונה על ההגבלים, דרור שטרום.