מיטב: הנגיד יותיר מחר את הריבית לחודש אוגוסט ללא שינוי בשיעור של 3.5%

מציינים: היציבות בציפיות שוק ההון ובציפיות החזאים לאינפלציה, התנודתיות בשוק המט"ח וצמצום פער הריביות בין השקל לדולר תומכים בהותרת הריבית על כנה

לפני כחודש, למרות העצבנות בשוק, ועל אף שלא מעט כלכלנים הימרו על העלאת ריבית קלה בעקבותיה, החליט סטנלי פישר להמשיך ולהותיר את הריבית ללא שינוי, וכך הוא צפוי לעשות גם החודש. כך מעריכים היום (א') בבית ההשקעות מיטב.

זאת, מפני שמבחינת הגורמים הכלכליים המשפיעים, הסטטוס קוו בשווקים נשמר גם בחודש האחרון. כמו כן, במרבית הפרמטרים המהווים שיקול בהחלטתו של הנגיד בהם חלה הרעה בחודש יוני, נרשמה התייצבות, כך שגם עובדה זו אמורה לתמוך בהחלטה מחר להותיר את הריבית על כנה.

לדברי הכלכלנים, שניים מהגורמים החשובים המהווים שיקול בהחלטת הנגיד, מגמת האינפלציה בפועל והנתונים החיוביים על פעילות הממשלה בחצי הראשון של השנה, ממשיכים להצביע על תמיכה בהורדת הריבית.

בנוסף, קצב הצמיחה של המשק ברבעון הראשון הואט באופן משמעותי, כאשר המדד המשולב של בנק ישראל ממשיך להצביע על ירידה בפעילות גם ברבעון השני, והנגיד, טרם כניסתו לתפקיד, הודיע, כי בין המשימות העיקריות שעומדות בעיניו בפני הבנק המרכזי ב- 2005 ואילך, היא לאפשר הגדלת הצמיחה גם במחיר של עלייה מסוימת נוספת בשיעור האינפלציה.

אין ספק, סוברים במיטב, כי המשקולת המרכזית שמעיקה על בנק ישראל היא הריבית בארה"ב, ולא גורמים מקומיים. זו עלתה בתחילת החודש ב-0.25%, והביאה בכך את פער הריביות בין השקל לדולר עד לרמה הנמוכה ביותר מעולם- 0.25%. בתחילת החודש הבא היא צפויה להמשיך ולעלות ב- 0.25% נוספים, ובכך להביא לשיוויון בין רמת הריבית בישראל ובארה"ב.

מהלך צפוי זה אינו מעניק מרחב תמרון מספק לבנק ישראל להמשיך ולהוריד את הריבית, מה גם שהתחזיות הן להמשך עליית הריבית בארה"ב.

מעבר לכלל הגורמים הכלכליים הנ"ל, מדגישים הכלכלנים, יש לזכור את הגורמים המדיניים בטחוניים - פוליטיים ואת התקופה הרגישה בהקשר זה. המשך הידרדרות בטחונית והשלכות אפשריות על היחסים המדיניים עשויים לעורר מחדש את שוק המט"ח. תוכנית ההינתקות עשויה לעורר מחדש את העצבנות בשווקים, וקיים חשש רב קיים לגבי בלאגן פוליטי שעשוי להשתרר מייד עם תום התוכנית, כאשר בעבר כבר הוזכרה בתקשורת אפשרות של פרישת חלק מחברי הקואליציה מהממשלה מייד עם סיומה, מהלך שעשוי להביא להקדמת הבחירות.

במיטב מעריכים, כי כל הגורמים הללו עשויים להפוך החל מהחודש הבא לפרמטרים חשובים בהחלטתו של הנגיד, ואולי אף להביא, לראשונה זה חודשים רבים, להעלאת הריבית.