שרון ושיראק נפגשו בפאריס: "דף חדש ביחסי ישראל-צרפת לאחר שפל ממושך"

שרון על הפולסא-דנורא: כמה זמן חולף עד המימוש? עוזריו: אולי עשרות שנים; שרון: אז אני לא דואג

ראש הממשלה, אריאל שרון, נפגש היום (ד') בצהריים בארמון האליזה עם נשיא צרפת, ז'ק שיראק, שהקפיד להפגין את "הדף החדש" שביחסי צרפת-ישראל.

שרון ציין, כי "אני משוכנע שהביקור שלי בפאריס יאפשר להדק את יחסי שתי המדינות וכן יאפשר להתקדם בתהליך השלום במזרח התיכון, שהוא כה חשוב לנו". הצרפתים יצאו מגדרם כדי לקבל בחום את שרון, שעד לאחרונה נחשב כמעט מוקצה בעיניהם.

בפאריס הבהירו, כי "נפתח דף חדש ביחסים עם ישראל, לאחר שנות שפל ארוכות".

זמן קצר לפני הפגישה בארמון האליזה, עדכנוהו עוזריו של שרון בטקס ה"פולסא דנורא", בו ייחלו פעילי ימין למותו. שרון שאל בציניות האופיינית לו: "כמה זמן חולף עד שזה מתממש?". עוזריו הסבירו: "זה יכול גם לקחת גם עשרות שנים", והוא השיב, "אז אני לא דואג".

גורמים מדיניים ציינו, כי יש רצון מצד צרפת לפתוח דף חדש. גורם המקורב לראש הממשלה אמר ש"צרפת רוצה לחזור ולשחק תפקיד חשוב במזרח התיכון והיא הבינה שהיא לא יכולה לעשות זאת מבלי לעבור בירושלים".

עיתוני צרפת קידמו את בואו של שרון בכתבות ובפרשנויות מיוחדות. "אחרי שנים של יחסים מרים-מתוקים, הגיעה העת לדטאנט", כתב העיתון החשוב ביותר בצרפת "לה מונד" בכותרתו הראשית. "דטאנט" הוא המושג שנטבע בשעתו להפשרת היחסים בין ארה"ב לברה"מ.

ב"לה מונד" שאלו: "האם יצליח הביקור הנוכחי של שרון בפאריז להפשיר את הקרח ששרר בין שתי המדינות? כך לפחות שואלים באליזה אחרי שנים של יחסים מרים-מתוקים בין שתי הבירות".

הם ציינו שמאז פגישתם האחרונה של שרון ושיראק בפאריס, לפני ארבע שנים, לא נמנע שרון מלבקר את המדיניות הצרפתית, אותה הוא רואה כפרו-ערבית ופרו-פלשתינית. "מאז שעלה שרון לשלטון, היחסים בין המדינות היו קרים, שלא לומר קפואים. גם התקשורת הישראלית נהנתה להוקיע את מה שהיא ראתה כטעויות שביצעה צרפת במדיניותה".

"לה פיגארו" כתב ש"צרפת הבינה שהיא מסתכנת בבידוד לתקופה ארוכה בכל הנוגע למזרח התיכון, אם לא תקשיב לישראל. ישראל הבינה שבלי קשר יציב עם צרפת היא לא תשיג כלום - או לפחות לא הרבה - באיחוד האירופי. לפיכך, שתי המדינות רוצות להתמקד במה שמשותף להן".