דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

להפעיל מונה?

נהג מונית המציע ללקוח "נסיעה בלי מונה" כדי לחסוך מיסים והנפקת חשבונית, משקף נורמה די מקובלת בענף. הרשויות מתכוונות לבער נוהג זה, אבל נהגי המוניות טוענים: כל עוד "סל הצרות" שלנו מלא - העלמות המס יימשכו

עשרות נהגי-מוניות עצמאים בנתב"ג נתפסו בשבוע שעבר על העלמת-מס, במסגרת מבצע "כובע חם" של רשות המיסים. נחום שמו, נהג-מונית עצמאי זה 30 שנה, אינו מתפלא. מבחינתו, המציאות הקשה של ענף המוניות היא גורם עיקרי לכמעט נורמה של העלמת-מס בענף. "מה השלטונות מצפים מאנשים שנלחמים על לחמם? נהגים פשוט לא יכולים לחיות. מובילים אותם בעל כורחם לא לדווח דיווחי אמת. המיסים גבוהים מדי וההכנסות נמוכות מדי. הפוליטיקאים צריכים להבין, שבמקום לייצר מצב של עסק כלכלי, הם יצרו מצב של שבר כלכלי. ולמרות זאת, לדעתי, עבריין שלא מדווח אמת צריך להיענש על-פי החוק".

על-פי נתוני משרד התחבורה, בישראל פועלים כ-30 אלף נהגי מוניות, 80% מהם עצמאים והיתר שכירים.על כבישי הארץ כ-18.5 אלף מוניות, מהן 2,300 מוניות-שירות, ו-21 אלף מספרים ירוקים, מהם 19.6 אלף פעילים.

נחום שמו, המכהן גם כמנהל תחנת "מוניות נווה" בנווה-שאנן בחיפה, שבה 90 מוניות, מאשים את משרד התחבורה בירידה התלולה ברמת ההכנסה של נהגי המוניות. "30 שנה אני בענף, ולא זכור לי שפל כזה. מזמן אבדה כל פרופורציה בין רמת ההוצאות לרמת ההכנסות של הנהגים. לפני מספר חודשים הודיע המשרד, שמחיר המספר הירוק יעלה. מרגע ההודעה ועד להעלאת המחיר בפועל חלפו חודשיים. בינתיים, פנו למשרד הרישוי כל מיני סוחרים, בעלי ממון, מתוך כוונה לרכוש מספר במחיר נמוך, ולמכור תוך 3 חודשים ברווח של 40 אלף שקל. כך הוצף השוק ב-2000 בעלי מספרים נוספים".

נהגי-מוניות נוספים שעימם שוחחנו לא הופתעו מפרשת העלמות המס בתחנת המוניות בנתב"ג. לדברי יהודה בר-אור, יו"ר ארגון נהגי-מוניות גוש דן בהסתדרות, אם נהג-מונית שהחליט להעמיד את המונית כדי לצאת להפגנה, זה אומר דרשני ושהוא הגיע לפת-לחם.

בר-אור, שנעצר באחרונה בחשד למעורבות בפרשת הזיופים בהתפקדות לעבודה ושוחרר בערבות, מכוון למחאתם של מאות נהגי-מוניות על הצפת הענף באלפי מספרים ירוקים, וששיבשו באפריל השנה את התנועה במרכז תל-אביב. 44 נהגי-מוניות נעצרו אז ול-75 נרשמו דו"חות. "נהג-מונית לא יורד מההגה, אם הוא מרוויח כסף", אומר בר-אור, "הסולר הרג אותו, דמי הביטוח הרסו אותו ומשרד התחבורה תקע את המסמר האחרון. המצב בלתי נסבל, וזה ההסבר להעלמות שהתגלו בביקורת מס-הכנסה במוניות נתב"ג".

* ברשות המיסים טוענים, שהעלמת-מס היא נורמה די מקובלת בקרב נותני שירותים, לרבות נהגי-מוניות.

בר-אור: "זו לא נורמה, זה צורך מציאותי קשה. אני חד-משמעית לא ממליץ לנהוג כך, צריך לנהוג על-פי החוק. אבל הנהג הגיע למצב של ברירה בין להביא אוכל הביתה לבין לנהוג לפי הנורמה".

* כמה כסף מרוויח נהג-מונית בממוצע חודשי?

"לקופת מונית נכנסים בממוצע 500 שקל ביום עבודה של 12 שעות. לאחר ניכוי תשלומי מס, סולר, ביטוח, אחזקה ובלאי, נותרים בידי הנהג כ-200 שקל. בחלוקה ל-12 שעות עבודה, מתקבל שכר של 16.66 שקל לשעה נטו, פחות משכר מינימום".

* נהגי-מוניות עצמאים הם בדרך-כלל עוסקים מורשים, כלומר שהכנסתם השנתית היא מעל 64,002 שקל בשנה.

"נהגי-מוניות רשומים במס-הכנסה ובמע"מ כעוסקים מורשים. בפועל, יש להם הכנסות של עוסקים זעירים (עוסק פטור). עם זאת, על-פי התקנות הנוכחיות לא כדאי ללכת ולשנות את הרישום לעוסק זעיר, כי עוסק זעיר לא יכול לקבל בחזרה את החזרי המע"מ על קניית רכב ועל הוצאות נוספות".

סל של צרות

עופר טובי, נהג-מונית עצמאי משדרות, קיבל רישיון בשנה שעברה. "אני עובד משש וחצי בבוקר עד שמונה בערב, ולעתים גם מאוחר יותר. זו מלחמת הישרדות. אתה חי מהיד-לפה בעבודה הזו. בלי פנסיה. עובד ונכנס לחובות. בגלל התחרות בין המוניות הרבות, אני נאלץ להוריד מחירים לרצפה, וצריך להוסיף את הימים של מטחי הקסאמים בשדרות, שבהם אין מי שיוצא מהבית".

לטובי יש עוד סיבה לדאגה. כשיגיע לגיל פרישה יתקשה להתפרנס מהשכרת המספר הירוק שבבעלותו. נהגי-מוניות עצמאים טוענים, כי השחיקה במחירי המספרים הירוקים, כתוצאה מהיצף במספרים, פגעה ישירות במי שביקשו לפרוש ולהתקיים מהשכרת המספר הירוק שבבעלותם.

אחד מהם הוא אהרון כהן, 68, מנהל תחנת "מוניות איכילוב" בתל-אביב ונהג פעיל זה 45 שנה. "אני לא פורש לגמלאות, כי אין לי ברירה. ממה אני אחיה? אם המספר היה נשאר ברמתו מפעם, 500-600 דולר לחודש, הייתי יכול לפרוש. תמיד ביקשנו להכניס בתעריף הנסיעה את המרכיב הפנסיוני, אבל שרי התחבורה אמרו לנו, 'מה אתם רוצים, המספר הירוק הוא הפנסיה שלכם'".

ושמו מוסיף: "אם לפני שנה הושכרו מספרים ב-1,700 שקל לחודש, היום בעלי מספרים משכירים אותם ב-700 שקל לחודש. וכדאי גם לבדוק כמה זכויות ציבוריות (מספרים ירוקים) מופקדות היום במשרד הרישוי ללא דורש".

בר-אור, שמו, טובי וכהן מכניסים ל"סל הצרות" שלהם, גם את מחירי הסולר שהאמירו בעשרות אחוזים בשנה האחרונה, את דמי הביטוח הגבוהים, לטענתם, פי שלושה מאשר ברכב פרטי, ואת ההוצאות הנלוות הגבוהות.

שוק חופשי שמאזן עצמו

לטענתם, עליית תעריפי הנסיעה בכ-15% בשנה האחרונה, לא פיצו על עליית מחירי הסולר ואף הבריחו חלק מהנוסעים. שמו: "אם פעם נהג-מונית עצמאי יכול היה להתפרנס בכבוד, היום הוא נכנס למעגל העוני".

יוסי ולט, מנהל תחנת מוניות "כרמל אחוזה" בחיפה, מוסיף כי שלטונות המס אינם נותנים אמון בשומה שמגיש הנהג. "מטרטרים אותו ודורשים ממנו תוספת של 10%. אין פלא שהנהג אומר, 'אם במילא צריך להוסיף תמיד 10%, אז מראש אדווח על 10% פחות, וכך בעצם אני אשלם מס אמת'".

במשרד התחבורה, מודעים לטענותיהם של נהגי המוניות, מאז החלה הרפורמה בענף המוניות בשלהי שנות התשעים. במשרד סבורים, שלנהגי המוניות אין על מה להתלונן, כי בשנים האחרונות הם נהנו משורה של הטבות, כמו העלאת תעריפי הנסיעה, תשלום נוסף בגין נוסע שלישי, שינוי שיטת חישוב הנסיעה המפצה את הנהגים בפקקים ובנסיעה איטית, וייקור מחיר "מספר ירוק" (רכישת זכות ציבורית להפעלת מונית) מ-165 אלף שקל ל-205 אלף שקל.

דובר המשרד מסר, כי "לא ניתן להגביל את מספר המוניות. השוק הוא חופשי שמאזן את עצמו בסופו של דבר. לנגד עינינו עומדת קודם טובת האזרח. עד לפני שש שנים היה מחסור חמור במוניות. משרד התחבורה ביצע רפורמה שהסירה מגבלות על מכירת מספרי מוניות, במטרה להגדיל את מספרן ולהיטיב את השירות. נהגי-מוניות מרוויחים הרבה מעבר למה שהם טוענים. גם נתוני מס-הכנסה מצביעים על פדיון גבוה יותר. אני לא מאמין, שמישהו מהם יעבוד תמורת הסכומים שהם מציגים. צריך לזכור, שיש להם גם הטבות כמו רכישת מונית פטורה ממס".

רשות המיסים מסרה בתגובה לדבריו של ולט, כי "כל מי שמגיש למס-הכנסה דו"ח על הכנסתו, חייב להגיש דו"ח המבוסס על אמת בלבד, ולשלם מס אמת בגינו. השומות המוצאות על-ידי מס-הכנסה מבוססות על ניתוח נתונים קיימים ואין כל כוונה לגבות מס שאינו מגיע בדין".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות