ממשיכים לנסות: הרצוג יביא לאישור הממשלה עוד 9 מתחמים לפינוי-בינוי

הממשלה הכריזה על 86 מתחמים כפינוי-בינוי מתוכם רק אחד, התחנה המרכזית בטבריה, לפני ביצוע

שר השיכון, יצחק הרצוג, יביא לאישור הממשלה תשעה מתחמים נוספים לפינוי-בינוי, בהוד השרון, חיפה, ירושלים, כפר סבא, פתח תקווה, נהריה ונתניה. במתחמים אלה בנויות כיום 366 יחידות דיור, במקומן ייבנו 1,857 יחידות דיור.

עלות תכנון הפרויקטים היא 9 מיליון שקל, ל-6 שנות תכנון ואישור. במתחם בני ברית בהוד השרון, מתחם המלך חזקיהו בחיפה, מתחם חירם בירושלים ומתחם החלוצים בנתניה, מתוכננת הסבתם של איזורי מלאכה, מסחר ומשרדים למגורים.

בנוסף מתכנן משרד השיכון לסיים עד סוף ספטמבר 2005, מיון של 16 מתחמים נוספים למסלול עיבוי, תוספת יחידות ללא פינוי התושבים, בבית שאן, חוף הכרמל, חיפה, טירת הכרמל, מגדל העמק, נהריה, נתניה, עכו, קריית חיים ורמת גן.

הכרזת הממשלה על מתחם התחדשות עירונית לפינוי-בינוי או עיבוי עירוני, מזכה את הרשות המקומית בסיוע ממשלתי עבור הכנת תוכנית מפורטת, ובמימון חברה מנהלת שתפקידה לקדם את התכנון הסטטוטורי של הפרויקט, לנהל את תקציב הפרויקט ועוד.

עד כה הכריזה הממשלה על 86 מתחמים במסלול פינוי-בינוי ועל 17 מתחמים במסלול עיבוי. לפי שעה, רק מתחם אחד, התחנה המרכזית בטבריה שהוכרז בנובמבר 2001, בפני ביצוע.

כיום כולל מתחם זה את התחנה המרכזית בטבריה, ארבע יחידות דיור, 500 מ"ר מסחר, 1,500 מ"ר אכסניות, 2,300 מ"ר משרדים ו-665 מ"ר בתי מלאכה ומבנים נטושים.

לאחר התוכנית יהיו במתחם 63 אלף מ"ר הכוללים 800 מ"ר מרכז תחבורה, 9,700 מ"ר קניון שוב מסחר ומשרדים, עוד 6,500 מ"ר מסחר ו-1,000 מ"ר משרדים.

במקביל הודיע הרצוג, שבכוונתו להקים ועדה שתדון בכל הפרויקטים להתחדשות עירונית, מתוך מטרה לזרזם. לדבריו, תפקידה יהיה להחליף את הוועדות המקומית והמחוזית לצורך האצת האישור הסטטוטורי של התוכניות.

בנוסף מקדם הרצוג מול האוצר מהלך להרחבת הענקת הפטור מדמי היתר בעבור הזכויות שנוספו לתוכניות, ובכלל זה גם באיזורי מצוקה.

הרצוג הדגיש, שהצעת החוק של ח"כ סלומיאנסקי, שעברה בקריאה ראשונה, לפיה ניתן יהיה לבצע פרויקטים של פינוי-בינוי בהסכמה של 80% מדיירי הבניין, לעומת 100% מהדיירים כיום, עשויה לקדם את הפרויקטים.

בעולם המערבי תוכניות התחדשות עירונית הן פופולאריות שכן הן מיטיבות ניצול הקרקע, משפרות את רמת החיים של האוכלוסייה ותורמות לשיקום שכונות. הלקח הנלמד מפרויקטים אלה הוא, שצריך לתת פיתרון כולל לאוכלוסיה כך שהצלחת הפרויקטים קשורה עם שיקום חברתי.