ניו-יורק: נדחתה תביעת ICC לביטול ערבותה לחובות תעשיות אלקטרוכימיות

ICC דרשה לבטל הערבות לדיסקונט בסך 2.3 מיליון דולר; מתנהלים הליכי משפט מקבילים בניו-יורק ובישראל

בית המשפט של המחוז הדרומי של מדינת ניו יורק, דחה על הסף את תביעת חברת ICC נגד בנק דיסקונט, שדרשה לבטל את הערבות שנתנה לבנק, בסך 2.3 מיליון דולר, בגין חובותיה של חברת תעשיות אלקטרוכימיות, ש-ICC היתה בעלת השליטה בה, לפני כניסתה לפירוק.

השופט דני צ'ין קיבל את טענת הבנק, שיוצג ע"י עו"ד בוב שרגר, לפיה ניו-יורק אינה הפורום הנאות לדון בתביעה, וכי המקום הנכון לדיון בסכסוך שבין הצדדים הוא בית המשפט בישראל.

בין הצדדים מתנהלים שני הליכים מקבילים בגין אותו סכסוך. בנק דיסקונט הגיש נגד ICC תביעה לבית המשפט המחוזי בת"א, באמצעות עוה"ד אמנון לורך, בעז פייל ואורן רוט, ממשרד יגאל ארנון, בה נדרשה החברה לפרוע את חובה לבנק בסך 2.3 מיליון דולר, בגין הערבות.

זמן מה לפני פתיחת ההילכים בישראל, הגישה ICC תביעה לבית המשפט במדינת ניו-יורק, בה ביקשה להכריז על בטלותו של כתב הערבות עליו חתמה לטובת תעשיות אלקטרוכימיות, מנימוקים שונים.

בשני ההליכים הועלו טענות חוסר סמכות בינלאומית, בין היתר מטעמים של "פורום לא נאות". בבית המשפט המחוזי בת"א טענה ICC, באמצעות עוה"ד קנת מן ומיקי ברנע, כי בית המשפט בארץ אינו מוסמך לדון בעניינה, משום שהיא חברה אמריקאית שחתמה על כתב הערבות בניו-יורק.

מנגד, טען בנק דיסקונט בבית המשפט בניו-יורק, כי הסמכות לדון בתביעה נתונה לבית המשפט בישראל, משום שכל הגורמים הקשורים לסכסוך, למעט ICC, הם ישראלים, כל העדים והראיות מצויים בישראל, וכל טענות ICC נוגעות לאירועים שאירעו בישראל.

בהחלטתו, אימץ למעשה צ'ין את החלטתו של רשם בית המשפט המחוזי בת"א, השופט שמואל ברוך, שדחה את בקשתה של ICC בעניין חוסר הסמכות וקבע, כי התביעה תידון בפניו, תוך שצ'ין מצטט את קביעתו ש"ICC פעלה בחוסר תום-לב".

על החלטת ברוך הוגשה בקשת רשות ערעור שתידון בפני השופטת שרה דותן בחודש ספטמבר.

חברת ICC, שבשליטת ג'ון פרבר, שלטה בעבר בתעשיות אלקטרוכימיות והיא בעלת שליטה בפרוטארום. פרבר עצמו, אשתו וקרובי משפחה נוספים, שימשו ומשמשים מנהלים בחברות אלה.