פטור השתתפות כחול לבן

באיחור-מה, ניתנת תשובה ישראלית למודלים שפיתחו מדינות אירופה לעידוד משקיעים גלובאליים. חברות החזקה רב-לאומיות שיוקמו בישראל, יהנו ממסלול מיסוי מועדף

שבוע שעבר אישרה הכנסת את הצעת החוק ליישום תוכנית המסים הרב שנתית, הכוללת הפחתות מסים, האחדת שיעורי מיסוי ההון, וצעדים לעידוד השקעות בישראל והגברת אכיפת חוקי המס. מאמר זה יסקור את "פטור השתתפות", אחד החלקים החשובים בתוכנית, שמטרתו לעודד השקעות ופעילות של יצוא שירותים מישראל.

* מהו "פטור השתתפות"? מדובר בהסדר מס שמטרתו לעודד חברות החזקה בינלאומיות להתאגד בישראל ולהפעיל ממנה את ניהול עסקיהן בחו"ל באמצעות "חברת החזקות ישראלית". הסדרים כאלה נהוגים במספר מדינות, ובהן הולנד, ספרד, לוקסמבורג, בלגיה, וקפריסין, והם זוכים להצלחה.

* מה ההבדל בין פטור השתתפות להטבות בחוק לעידוד השקעות הון? בעוד שחוק לעידוד השקעות הון מתמקד בעידוד השקעות במפעלי תעשייה ספציפיים, "פטור השתתפות" נועד לפתח בישראל את תעשיית יצוא השירותים הכרוכים בניהול חברות השקעה רב לאומיות, כולל שירותי בנקאות, תקשורת, חשבונאות, עריכת דין, מלונאות, שירותי דירקטוריון וכד'.

* מהן ההטבות שיינתנו לחברת ההחזקות הישראלית? הטבות המס המרכזיות הן פטור ממס על דיבידנד שהחברה מקבלת מהחברות הזרות בהן השקיעה, ופטור ממס רווחי הון במכירת מניות אותן חברות. בדרך זו תוכל החברה לנייד הכנסות מחו"ל לישראל ללא תשלום מס.

* האם חברת ההחזקות הישראלית תזכה לפטור גם על הכנסות שהפיקה בישראל? כדי לעודד את חברת ההחזקות הישראלית להשקיע את נכסיה הנזילים בישראל, יוענק לה פטור ממס על הכנסה מריבית על פיקדון בישראל ועל הכנסה ורווחים מניירות ערך הנסחרים בבורסה בישראל.

* האם בעל מניות בחברת ההחזקות הישראלית יקבל אף הוא הטבות? התשובה חיובית לגבי בעל מניות תושב חוץ. על דיבידנד שיקבל מחברת ההחזקות הישראלית הוא ישלם מס מופחת בשיעור של 5% בלבד. לגבי רווח הון ממכירת מניות החברה הוא יזכה בפטור מלא ממס, בהתאם להמלצה נוספת של הוועדה לתוכנית המסים הרב שנתית, המתייחסת למתן פטור ממס רווח הון למשקיעי חוץ ממדינת אמנה, אשר ישקיעו בחברות ישראליות עד תום שנת 2008.

* האם תושבי ישראל יוכלו אף הם להקים חברת החזקות ישראלית? מטרתו העיקרית של ההסדר היא למשוך תושבי חוץ להשקיע בישראל. עם זאת, ההסדר החדש לא ימנע מתושבי ישראל להקים חברות החזקה. ברם, כדי למנוע ניצול לרעה של ההסדר בידי תושבי ישראל הם יחויבו במס, מדי שנה, על חלקם היחסי ברווחי חברת ההחזקות (כולל ההכנסות הפטורות) כאילו חולק להם כדיבידנד רעיוני.

* מה יהיה שיעור המס על הדיבידנד הרעיוני בידי יחיד תושב ישראל? בתחום זה, כמו בחלקים נוספים בתוכנית, אימצה הוועדה את רעיון "החברה השקופה". המשמעות היא ששיעור המס על הדיבידנד הרעיוני ייקבע בהתאם למאפייני בעל המניות: אם הוא יחיד בעל שליטה - 25%, ואם הוא יחיד שאינו בעל שליטה - 20%.

* האם הדיבידנד הרעיוני יגרום לכפל מס בעת קבלה בפועל של דיבידנד בידי בעל המניות או בעת מכירת המניות? התשובה שלילית. העובדה שבעל המניות כבר שילם בעבר מס בשל הדיבידנד הרעיוני, תילקח בחשבון כדי למנוע כפל מס.

* האם גם חברות יוכלו להיות בעלות מניות ב"חברת החזקות ישראלית"? התשובה חיובית. עם זאת, במקרה שבו בעלת המניות היא חברה ישראלית, היא תחויב במס על דיבידנד רעיוני שמקורו בהכנסות פטורות, ולא תיהנה לגביהן מהפטור שחל בדין הישראלי בעת שרשור דיבידנד בין חברות.

* באלו תנאים תידרש לעמוד חברת החזקות ישראלית כדי לזכות בהטבות? החברה תידרש לעמוד במספר תנאים, ובראשם השקעה בסכום מינימאלי של 50 מיליון שקל במניות ובהלוואות, בחברות מוחזקות זרות שעיקר הכנסתן הוא הכנסה עסקית שהופקה מחוץ לישראל. כמו כן, הטבות המס יותנו בכך שלחברת ההחזקות הישראלית הייתה החזקה מינימאלית (10%) במהלך תקופה בת 12 חודשים לפחות, בחברה ממנה מחולק הדיבידנד או בגינה נצמח רווח ההון. לגבי הדיבידנד ניתן יהיה לעמוד בדרישת 12 החודשים גם לאחר מועד קבלת הדיבידנד.

* אילו השקעות בחו"ל יזכו את חברת ההשקעות הישראלית בהטבות? ההטבות יינתנו לגבי השקעות בחברות תושבות חוץ, ש-75% או יותר מהכנסותיהן מקורן מפעילות עסקית. ההטבות יותנו בכך שהחברה המוחזקת היא תושבת מדינה שלישראל יש אמנת מס איתה, או לחילופין ששיעור המס על רווחי עסקים בידי חברה באותה מדינה הוא 15% או יותר. מטרת סייג זה למנוע משטר מס המעודד פעילות במקלטי מס.

* האם חברת ההחזקות הישראלית תפעיל בעצמה עסקים? מטרת ההסדר לעודד הקמת חברות השקעה שמתרכזות בביצוע השקעות בחברות אחרות הפועלות בתחום העסקי. לכן, בדרך כלל לא תהיה לחברת ההחזקות הכנסה עסקית, אך היא תוכל להפיק הכנסות ממתן שירותים לחברות הבנות ולקבל מהן דמי ניהול.

* האם תושב חוץ שיחליט לעלות לישראל יאבד את זכותו להטבות? עולה חדש יהיה זכאי להטבות המס הניתנות לכל עולה בשל הכנסות מדיבידנד או רווח הון שהיו לחברת ההחזקות, ואשר ייוחסו לו כדיבידנד רעיוני. כמו כן, על דיבידנד שיקבל בפועל מחברת ההחזקות בחמש השנים שלאחר עלייתו הוא יחויב במס בשיעור של 5% כאילו היה תושב חוץ.

* מהם היעדים העיקריים של המהלך? היעד העיקרי הוא להפוך את ישראל לבסיס נוח לניהול השקעות ברחבי העולם. בעזרת רשת אמנות המס של ישראל שתותאם לכך, יתרום פטור ההשתתפות לשילובה של ישראל בכלכלה הגלובלית.

הכותבים עמדו בראש הוועדה המשותפת של מינהל הכנסות המדינה ורשות המסים, שגיבשה את תוכנית המסים הרב שנתית.