תעש דורשת: קיצוץ של 8% בשכר וקיצוץ תנאי "הבוננזה" לפרישה

ההסתדרות: לבטל את ההחלטה להשבתת מגן. צעד כזה יחריף את המשבר

סלע המחלוקת העיקרי במו"מ בין הנהלת תעש לבין ארגון העובדים נוגע לדרישתה של הנהלת החברה להפחית 8% בממוצע משכרו של כל עובד ולקצץ משמעותית את תנאי הפרישה המועדפים ומרחיקי הלכת שניתנו לעובדי החברה שפרשו על-פי הסכם 2003. כך נודע ל"גלובס".

מקורות בתעש מסרו ל,גלובס", כי בתוכנית ההבראה שהוצגה בפני העובדים מתחייב קיצוץ של 50 מיליון שקל בעלויות השכר ומשמעות הדבר היא קיצוץ של 8% בממוצע בשכרו של כל עובד. לדברי אותם גורמים, השכר הממוצע בתעש הוא מן הגבוהים בחברות ממשלתיות, ומגיע ל-17 אלף שקל למעביד ושכר ממוצע של 12 אלף שקל לעובד.

הנהלת תעש דורשת גם קיצוץ בתנאי הפרישה שהוגדרו על-ידי אותו גורם כ"הסכם בוננזה מרחיק לכת" שהחברה אינה יכולה לשאת עוד בעלויות שלו. על-פי ההסכם, ניתנה אפשרות לצאת לפנסיה מוקדמת בגיל 55 לעיתים אף בגיל 50 כאשר העלות לתעש היתה של מיליון שקל בממוצע, לכל מי שפרש מהחברה.

ההסתדרות דורשת מהנהלת תעש לבטל את החלטתה להשבית את החברה בצעד של השבתת מגן, והזהירה כי נקיטה בצעד כזה תחריף את המשבר ולא תפתור אותו.

מנכ"ל האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, צחי טבקמן, שיגר מכתב להנהלת תעש שבו הוא מאשים אותה בניסיון לפוגע בזכויות היסוד של העובדים ובדרדרו יחסי העבודה בחברה.

טבקמן כותב כי "אנו תולים בכם ובבעלי החברה את כל ההתדרדרות חסרת התקדים ביחסי העבודה בתעש, לרבות האחריות לנזקים הנגרמים ושייגרמו במסגרת סכסוך העובדה הנוכחי".

טבקמן מציין, כי הנהלת תעש לא שילמה את משכורות הגמלאים בגין חודש יולי וכי מזה 3 חודשים אינה מעבירה ניכויי העובדים ליעדם, כולל ניכויים בגין הלוואות. לדבריו "העובדים אינם כלי מיקוח בידי האוצר שהנהלת תעש אמורה לספק אותו כסחורה תמורת סכומי כסף שלא יתנו פתרון אמיתי וכולל לבעיות תעש.

טבקמן מוסיף, כי ההסתדרות מוכנה לנהל מו"מ שיתן פתרון כולל לבעיות תעש יחד עם כל הגורמים הרלבנטיים, בו יועלו כלל הדרישות "לרבות הפחתות שכר ופיטורי עובדים".

דוברת תעש מסרה בתגובה: "הנהלת תעש תיאלץ בצער רב לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה, כולל אמצעים משפטיים והשבתת מגן, אם העובדים ינקטו בצעדים שיש בהם כדי לשבש את מהלך העבודה התקין והרציף, היות ונקיטה בצעדים אלה אינה לגיטימית. הנהלת תעש קוראת לעובדים לנהל מו"מ שיבטיח את פעילותה העתידית של החברה".