היצע המים גדל: החל לפעול מתקן ההתפלה באשקלון; יספק 100 מיליון מ"ק בשנה

עלות המתקן - מיליארד שקל; מחיר המים המופקים יהיה 2.6 שקל למ"ק, המחיר הנמוך בעולם למים מותפלים

היום (ה') החל לפעול המתקן להתפלת מי-ים בחוף אשקלון, שהוקם בשיטת BOT בעלות של מיליארד שקל. המתקן, הגדול בהיקפו בעולם, יספק 100 מיליון מ"ק.

בשלב הראשון להפעלתו יספק המתקן 50 מיליון מ"ק מים, שיוחדרו תחילה למי התהום, עד לייצוב המערכת. בעוד חודש יחל שילובם של המים במערכת הארצית, והם יופנו לדרום הארץ.

בדצמבר 2005 תחל הפעלת השלב השני של המתקן עד לאספקה של 100 מיליון מ"ק מים מותפלים לשנה. מחיר המים המופקים יהיה 2.6 שקל למ"ק, המחיר הנמוך בעולם.

המתקן הוקם על-ידי קונסורציום V.I.D בו חברות איי.די.אי טכנולוגיות - 50%, בבעלות שווה של כימיקלים לישראל ושל קבוצת דלק. השותפה הזרה היא ואוליה ווטר, ענקית המים הצרפתית - 25%. שותפה נוספת היא אלרן תשתיות מקבוצת דנקנר בבעלות משותפת של דנקנר, פי.בי. בית השקעות ודור גז - 25%.

על-פי ההסכם עם המדינה, הקימו היזמים את הפרויקט על קרקע של המדינה. היזמים הקימו את הפרויקט ויתפעלו את המתקן למשך 25 שנה, כולל תקופת ההקמה. במהלך תקופה זו מתחייבת המדינה לקנות את כל כמות המים המופקת. בתום תקופה זו, יחזור המתקן לבעלות המדינה, שתפרסם מכרז הפעלה חדש.

מי הים מועברים דרך ממברנות המפרידות מהן את המלח. המים המתקבלים בסוף התהליך מטוהרים כמעט לחלוטין מחומרים כימיים והמלח מושב לים. המים המיוצרים מובלים למאגר של חברת מקורות.

כיום מופעל המתקן באמצעות סולר, אך בעתיד הוא יפעל באמצעות גז טבעי שיסופק על-ידי חברת ים תטיס.

לדברי מנכ"ל איי. די. אי. טכנולוגיות, אבשלום פלבר, מתקן ההתפלה משלב את הניסיון של איי.די.אי טכנולוגיות עם הידע והניסיון של וואוליה בהפעלת מתקני מים.

לדברי מנכ"ל וי.איי.די (VID), גוסטבו קרוננברג, מתקן ההתפלה יספק 15% מצריכת המים הביתית הישראל.

המתקן באשקלון הוא הראשון שפועל ממספר מתקנים המתוכננים לאורך חופי הארץ. מתקן נוסף לייצור 30 מיליון מ"ק מים יוקם בחוף פלמחים. בימים הקרובים מתכנן האוצר לפרסם מכרז להקמת מתקן התפלה נוסף בחדרה ליצור 100 מיליון מ"ק מים נוספים, וזאת לאחר שיפורסמו תוצאות מכרז המיון המוקדם.