עדיני ובירן נפרדים; משפ' המבורגר מעמיקה מעורבותה בשוק ההון

גלרן תמכור אחזקותיה באיכות שוקי הון ותום את מניותיה באייל ני"ע *הראל השקעות, שתבצע את עיקר הרכישה, מנהלת מו"מ להכנסת משקיע זר באייל ני"ע, המנהלת תיקי השקעות ב-2.5 מיליארד שקל

הצמד בעז עדיני וצבי בירן, שפעלו משך שנים יחדיו בשוק ההון, הודיעו היום על הפרדת הפעילות האחרונה בה הם מושקעים יחדיו, שמניותיה נסחרות בבורסה. לאחר שבדצמבר 98' מכרו השתיים את אחזקותיהן בחברת מימד ישראל טכנולוגיה לקונצרן האמריקאי יו.אס פילטר ברווחים נאים, הודיעה היום גלרן, חברת השקעות בשליטת עדיני, כי תמכור את מניותיה בחברת הייעוץ איכות שוקי הון (%26) תמורת 9.15 מיליון שקל לשותפותיה לשליטה בחברה, תום שבשליטת בירן והראל השקעות של משפחת המבורגר.

גלרן, שמכרה בחודש שעבר גם את אחזקותיה בחברה המפעילה משאבות בטון, נותרה עם מספר השקעות נדל"ן הכוללות מבנה מסחרי בתל אביב, מבנה משרדים בירושלים ומבני תעשייה ותחנות דלק באוסטרליה.

עיסקת איכות שוקי הון, העוסקת בעיקר בייעוץ להנפקות ואשר ידעה בשנות הגאות של שוקי ההון רווחים גדולים, תתבצע לפי מחיר של 4.82 שקל למנייה, מחיר ההון העצמי, הגבוה ב-%11 ממחיר המניות בבורסה. איכות שוקי הון נסחרת לפי שווי של 7.7 מיליון דולר. בתמורת המכירה ייתכנו שינויים על פי תוצאותיה העיסקיות של איכות לרבעון הרביעי של 98' ובהתאם למימוש השקעה בה היא מחזיקה בעתיד. גלרן תרשום רווח ברוטו של 250 אלף שקל מהמכירה אך בניכוי מס ינבע לה הפסד של 2.5 מיליון שקל.

מתוך המניות הנמכרות תרכוש תום %14, שיביאו אותה לאחזקה של %40 באיכות שוקי הון ואילו הראל השקעות תרכוש %12 שיביאו אותה לאחזקה של %35. איכות שוקי הון סיימה את תשעת החודשים הראשונים של שנת 98' ברווח של 465 אלף שקל לאחר רווח של 7.3 מיליון שקל ב-97' כולה.

בביצוע המכירה, מנתקת גלרן את קשריה גם עם שוק ההון. ביוני 96' מכרה החברה %17 ממניות חברת הברוקרים אייל ני"ע להראל השקעות. במסגרת העיסקה הנוכחית, המשולבת, תמכור תום כמות דומה של מניות אייל (%17) להראל השקעות תמורת 3.3 מיליון שקל, מחיר המשקף שווי חברה של 19.5 מיליון שקל לאייל. הרווח ברוטו לתום מהמכירה יסתכם ב-250 אלף שקל. משה דש, המחזיק %3 מאייל, ימכור את אחזקותיו להראל השקעות תמורת חצי מיליון שקל. בעקבות העיסקה תחזיק הראל השקעות %100 ממניות אייל, שסיימה את שנת 97' ברווח של 2.5 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים של 98', ספגה החברה הפסד של כמיליון שקל, בעיקר עקב השקעות נוסטרו במניות הבנקים.

אייל ניירות ערך מנהלת תיקי השקעות בהיקף של 2.5 מיליארד שקל, אחת החברות המובילות בענף. במהלך השנה החולפת, רכשה הראל השקעות, שעיקר פעילותה בענף הביטוח (שילוח, סהר ודיקלה), %33 ממניות גוונים פיננסיים של אביעם סלע, המנהלת תיקים בהיקף של 130 מיליון שקל ובבעלותה חברה בת העוסקת בפיתוח נגזרות פיננסיות.

בדו"חות לרבעון השלישי של 98', ציינה הראל השקעות, כי למרות ההפסדים שנגרמו לה מאחזקותיה באייל ובאיכות שוקי הון במהלך התקופה, לדעת הנהלת החברה שילוב עיסקי הביטוח עם עיסקי שוק ההון וראייתם כשווקים משיקים, הינו בעל פוטנציאל עיסקי ולפיכך היא רואה בהרחבת פעילותה בשוק ההון מטרה אטרטגית. יאיר המבורגר, המנכ"ל, אמר היום כי מתקיימים מגעים להכנסת משקיע אסטרטגי זר לאייל. לדבריו, מדובר עדיין בשיחות בלבד