פועלים השקעות רכשה אג"חים של בזק ב-85 מיליון שקל

המוכרת - קבוצת דוברת שרם, בעלת השליטה בפועלים השקעות * לאחר הרכישה יש בידי פועלים השקעות ניירות ערך הניתנים להמרה ל-%4.5 ממניות בזק

חברת פועלים השקעות הגדילה את אחזקותיה בחברת בזק. היום (ה') רכשה החברה חבילה של 68.2 מיליון אגרות חוב להמרה של בזק תמורת כ-85 מיליון שקל. המוכרת היא קבוצת דוברת-שרם, בעלת השליטה בפועלים השקעות, שמכרה בשבוע שעבר חבילת מניות וניירות ערך המירים בשווי כולל של 100-95 מיליון שקל לכייבל אנד וויירלס הבריטית.

האג"חים נמכרו לפועלים השקעות במחיר של 1.25 שקל ל-1 ערך נקוב של אג"ח, מחיר הגבוה ב-%1.5 ממחיר השוק של האג"ח. במסגרת חבילת ניירות הערך שמכרה דוברת-שרם, יחד עם חברת לידר שבשליטתה, לכייבל נכללו אגרות חוב שנמכרו באותו מחיר. ההערכות הן שדוברת-שרם אספה את האג"חים במחיר ממוצע של 1.15-1.17 שקל, כך שהרווח של החברה משתי העיסקאות (הכוונה רק למכירות האג"חים) מוערך ב-10-8 מיליון שקל.

פועלים השקעות, שדוברת-שרם שולטת בה באמצעות חברת אורדן, רכשה בשבוע שעבר %2 ממניות בזק מידי בנק ההשקעות האמריקאי מריל לינץ' בכ-50 מיליון דולר לפי מחיר של 12 שקל למניה, הקרוב למחיר השוק של מניית בזק. במקביל, הגישה פועלים השקעות בקשה למשרד התקשורת לקבלת אישור להגדלת אחזקותיה בבזק ל-%7. אישור כזה מתחייב מכוח צו הבזק, הדורש אישורים כדי להגיע לשיעורי אחזקה של %5, %7, %11, %14, %21 ו-%25 בבזק.

כמו כן, קיבל דירקטוריון פועלים השקעות החלטה להגדיל את שיעור האחזקה של החברה בבזק ל-%4.9, וזאת עד לקבלת האישור המיוחל ממשרד התקשורת. עד לקבלת האישור, בהתאם לשיעורי האחזקה המחייבים אישור כאמור מכוח צו הבזק, לא תוכל פועלים השקעות להחזיק ביותר מ-%4.99 ממניות בזק.

חבילת האג"חים שרכשה, יחד עם המניות שרכשה ממריל לינץ' ועם אג"חים ואופציות שרכשה לאחרונה בבורסה ומחוצה לה מקנות לפועלים השקעות אפשרות להגיע לאחזקה של %4.49 בבזק. זאת, בהנחה של מימוש והמרה של כל ניירות הערך ההמירים שבידי החברה ובידי הציבור. כמות האג"חים להמרה שבידי פועלים השקעות מגיעה לאחר העסקה ל-162.8 מיליון, והיא מהווה כ-%52 מהאג"חים הקיימים במחזור, אותן הנפיקה בזק בחודש פברואר האחרון.

נשאלת השאלה מדוע לא מכרו דוברת-שרם ולידר את כל חבילת ניירות הערך של בזק שאספו בבורסה בחודש האחרון לפועלים השקעות, שהיא הנכס העיקרי של הקבוצה, אלא העדיפו למכור את החבילה הראשונה לכייבל?

כפי הנראה, הדבר נעוץ בסדרת האירועים הצפופה והבלתי מתוכננת שהתרחשה בשבועות האחרונים. נראה שמנהלי דוברת-שרם ולידר יצרו קשר ראשוני עם כייבל אנד וויירלס, שקיבלה לפני ימים ספורים אישור להגדלת אחזקותיה בבזק ל-%13, ומכרו להם את החבילה הראשונה בהיקף של 100 מיליון שקל. באותו מועד עדיין לא ידעו בדוברת-שרם על המכרז של מריל לינץ', שהיה "מכרז בזק" שבוצע תוך יום.

מספר ימים לאחר מכירת המניות לכייבל נפתח המכרז של מריל לינץ', ו-6 גופים הביעו התעניינות ברכישת מניות ממנה, ביניהם פועלים השקעות וכייבל אנד וויירלס.

בסופו של המכרז המהיר החליטו במריל לינץ' על מכירת כ-%4.5 ממניות בזק לכייבל (%2.5) ולפועלים השקעות (%2). ביום שנודע לפועלים השקעות על המכרז היא קיבלה החלטה אסטרטגית להגיע לאחזקה מהותית בחברה, ובמקביל לזכייה במכרז החלה החברה להזרים פקודות קנייה למניות בזק בבורסה ולחפש סחורה מחוצה לבורסה.

במסגרת מסע הגדלת האחזקות בבזק, פנתה פועלים השקעות מיידית לדוברת-שרם וללידר, שם יושבים למעשה קברניטיה של פועלים השקעות (אהרון דוברת ויצחק שרם), ורכשה ממנה בעסקה שהושלמה היום את חבילת האג"חים של בזק.

מקורות בקבוצת פועלים השקעות ודוברת-שרם אמרו היום, כי אין בינתיים כל הסכמה שהיא, בכתב או בעל-פה, לגבי שיתוף פעולה כלשהו בין פועלים השקעות לבין כייבל אנד וויירלס. עם זאת, ברור כי הקשר שנוצר בין הצדדים לצורך רכישת ניירות הערך של בזק על ידי כייבל עשוי להוביל בעתיד, כשיתברר כיצד מתקדם הליך הפרטת בזק, לשיתוף פעולה בין קונצרן התקשורת הבריטי לחברת ההשקעות הישראלית.

בשוק ההון רווחת הדעה, כי השקעה בבזק באמצעות רכישת אג"חים להמרה של החברה היא אפיק עדיף על פני רכישה ישירה של מניות החברה. אגרות החוב מניבות ריבית שנתית של %3.25, והן ניתנות לפדיון בפברואר 2001. כיום נסחרות האגרות במסלול המנייתי לפי פרמיה של %5 בלבד. כלומר, מחד יכולים המשקיעים באג"חים ליהנות מעליית ערך המניה, ומהצד השני הם יכולים להיוותר בגדר נושים של חברה יציבה בדמות בזק