צעדים מוניטריים דרסטיים ברוסיה: מירווח הפיחות ברובל הוגדל מ-%15 לכ-%50

פירעון שטרי חוב במט"ח ל-90 יום הוקפא, והם יומרו לאיגרות ארוכות מועד. זרים לא יוכלו לרכוש שטרי חוב רובליים לשנה. מטרת הצעדים: הקלת משבר החוב, והגדלת התקבולים הרובליים לתשלום משכורות

רוסיה הכריזה הבוקר (ב') על צעדים מוניטריים דרסטיים. העיקריים שבהם: הרובל הרוסי יוכל לנוע באורח חופשי הרבה יותר משתוכנן עד כה, כלומר להיות מפוחת ב-%33 יותר מכפי שתוכנן במשטר הרצועות הקיים; הוכרז מורטוריום על פירעון שטרי הון נקובים במט"ח לשלושה חודשים, כדי לפרוס מחדש את הפירעון. תכלית הצעדים היא להקל את משבר פירעון החוב הרוסי, ואת השלכותיו על הבורסה ושוקי ההון.

הרובל יוכל מעתה להיסחר בטווח שבין 6 ל-9.5 לדולר אמריקני עד סוף שנה זו, מסר איגור שוגלב, דובר ממשלתי. משמעות הדבר: אפשרות לפיחות של עד יותר מ-%50. עד כה התיר הבנק המרכזי לרובל לנוע ברצועות של %15 מעל ומתחת ל-6.2 רובל לדולר עד סוף שנה זו.

ראש הממשלה, סרגיי קיריינקו, מסר לאחר מכן שהצעדים שהוכרזו היו נחוצים, מפני שפיגור בתשלומי המס היקשו על הממשלה לפרוע שטרי חוב שלה בסך יותר ממיליארד דולר בשבוע. לכך נוספו ירידות מחירי הנפט הגולמי בעולם, והחרפת המשבר הכלכלי באסיה, שפגעו מאוד בשוקי המניות והאיגרות ברוסיה בשלושת החודשים האחרונים, והיקשו עוד יותר על ממשלת רוסיה לגייס הון להחזר חובותיה ולייצוב יתרות המט"ח שלה.

"היה עלינו להיסוג לפעולות החלטיות", אמר קיריינקו, 34, במסיבת עיתונאים.

מערכת המסחר במט"ח הבין-בנקאית במוסקבה דחתה את פעילותה הבוקר, ולכן נדחה גם המסחר במניות במוסקבה על ידי מערכת המסחר הרוסית (RTS), הגוף המפעיל את הבורסה, ב-45 דקות. בהתחדש המסחר, נפל מדד RTS ב-%3.4 ל-111.06 נקודות, אחרי שביום שישי קפץ מדד זה בכמעט %14.

כלכלנים ואנליסטים אמרו היום, שהחלטת ממשלה לפרוס מחדש את פירעון שטרי החוב קצרי המועד המט"חיים, ולפחת למעשה את הרובל, באו בהפתעה. צעד שלישי שהוכרז היום: גורמים שאינם תושבי רוסיה לא יוכלו לרכוש שטרי הון או מכשירים רובליים ממשלתיים אחרים, לפירעון בטווח של עד שנה.

"הצירוף הזה של צעדים הולך להיות מפחיד מאוד", הגיבה סוניה גיבס, האסטרטגית הראשית של חברת נומורה אינטרנשיונל בלונדון.

החלטת הממשלה להפסיק פירעון מילוות בינלאומיים ל-90 יום אינה חלה על החוב הממשלתי, כגון איגרות היורו של ממשלת רוסיה, אלא על האיגרות הפרטיות במט"ח - של הבנקים, למשל. גם המסחר באיגרות אלה יופסק עד שהשטרות והאיגרות המיועדים לפירעון עד סוף 1999 ייפרסו מחדש.

מי שכיהן כראש ממשלת רוסיה, אנטולי צ'ובאיס, הממונה כיום על המגעים עם קרן המטבע הבינלאומית והחוב הבינלאומי הרוסי, פירסם הודעה משלו, בה הוא שיבח את החלטת הממשלה. צ'ובאיס נמנה עם מתכנני המהלכים הכלכליים שפורסמו היום: בשבת נועדו ראש הממשלה קיריינקו, צ'ובאיס, נגיד הבנק המרכזי, סרגיי דובינין, ושר האוצר, מיכאיל זרדונוב, וגיבשו את המהלכים הכלכליים.

בהישאלו אם רוסיה פיחתה למעשה את הרובל, השיב קיריינקו: "לא, אי אפשר לומר זאת. נקטנו גישה חדשה במדיניות המטבע שלנו". הנשיא בוריס ילצין, שבילה את כל החודש האחרון בחופשה, התחייב ביום שישי שהרובל לא יפוחת, בתגובה על תוכנית שהציע איל ההון ג'ורג' סורוס במכתב גלוי לממשלת רוסיה. פיחות יגרור אינפלציה, ובכך יכרסם את ההישג הכלכלי היחיד למעשה של מימשל ילצין: יציבות מחירים.

אך מעשית, הצעדים שפורטו היום מהווים הודאה בכך שרוסיה אינה יכולה עוד להגן על הרובל מול השמועות העקשניות לגבי פיחותו, שגרמו לבריחת הון מרוסיה ולקריסת שוקי ההון שלה חודשים האחרונים. "כעת, נשאר לנו רק לראות אם השלטונות יאבדו את השליטה על קצב הפיחות או לא", הגיב צ'רלס בליצר, כלכלן ראשי לשווקים מתעוררים בחברת דונלדסון, לופקין ג'נרט בלונדון.

ביום רביעי יתפרסמו הצעדים הכלכליים בפרוטרוט, וייוודע, בין היתר, לאילו איגרות חדשות יומרו שטרי החוב המט"חיים הפרטיים ל-90 יום. היום קבעה הממשלה, בין היתר, שיבוטל משטר החליפין במטבעות, לפיו נקבע מדי יום "מסדרון מסחר" ברובל. משטר זה הפך לבלתי מעשי, לפי הודעת הממשלה, מאחר שבימים האחרונים הוא נפרץ על ידי מוסדות ובנקים שביקשו להיפטר מרובלים כדי להגן על עצמם מפני פיחות.

הפיחות בפועל נועד בעיקר לסייע לממשלה לשלם את שכרם של עובדים רבים בתעשיות ממלכתיות ולא ממלכתיות, תשלום שעוכב בכמה מקרים במשך חודשים רבים, מחוסר תקבולי מס. הכוונה היא שהתקבולים הדולריים מקרן המטבע הבינלאומית יומרו ליותר רובלים, כדי שיספיקו ליותר משכורות.

ממשלת רוסיה אותתה שאינה מעוניינת בפיחות חד מדי