קאמבק לקידוחי הנפט הימיים

לא ברור אם רוח העזוז שקפצה היום (ב') על שוק המניות היא סימן לבאות, ואם הבר-מינן ששמו שוק ההון הישראלי מתחיל להתעורר לחיים, אבל לפחות בנושא אחד אפשר לצפות, כמעט בוודאות, להתעוררות רבתי: ענף קידוחי הנפט הימיים חוזר לפעול.

בחודש אפריל צפוי לצאת לדרך קידוח "נעה 1" (נעה, על שם בתו של אלי רוזנברג, מנכ"ל שותפות חיפושי הנפט אבנר). בקידוח ייקחו חלק השותפות אבנר (%25), דלק קידוחים (%25) ועוד שתי חברות זרות המתמחות בחיפושי נפט ימיים: חברת R&B וחברת Samedan (%‏40), שתיהן בולטות מאוד בתחום של חיפושי נפט ימיים.

הקידוח יבוצע מול חופי אשקלון, אבל לפני שהאשקלונים מצטיידים במשקפות ורצים לדווח לבורסה על כל סימן מאסדת הקידוח - כפי שקרה בזמן ביצועו של קידוח ים-2, הקידוח הימי המוצלח מול חופי אשדוד שעורר את בהלת הקידוחים הימיים באמצע שנות ה-90' - צריך לצנן את ההתלהבות, ולציין כי "נעה 1" יבוצע במרחק של 35 ק"מ מן החוף.

למעשה, הקידוח נמצא מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, אבל בתוך התחום שבו יש לישראל זכות כריית מחצבים. החוקים הימיים קובעים, כי שטח הים הנמצא על מדף יבשת מסוים שייך, מבחינת זכויות כרייה, למדינות הנמצאות על אותו מדף היבשת).

תחום זה של המים העמוקים מול מדף היבשת של ישראל, מגבול עזה (שבו ייערך הקידוח) ועד לחדרה, שייך לשותפות הישראלית-אמריקאית, וזהו הקידוח הראשון שמתוכנן בו, כמובן תוך תקווה שיהיו נוספים. מלבד המרחק הגדול מן החוף, מתאפיין שטח זה גם בעומק מים רב: קידוח "נעה 1" יבוצע בעומק מים של 800 מטר, כמעט העומק המקסימלי שבו מקובל לקדוח בעולם.

למרות זאת, "נעה 1" אינו מתוכנן להיות יקר מאוד, וגם לא להימשך זמן רב מדי - כחודשיים בלבד - וזאת מאחר שעומק הקדיחה המתוכנן שטוח יחסית. מגובה פני הים יגיע הקידוח לעומק של 2.5 ק"מ, משמע המקדח יגיע באדמה לעומק של 1.7 ק"מ בלבד (עוד 800 מטר הם, כאמור, מים). תקציב הקידוח, לכן, הוא 12 מיליון דולר. הקידוח ייעשה באמצעות אסדת קידוח