קומברס: רבעון שיא בדרך לפיצול

החברה צפויה להודיע בחודש ינואר על פיצולה לשתי חברות נפרדות

בשבוע האחרון הורגשה התעוררות של ממש במניית קומברס שקפצה ב=20% והגיעה לרמה של 60 דולר. עכשיו גם ברור למה. קומברס פרסמה אתמול דו"ח מצוין שמצביע על המשך הצמיחה המואצת בעסקיה של חברת ההיי=טק השנייה בגודלה בישראל. הכנסותיה של החברה ברבעון גדלו ב=7% בהשוואה לרבעון השני והסתכמו ב=178 מיליון דולר. בכך עומדת קומברס ביעד שהציבה לעצמה לפני כשנה - מכירות בקצב שנתי של 700 מיליון דולר. רק חברת היי=טק ישראלית אחת יכולה להתגאות במכירות בהיקף גדול יותר - אי.סי.איי טלקום.

הצמיחה המואצת בקומברס ניכרת גם בשורת הרווח הנקי, שהסתכם ברבעון ב=29 מיליון דולר, עלייה של 12% לעומת הרבעון הקודם. נתון זה משקף רווח של 62 סנט למניה - 5 סנטים מעל לרף העליון של תחזיות האנליסטים, דבר שהוא כמעט מובן מאליו לקומברס, שמצליחה להכות את תחזיות האנליסטים כבר 18 פעמים רצופות.

מה שמשמעותי לא פחות הוא השיפור שהציגה קומברס ברבעון הנוכחי ברווחיות הגולמית והתפעולית. הרווחיות הגולמית של החברה עומדת כעת על שיעור של 60%, עלייה קלה לעומת הרבעון השני של השנה, אלא ששיפור מהותי יותר נרשם בשיעור הרווח התפעולי, אשר הגיע ברבעון לשיא של כל הזמנים - 16.8%, לעומת 16.1% בלבד ברבעון השני.

לדברי יו"ר קומברס, קובי אלכסנדר, כ=270 חברות טלפון ברחבי העולם משתמשות כעת בשירותיה של החברה, וזאת לעומת 260 לקוחות שזקפה לזכותה קומברס ברבעון שעבר.

האזור אשר תורם יותר מכל להמשך צמיחתה של החברה הוא אירופה, וזאת בשל תהליך הדה=רגולציה המתמשך בתחום הטלקומוניקציה ביבשת, אשר יוצר מאגר לקוחות חדש עבור קומברס.

אלא שגם באסיה ניכרת ברבעון מגמה חיובית בעסקיה של קומברס. לדברי יגאל נסים, סמנכ"ל הכספים של קומברס, ההכנסות מאסיה מהוות כעת 16% מכלל הכנסותיה של קומברס, וזאת לעומת 14% ברבעון הקודם.

חלק מההתאוששות באסיה ניתן ככל הנראה לייחס לשיפור שהורגש ברבעון בעסקיה של קומברס בדרום קוריאה ובתאילנד. כך לפחות מעריך האנליסט טים לוק מליהמן ברדרס בעדכון שפרסם לאחרונה. לתרומה המהותית להכנסותיה של קומברס במזרח אסיה אחראיות סין ויפן, וגם בשתי מדינות אלה לא ניכרת כעת כל חולשה בפעילותה של קומברס.

נתון מעודד לגבי הסיכויים להמשך המגמה החיובית בקומברס גם בשנה הקרובה ניתן לקבל מצבר ההזמנות של החברה, שעומד כעת על 155 מיליון דולר, לעומת 149 מיליון דולר ברבעון הקודם.

לקומברס שני תחומי פעילות עיקריים. התחום העיקרי, המהווה כ=85% מהכנסותיה, הוא פיתוח וייצור מערכות שירותים דיגיטליים מתקדמים עבור חברות הטלפונים. תחום זה מרוכז בחטיבת 'קומברס מערכות רשת'. מוצר הדגל של החברה הוא מערכת הטריילוג. עד כה מדובר היה במענה קולי, אלא שהמגמה של החברה כעת היא לבנות על גבי הפלטפורמה של הטריילוג אפליקציות נוספות, שיאפשרו מתן שירותי ערך מוסף.

"עד עכשיו התרכזנו רק בפיתוח תאים קוליים. כעת אנחנו יוצאים עם שירותי ערך מוסף חדשים, האמורים לשמש כמנוע לצמיחתה העתידית של קומברס", אמר היום ל"גלובס" סמנכ"ל הכספים של קומברס, יגאל נסים.

מדובר בשירותים כמו שירותי טלפוניה משולמים מראש עבור מפעילי טלפונים סלולריים. מוצר זה מאפשר למפעילים הסלולריים להפחית את הוצאות התפעול ולהקל את הגישה של מנויים לרשת הסלולרית. המוצר נועד לסייע למפעילים הסלולריים לחדור לפלחי שוק כמו לקוחות בעלי דירוג אשראי נמוך, סטודנטים ותלמידי תיכון.

במסגרת זו הודיעה קומברס לאחרונה גם על השקתה של מערכת חדשה בשם 2000 AIM אשר נועדה לאפשר למנויי חברות הטלפון ליהנות משירותים החורגים מהמענה הקולי הרגיל, כמו שליחת פקס ושיגור מסרים דרך האינטרנט. קומברס חתמה לאחרונה על חוזה לאספקת המערכת לחברת בל סאות' האמריקנית, הנמנית עם לקוחותיה הוותיקים של קומברס.

ויקטור הלפרט מרוברטסון סטיבנס מעריך כעת כי תוך שנה יוכלו 10%=20% מ=23 מיליון לקוחותיה של בל סאות' להשתמש בשירותים אלה, ולהערכתו חברות טלקומוניקציה נוספות בארה"ב צפויות בעתיד ללכת בעקבותיה של בל סאות' ולהציע למנוייהן שירותים דומים. הלפרט צופה איפוא כי הביקוש למוצר של של קומברס ילך ויגבר בעתיד. יגאל נסים אמר היום ל"גלובס" כי כבר במהלך השנה הקרובה יניבו המוצרים החדשים הכנסות מהותיות לקומברס.

החטיבה השנייה בקומברס, התורמת כ=15% מהכנסותיה של החברה, עוסקת בפיתוח מערכות הקלטה והשמעה דיגיטליות. במסגרת זו פונה קומברס לשני פלחי שוק - השוק הביטחוני, אליו מיועד מוצר האודיו=דיסק, והשוק האזרחי, אליו מיועדת מערכת האולטרא.

שתי פעילויות אלה רוכזו לפני מספר חודשים לחטיבה אחת - 'קומברס מערכות מידע' - וזאת כהכנה לקראת פיצולה של קומברס לשתי חברות נפרדות. מנהלי קומברס אמנם נקטו לפני מספר חודשים בנימה זהירה, והסבירו כי ביצוע הפיצול תלוי בהשגת אישורים מצד הרשויות בארץ ובחו"ל, דבר אשר עלול להערים קשיים על הכוונה לבצע את הפיצול כבר כעת, אלא שעתה הם מגלים אופטימיות רבה יותר בנושא.

"התגברנו על רוב המכשולים המשפטיים, בארץ ובארה"ב, ואנחנו מתכוונים לבצע את הפיצול בסוף ינואר 99"', אומר היום ל"גלובס" יגאל נסים.

נסים מוסיף כי החברה מתכוונת לשמור על השם אפרת (אפרת הוא שמה המקורי של קומברס), שישולב בשמותיהן של שתי החברות החדשות, אולם לדבריו השמות הסופיים עדיין לא נקבעו.

בקומברס חשבו על פיצול מזה זמן רב, והדבר קיבל תאוצה בעקבות המיזוג שבוצע בסוף השנה שעברה עם חברת בוסטון טכנולוג'י האמריקנית. תחום עיסוקה של בוסטון היה בתחום המענה הקולי, ובעקבות המיזוג נוצר חוסר איזון בין תחום זה, אשר תורם את עיקר הכנסותיה של קומברס, לבין תחום ההקלטות הדיגיטליות, שתרומתו להכנסותיה של קומברס קטנה הרבה יותר.

המתחרה העיקרית של קומברס בתחום המענה הקולי היא חברת אוקטל, שנרכשה לאחרונה על ידי לוסנט. נתח השוק של קומברס מוערך כעת ביותר מ=40%, לעומת כ=20% בלבד ללוסנט, אשר על פי הערכות האנליסטים אינה מסוגלת כעת להוות איום ממשי ולערער את מעמדה המוביל של קומברס בשוק.