רוסיה: הושגו כבר "הסכמים קונקרטיים" עם קרן המטבע

הפרלמנט הרוסי יצביע ביום ד' על חבילת הצעדים הכלכליים, שקרן המטבע דורשת בתמורה למילווה בסך 15 מיליארד דולר

רוסיה הגיעה לכמה "הסכמים קונקרטיים" עם קרן המטבע הבינלאומית. כך מסר אתמול (שבת) במוסקבה דובר מטעם אנטולי צ'ובאיס, נציג רוסיה במו"מ עם קרן המטבע.

הדובר מסר כי היום (א') אמורים להתקיים השלבים הסופיים של המו"מ, וגם הפגישה המסכמת בין ראש הממשלה, סרגיי קיריינקו, ואנשי קרן המטבע. רוסיה מבקשת מקרן המטבע הלוואה בהיקף 15 מיליארד דולר כדי להגדיל את יתרות הבנק המרכזי שלה, ולהימנע מפיחות ברובל. רזרבות המט"ח של רוסיה התדלדלו במהירות משום שהיא נאלצת לשלם מידי שבוע כמיליארד דולר כהחזרי חובות.

ביום ו' הגיע למוסקבה ג'ון אודלינג סמי, ראש המחלקה האירופית השנייה של קרן המטבע, והחל לנהל שיחות עם צ'ובאיס. קרן המטבע דורשת שכל הלוואה שתינתן לרוסיה תהיה מלווה ברפורמות כלכליות. תכנית הצנע של ממשלת רוסיה, הכוללת שינויים בחוקי המיסוי, קיצוץ הוצאות והקטנת הגירעון התקציבי, צריכה לקבל את אישור הפרלמנט, ולכן, אנליסטים מעריכים שקרן המטבע לא תודיע כבר היום על הענקת ההלוואה לרוסיה.

ביום ד' השבוע יתכנס הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, הדומה, כדי לדון ב-20 הצעות חוק המרכיבות את הצעת הרפורמה הכלכלית של הממשלה. מאמציה של ממשלת רוסיה להשיג את ההלוואה קיבלו את תמיכת הנשיא קלינטון, ששוחח בסוף השבוע בטלפון עם עמיתו הרוסי ילצין. דובר של הבית הלבן אמר בוושינגטון שרוסיה עשתה רבות כדי להרגיע חלק מהחששות שהעלתה קרן המטבע. לדבריו, שני הצדדים עשו עבודה טובה, והגיע הזמן לסיכום השיחות.

ילצין נועד אתמול עם ראש הממשלה קיריינקו, נגיד הבנק המרכזי, סרגיי דובינין, ושר האוצר, מיכאיל זדורנוב, והורה להם לסיים את השיחות במהירות המירבית.

המניות ואיגרות החוב ברוסיה עלו לקראת סוף השבוע, על רקע הציפיה להשגת הסכם. מדד המניות הרוסי עלה ביום ו' ב-%5.8 , עלייתו היומית הגדולה ביותר מאז 17 ביוני. אגרות יורובונד של רוסיה לפירעון בשנת 2001 הציגו את העליה הגדולה ביותר שלהן מאז ה-5 בדצמבר, והתשואה שלהן ירדה ב-1.02 נקודות אחוז ל-%16.07