שדרות בגין בירושלים ייפתחו לתנועה ב-17 ביוני

משכונת רמות בצפון למנחת בדרום * היקף הפרויקט בכביש מספר 4 - כ-700 מיליון שקל * 6.5 קילומטר, 4 מינהרות ו-8 גשרים

שדרות מנחם בגין בירושלים (כביש מספר 4) ייפתחו לתנועה החל מיום 17.6.98, בטקס חגיגי, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה שאול יהלום, ראש העיר ירושלים ח"כ אהוד אולמרט, ח"כ בני בגין ומשפחת מנחם בגין.

הקטע שייפתח לתנועה הוא באורך של כ-6.5 קילומטר והוא מחבר את שדרות גולדה מאיר בשכונת רמות עם רחוב גולומב (בסמוך לקניון ירושלים ואיצטדיון טדי) בדרום ירושלים. ההיקף הכולל של הפרוייקט מגיע לכ-700 מיליון שקל.

הכביש הוא הפרוייקט ההנדסי המורכב ביותר שנבנה עד כה בירושלים. זהו כביש מהיר ללא רמזורים, המהווה את עורק התנועה צפון-דרום כחלק מתוכנית הכבישים העורקיים בעיר.

בכביש 4 מינהרות: 2 מינהרות מתחת לכניסה הראשית לירושלים, כל אחת באורך של כ-380 מטר, ו-2 מינהרות נוספות באזור רחוב בייט (בסמוך לשכונת גבעת מרדכי). אלו המינהרות הראשונות שנכרו בירושלים ולצורך כך היה שיתוף פעולה בין קבלנים ישראליים וחברה איטלקית המתמחה בכריית מינהרות באירופה. בכביש גם 8 גשרים המאפשרים מעבר רכב מעליו ו-3 גשרים להולכי רגל.

הכביש יאפשר להגיע משכונת רמות בצפון לשכונת מנחת בדרום ב-7 דקות בלבד ויקל, על פי דעת מומחי תנועה, הן על התנועה במרכז העיר והן על התנועה בכבישים הפנימיים. ניתן יהיה לעלות ולרדת מהכביש במקומות אלה: שדרות גולדה מאיר, גשר המע"ר, גשר בייט ורחוב גולומב. לצורך זה נבנו רמפות לעלייה ולירידה, המאפשרות השתלבות מהירה של כלי הרכב בתנועה על הכביש.

מנכ"ל מוריה, יעקב אדרי, ציין, כי על מנת לסיים את העבודות בתאריך שהובטח העסיקה חברת מוריה, האחראית לביצוע מערכת הכבישים העורקיים בירושלים, בו זמנית כ-50 קבלנים שונים, על פי תיאום וניהול מורכבים.

בימים אלה מטפלת חברת מוריה בביצוע של המחלף בשדרות גולדה מאיר ובתכנון המחלף ברחוב גולומב. בשנתיים הבאות יושלמו עבודות הפיתוח הנופי של הכביש בהיקף משוער של עשרות מיליוני שקלים. על מנת למנוע מטרדי רעש וזיהום נבנה, בחלקים של הכביש, קרוי חלקי.

על פי תוכנית האב לתחבורה של ירושלים, הכביש ימשיך בעתיד צפונה עד לשדה התעופה עטרות ודרומה עד לשכונת גילה, שם יתחבר לכביש מספר 60 (כביש המינהרות) המוביל לגוש עציון ולחברון.

אדרי ציין, כי שני מקומות מעל הכביש מיועדים לפרוייקטים כלכליים. הראשון הוא הפרוייקט בכניסה לעיר בו יוקם חניון ענק בשיטת "חנה וסע", אולם כנסים, היכל הספורט ועוד.

לצורך פרוייקט זה נבנה קרוי מעל כביש מספר 4. הפרוייקט הנוסף הוא מגורים, מסחר ומלונאות באזור שכונת גבעת מרדכי.

הכביש מומן על ידי משרד התחבורה %70 ועיריית ירושלים %30. הביצוע על ידי מוריה-חברה לפיתוח ירושלים, שהעסיקה קבלנים שונים. ניהול ותיאום הפרוייקט של משרד יורם גדיש מהנדסים