שופט ומתמחה - בוס וכפוף

בתמיכה לבקשה לפסילתו של שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, אמנון סטרשנוב, הגיש עו"ד אמנון זכרוני, בא כוחו של נחום מנבר, תצהיר מפי חברה לשעבר של עו"ד פנינת ינאי, זיו חן. בתצהירו טען חן, כי ינאי השמיעה באוזניו שיחות טלפון מהשופט סטרשנוב, בהן ביקש, כביכול, להיפגש עימה, וכן הראתה לו פתקים שכתב לה כביכול, במהלך הדיונים, ובהן הצעות מיניות.

גם בתצהירה של פרנסין מנבר, אשתו של מנבר, נטען כי ינאי סיפרה לה על מערכת קשרים קרובה עם סטרשנוב. תצהירה של מנבר מתבסס על הקלטות השיחות שערכה עם ינאי.

ינאי הכחישה כי היו דברים מעולם, וסטרשנוב הגדיר את מערכת היחסים שלו עם ינאי, כמערכת יחסים המבוססת על "קשרי ידידות, המקובלים ונהוגים בין מאמן למתמחה לשעבר. קשרים אלה התבטאו בשיחות טלפוניות ובביקורי עו"ד ינאי בלשכתי ובאולם המשפטים".

לפי כללי התקשי"ר, החוק והפסיקה, יחסים בעלי אופי מיני בין עובד לבין עובד הנתון למרותו/סמכותו, יכולים להיחשב בנסיבות מסויימות להטרדה מינית. אומרת עו"ד מיה צחור, העוסקת בדיני עבודה: "לפי התקשי"ר, לא יעשה בעל סמכות מעשה בעל אופי מיני כלפי עובד הנתון לסמכותו אם יש במעשה משום ניצול מעמד כלפי אותו עובד כדי להשיג, שלא כדין, טובת הנאה מינית.

"לעניין זה אין הבדל אם ניצול המעמד נעשה במישרין או בעקיפין, בגלוי או במרומז, בהסכמת העובד או שלא בהסכמתו, ביוזמת בעל הסמכות או ביוזמת העובד. לפי התקשי"ר, מעשה בעל אופי מיני, כולל דיבור או רמיזה".

לדברי עו"ד צחור, לפי החוק החדש למניעת הטרדה מינית, הצפוי להיכנס לתוקף בספטמבר השנה, הצעות בעלות אופי מיני וכן התייחסויות המתמקדות במיניות האדם, הופכות להטרדה מינית בהתקיים שני תנאים: האחד - שההתנהגות היא חוזרת, כלומר, אין די באירוע אחד; השני - הנפגע הראה למטריד כי אינו מעוניין בהצעות או בהתייחסויות.

לדברי עו"ד צחור, "לגבי עובדים, נקבע בחוק החדש כי אפילו אם ההצעה או ההתייחסות היא חד פעמית ולא חוזרת, ואפילו אם הנפגע לא הראה למטריד כי אינו מעוניין בהצעה או בהתייחסות, יהווה הדבר הטרדה מינית. התייחסות יכולה להיות בכתב, בעל פה, באמצעות מוצג חזותי או שמיעתי, באמצעות מחשב או בהתנהגות".

ובאשר לפסיקה, אומרת עו"ד צחור, "לא כל התנהגות או התבטאות בעלת אופי מיני, אפילו יש בה מידה של גסות והיא גורמת למבוכה, תיחשב הטרדה מינית. לשם כך צריכה להיות פגיעה ממשית במוטרד. פגיעה ממשית יכולה להיות הצבת תנאי למוטרד, כי תנאי עבודתו תלויים בקיום הקשר המיני או כשיש השפלה ופגיעה בכבוד.

"לגבי הטרדה מינית בשירות המדינה, הנעשית מעמדה של מרות או השפעה: שימוש בכוח או בהשפעה הנובעים מן התפקיד או המעמד, לא לתכליתם אלא כדי להשיג טובת הנאה מינית, יכול להיחשב לעבירת משמעת. זאת משום שהתפקיד או המעמד נועדו לשרת את מוסדות המדינה ולא כדי להשיג טובת הנאה מינית.

"בית המשפט העליון ציין בפסיקתו, כי אפשר שסטנדרט ההתנהגות הנדרשת מעובד מדינה בתפקיד מסויים, יהיה בשל מהות התפקיד, גבוה יותר מסטנדרט ההתנהגות של עובדי המדינה בדרך כלל"