חממת MindUP קלטה לשורותיה חברה ראשונה

מדובר בחברת המוניטור (Hemonitor) שעוסקת במדידה של זרימת דם בעורק הראשי עבור חולים המגיעים לטיפול נמרץ

מכשור רפואי / צילום: shutterstock
מכשור רפואי / צילום: shutterstock

החממה הטכנולוגית מיינד אפ, שותפות של קרן פיטנגו, בית החולים רמב"ם, תאגיד המכשור הרפואי מדטרוניק, חברת IBM וקרן השקעות האימפקט Impact First, קיבלה חברה ראשונה לחממה.

מדובר בחברת המוניטור (Hemonitor) שעוסקת במדידה של זרימת דם בעורק הראשי עבור חולים המגיעים לטיפול נמרץ. החברה הוקמה על ידי שלושה שותפים עם רקע בתעשיית המכשור הרפואי  שנפגשו במהלך הלימודים בתחום ההנדסה הרפואית בטכניון. המוצר שפיתחה משתמש באולטרה סאונד כדי למדוד את זרימת הדם בעורק באופן ישיר.

תום מייבלום, אחד מיזמי החברה ומנכ"לה אומר כי: "המכשיר שלנו הוא קטן ומוצמד כמדבקה לשקע הצוואר. אין צורך ברופא או טכנאי מומחה שיחפש את הזווית במיוחד, כמו בבדיקת אולטרה סאונד ידנית - הוא עושה זאת באופן אוטומטי. באמצעות אלגוריתמיקה חכמה, הוא גם יודע לזהות בעצמו את הפרמטרים של זרימת הדם".

סאמר טועמה, המנהל הטכנולוגי של החברה, מסביר כי: "היום כדי לאמוד באופן מדויק את זרימת הדם צריך לחבר קטטר לעורק הראשי. לרוב זה מבוצע רק אצל חולים קריטיים, שעבורם הערך של הבדיקה הזו מצדיק את הפולשנות שלה, למרות שלמעשה כל החולים בטיפול נמרץ זקוקים לבדיקה כזו. היום למשל באינדיקציה של אלח דם (זיהום המוביל לתגובה חיסונית חריפה ומסכנת חיים) רק 40% מנוטרים כך, ובאינדיקציות אחרות, אפילו פחות".

מדדים עקיפים

לדברי טועמה, נעשו ניסיונות להחליף את הקטטר הפולשני בטכנולוגיות פחות פולשניות, אולם כולן מודדות מדדים עקיפים ולא את זרימת הדם בעורק הראשי. למשל, טכנולוגיות המבוססות על ביו-אימפדנס, כלומר המוליכות החשמלית של הגוף. "קיימות מספר חברות כאלה, ביניהן ישראליות, והמוצרים הללו הצליחו להיכנס לשימוש בעיקר באירופה, בהצלחה מוגבלת יחסית. מההבנה שלנו את התחום והבדיקה שעשינו עם המחלקות השונות בבתי החולים, נראה כי הבדיקות הללו לא תפסו בצורה משמעותית".

מייבלום: "המוצר שלנו יאפשר להגדיל את כמות המטופלים המנוטרים וגם להוזיל עלויות לעומת הקטטר".

המוצר של המוניטור שואף להיות מדוייק מספיק כדי שיהפוך לתחליף ראוי לקטטר תוך שמירה על יתרונות המחיר וחוסר הפולשנות. המוצר זכה בעבר בתחרות ביז טק של הטכניון וכבר מאז, אמצע 2016, נוצר הקשר עם החממה. לדברי דן שוורצמן, מנכ"ל חממת מיינדאפ, אחד היתרונות להם תזכה החברה הוא האפשרות לעבוד כבר יחסית בראשית הדך בפיילוט עם בית החולים רמב"ם, כדי לוודא שהמוצר אכן עונה על ציפיות הרופאים.

לדבריו, MindUP תתמוך במיזמים בתחום הרפואה הדיגיטלית, בדגש על רפואה מונעת, ניטור וטיפול מותאמים אישית והנגשת שירותי רפואה במדינות מתפתחות.