המדד שעוקב אחר 50 החברות הגדולות בתחום המסחר המקוון

מגמת המכירות באינטרנט שצוברת תאוצה מבשרת על מהפכה ■ זו הזדמנות לשים לב למדד החברות הגדולות בתחום, שצפוי לרבע את גודלו עד שנת 2020

ג'ף בזוס   / צילום: רויטרס
ג'ף בזוס / צילום: רויטרס

הצריכה האינטרנטית הינה חלק מהמהפכה הטכנולוגית ששינתה את העולם בעשור האחרון. אין ספק שאנחנו יכולים להגדיר את עצמנו כברי מזל לחיות בתקופה שכזו, שכן דברים שנגישים עבורנו היום בלחיצת מספר כפתורים, בעבר היו מצריכים מאיתנו זמן יקר והסתובבויות בקניונים. כיום כל מה שעלינו לעשות הוא פשוט לפתוח את הדפדפן, לרשום מה אנחנו רוצים והחנות המקוונת תיפתח לנו מול העיניים בשניות.

על רקע שינוי זה, כדאי להכיר את המדד שמאפשר לנו גם להיחשף לאותן חברות ענק בתחום - Indxx USA E-Commerce Index, מדד אשר עוקב אחר 50 החברות הגדולות ביותר בארה"ב, שלפחות 50% מההכנסות שלהן מקורן באמצעות האינטרנט. עד כמה התת-ענף הזה משגשג?

בשנת 2015 שווי השוק של חברות העוסקות בצריכה אינטרנטית עמד על 5.3 טריליון דולר, ועל פי הערכות, ב-2020 התחום ירבע את עצמו לרמה של 20 טריליון דולר. לשם ההשוואה, בשנת 2016 עמדו סך העסקאות באינטרנט על שווי של 1.9 טריליון דולר.

מדד-הצריכה-האינטרנטית
 מדד-הצריכה-האינטרנטית

אנחנו עוד לא מספיק מבינים עד כמה הצריכה האינטרנטית תפסה מקום מרכזי באורח חיים שלנו. למעשה, בני האדם כבר לא מסוגלים לבצע פעולות רכישה בסיסיות, אם אין להם את המחשב או את המכשיר הסלולרי לידם. טוב או רע, מה זה באמת משנה? העולם הולך לכיוון הזה, אם נרצה ואם לא. ודור המילניום, אותם אנשים שנולדו בתחילת שנות ה-2000, לא יכיר דבר אחר מזה. מבחינתם ומבחינת הדורות הבאים זה לא באמת משנה מה היה קודם לכן.

מודדים בחנות, קונים ברשת

הקניונים המסורתיים הם כבר נחלת העבר, רק מקומות חזקים באזורי ביקוש, דוגמת מנהטן בניו יורק, או רחובות מרכזיים מסורתית סטייל שאנז אליזה בפריז ואוקספורד סטריט בלונדון, ימשיכו למשוך אליהם לקוחות שחלקם יקנו בחנויות. רוב האנשים? הם יבואו למדוד, ללכת הביתה, ולהזמין באתרי אינטרנט. דור המילניום אם כך הוא זה שהולך להוביל את העולם בנושא זה מעכשיו ואילך. אבל האם אותו דור מושפע בבואו לרכוש מוצר מאותם אספקטים שהשפיעו עלינו כצרכנים כאשר הלכנו לקניון? אתרי קניות ייעודיים, רשתות חברתיות וביקורות אונליין הם בהחלט אספקטים שמשפיעים על החלטה האם לרכוש מוצר כיום, אך מפתיע לדעת כי חנויות פיזיות עדיין תופסות כיום מקום של כבוד, בעולם הולך ונעלם.

רוב הסיבות לביצוע עסקאות באופן מקוון הינן תלות של זמן ומחיר. מבחינת הצרכן, ישנו חיסכון אדיר בעלויות ושיפור בחוויות הקנייה - הוא לא מבזבז זמן על חניה, ולא על צפיפות בחנות או על עמידה בתור. המחירים של המוצרים הם זולים באופן משמעותי והגישה למוצרים שלא תמיד זמינים בחנויות מקומיות, עושה את שלה. גם העובדה שאפשר עכשיו להעביר תשלום באמצעות כרטיס אשראי או העברת כספים, הופכת את המשימה מבחינת הצרכן לכדאית. מבחינת היצרן, ההוצאות מתגמדות באופן משמעותי - אין צורך להעסיק עשרות עובדים, לשכור חנויות, ולשלם הוצאות קבועות יקרות, והיכן שכיום עובדים בני אדם, בעתיד יעבדו רובוטים, כך שגם העלויות שקיימות כיום ייעלמו להן.

נוק אאוט בתשואה לעומת S&P 500

אז מי הן אותן שחקניות גדולות שמשתלטות על החיים שלנו ועל השוק הענק הזה? בראש הרשימה נמצאת כמובן Amazon, החברה בעלת שווי השוק הגדול בעולם, אשר מהווה כ-9% מהמדד. אחריה אנחנו יכולים למצוא חברות כגון פייסבוק (7.95%) ואלפבית, גוגל לשעבר (7.28%). חברת הסליקה פייפאל (6.75%) אשר ייסד אותה אילון מאסק, מייסד טסלה; חברת יצרנית התוכן נטפליקס (6.37%), חברת הרכישות המקוונות פרייסליין (4.88%) וגם יצרנית משחקי הוידאו אקטיוויז'ן בליזארד נמצאת במדד (4.31%).

ובשורה התחתונה? איך המדד תפקד עד עתה? מתחילת 2017 רשם המדד עלייה של 42.7%, בעוד מדד ה-S&P 500 עלה ב-19.42%. מרשים? ב-36 החודשים האחרונים רשם מדד הצריכה האינטרנטית עלייה של 106.72%, בזמן ש-S&P 500 הסתפק ב-34.55% בלבד. וב-5 השנים האחרונות? מדד ה-Indxx USA E-commerce Index עלה ב-262.43% לעומת 86.89% של מדד ה-S&P 500. עכשיו רק תתארו לכם מה יקרה בעוד עשר שנים מהיום, כשהצריכה האינטרנטית תהיה דבר אבסולוטי לחלוטין ולא כחלק ממהפיכה.

הכותב הוא אנליסט מאקרו מדדים במגדל שוקי הון. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

התשואות בשנים האחרונות
 התשואות בשנים האחרונות