פרשת בנק כרמל: סוף המאבק

בשבוע שעבר אישר נשיא בית המשפט המחוזי, אורי גורן, את ההסכם למכירת פעילותו של בנק כרמל, לבנק איגוד, תמורת 132 מיליון שקל; ההסכם אושר בתום מאבקים משפטיים שניהלו בעלי מניות המיעוט בבנק

בשבוע שעבר אישר נשיא בית המשפט המחוזי, אורי גורן, את ההסכם למכירת פעילותו של בנק כרמל, לבנק איגוד, תמורת 132 מיליון שקל. ההסכם אושר בתום מאבקים משפטיים שניהלו בעלי מניות המיעוט בבנק - איתן שמיר,המחזיק בכ-10% ממניות הבנק, וא. לוי, המחזיק בכ-3.7% ממניות הבנק, שהצטרף בהמשך - להגנה על זכויותיהם תוך ביצוע העיסקה.

בתיק לקחו חלק עורכי דין רבים. המתנגד העיקרי, שמיר, יוצג בתיק בידי עו"ד חגי שלו, ממשרד הולדשטיין, שלו, גלאור. לשלו יש כבר נסיון בייצוג "אנדר דוגס" במאבקים משפטיים: הוא ייצג בזמנו את התובעים הייצוגיים בפרשת להנסיונל, וזכה בפשרה נכבדה. זאת, עוד לאחר שהבקשה לאישור התביעה כייצוגית, נדחתה בזמנו בבית המשפט המחוזי.

פרשת בנק כרמל החלה בתחילת השנה, כשהתברר לשמיר, שבעל השליטה בבנק, ז'ק בר, מתכוון להקים חברה חדשה, להעביר אליה את מניות בנק כרמל, ואז למכור אותן לרוכש פוטנציאלי. בהמשך דובר על מכירת הבנק לבנק איגוד. בשלב זה החלו מגעים בין בר לשמיר: בר באמצעות עו"ד רמי כספי, ושמיר באמצעות שלו. הוחלפו הצעות, והצדדים לא הגיעו לעמק השווה. בדיעבד, ההצעות שהציע בר, לא הגיעו למה שקיבל שמיר בשבוע שעבר בבית המשפט, כך שלשמיר השתלם המאבק.

שמיר טען, כי אין לו כל התנגדות לביצוע העיסקה, אלא מה שחשוב לו, הוא לקבל כסף ממכירת המניות, ולא מניות בחברה אחרת.

קרן המהנדסים וקרן האקדמאים, שיוצגו בתיק בידי עו"ד גדיאל בלושטיין, המחזיקים יחד כ-10% מהמניות, התנגדו גם הם בתחילה, אך בשלב מסויים החליפו כיוון ואף כינו את המאבק כחסר תום לב ואופורטוניזם לשמו.

שמיר הציג את ההתנגדויות שלו, בתחילה במסגרת אסיפה כללית, ולאחר מכן בבית המשפט. לפני כחודש הצטרפה להתנגדות להסדר גם קבוצת א. לוי, המיוצגת בידי עו"ד נועם שרון.

עורכי הדין שייצגו את הבנק בבית המשפט, הם גיא גיסין, ולצידו עו"ד ניר כהן, ממשרד כהן, לשם. גיסין הוא היועץ המשפטי הקבוע של הבנק - לקוח אותו לקח כנדוניה, בעת שעזב לפני שנים, את משרדו של עו"ד יוסי זלצמן. האחרון ייצג בתיק הזה בעל מניות מיעוט נוסף בבנק, אלי קינד. עו"ד דליה טל, ממשרד קנטור, אלחנני, טל, הכינה את ההסכם בין כרמל לאיגוד והופיעה כדי להגן על מסגרת ההסכם. מטעם בנק איגוד, טיפלו בהסכם הרכישה עורכי הדין עמוס רוזנצוייג ומיכאל הרצברג. הופיע גם עו"ד יוסי גרוס, יו"ר דירקטוריון בנק כרמל, שנתן תצהירים בשם הבנק.

עו"ד דן כרמון, ייצג תובעים יצוגיים שתבעו את הבנק בנושא משכנתאות; ועו"ד רונן מטרי, ממשרד דנציגר, קלגסבלד, רוזן, ייצג את מרכנתיל, שהוא נושה של אלי קינד. מטרי ביקש להצטרף להתנגדות, אך בית המשפט דחה את בקשתו, בנימוק שאין לו מעמד בתיק.

פרופ' אמיר ברנע, נתן חוות דעת מטעם הבנק; פרופ' דוד לבהרי, נתן חוות דעת מטעם המתנגדים. הדיון החל אצל שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ישי לויט, והמשיך אצל הנשיא - אורי גורן, שבשבוע שעבר החליט לאפשר את יציאתה של העיסקה לדרך, אך תוך הגנה על זכויותיהם של בעלי מניות המיעוט.

שני הצדדים מרוצים. כספי אומר, שמבחינתם זו הצלחה, מכיוון שהחלטת בית המשפט הכשירה את העיסקה, בעוד שאחרת, העיסקה היתה נתקעת.

שלו אומר: "לאיתן שמיר לרגע אחד לא היתה שום מטרה למנוע את העיסקה וכל השאלה היתה חלוקת התמורות מהמכירה הזאת".