גרינספאן לא האמין בשוק חופשי

אלן גרינספאן הנגיד הכמעט נצחי של הבנק המרכזי של ארה"ב היה מן הדמויות המשפיעות ביותר על הכלכלה האמריקאית במשך כשני עשורים מאז התמנה לתפקיד בשנת 1987 ועד תום כהונתו בתחילת 2006.

גרינספאן אשר כיהן בתפקידו יותר מ-18 שנים תחת 4 נשיאים ונחשב ל"גאון הדור הכלכלי" הצהיר לאחרונה בפני ועדת הסנאט כי הוא "נדהם" לגלות פגמים ב"אידיאולוגית השוק החופשי שלו". גרינספאן גילה לכאורה שהמשבר הכלכלי חשף "פגמים" ב"אידיאולוגיית השוק החופשי".

הוא ציין ש"נדהם ואינו מאמין" משום שהוא ציפה כי "יהיה זה האינטרס העצמי של מוסדות בנקאיים להגן על נכסיהם של מחזיקי המניות" והם לא עשו זאת.

המבקרים והפרשנים העוסקים בקידום הסוציאליזם והסטאטיזם (השתלטות המדינה) קפצו על הצהרותיו כמוצאי שלל רב והזדרזו לציין את הקשר. אך מומחי הפרשנות לא שמו ליבם, והעדיפו להתעלם, לכך שההכרה שפעם היתה לגרינספאן בשוק החופשי ועקרונות הקפיטליזם לסה-פייר בהם דגלה איין ראנד נעלמו ממשנתו ופעולתו כבר מזה ארבעה עשורים.

אם יש משהו מדהים בסיפור של גרינספאן הרי הוא ההאשמות שאותן הוא מטיח כיום בשוק החופשי, כאילו הוא הגורם להתרסקות. זאת תוך שהוא מתעלם מן המדיניות של הבנק המרכזי שבראשו עמד ושהזין את בועת הדיור האינפלציונית, אשר תיגמל מלווים ולווים חסרי אחריות. גרינשפאן לא הזכיר ולו פעם אחת את המילה אינפלציה בדבריו , תהיה אשר תהיה הפילוסופיה הכלכלית שלו, היא אינה דומה במאום לכלכלת שוק חופשי בה דגל פעם.

מזה כמה עשורים הולכת ומתגברת הרגולאציה ואיי השוק החופשי נסחפים לאוקיינוס הרגולציה, וכך גם הסחף בעמדותיו של גרינשפאן שידע כאיש צעיר לעמוד על חשיבות ההפרדה של המדינה מהכלכלה. גרישנפאן וחבריו המאמינים ברגולציה יטיבו לעשות אם במקום להמציא עוד ועוד רגולאציות ולהגביר את הניהול הממשלתי הכושל יעצרו לחשוב ולהכיר במציאות אותה יצרו שלב ראשון וחיוני הוא הכרה בכך שרגולאציה אינה שוק חופשי, ואינפלציה אינה פתרון למשברים, אם יטרח לקרוא קריאה חוזרת במאמרו משנת 1966 תהיה זאת התחלה טובה.

כעת, כארבעה עשורים לאחר שהתנכר לעמדות אותם הציג בהשפעתה של ראנד, הוא ניצב מול ההרס והחורבן הכלכלי שהתערבותו הרגולאטורית תרמה לו ומתקשה להכיר בתוצאות של ההתעלמות משיעורה הנשכח של איין ראנד.

בועז ארד הינו העורך של "אנכי", ביטאון תלמידי הפילוסופיה של איין ראנד בישראל, ומנהל פיתוח ותקשורת עסקית במקצועו.