סינון תכנים באינטרנט: מה מציעות הספקיות וכמה זה עולה?

החל מרשימות שחורות ולבנות של אתרים, וכלה בהתראות בזמן אמת על גלישה באתרים מסוכנים - ספקיות האינטרנט וחברות עצמאיות מציעות מגוון תוכנות לסינון תכנים ; העלויות: מ-10 שקל בחודש ועד מאות שקלים באופן חד-פעמי

חשיפתם של הגולשים הצעירים לתכנים בלתי ראויים באינטרנט היא נושא מטריד ביותר. הפתרונות נעים מחקיקה המטילה צנזורה על תכנים באינטרנט, דרך תוכנות חסימה יזומות המותקנות על המחשב, וחסידי החינוך וההסברה יאמרו שמה שאינו בהישג יד, יהיה נחשק יותר וכי תוכנות הסינון עלולות לעקר את חידושי הטכנולוגיה, מכאן, שיש לנקוט בשיטות מחנכות הבאות להסביר לילדים את "חוקי" הגלישה.

תעשיית האינטרנט באוסטרליה למשל גיבשה קוד המחייב את ספקי הגישה לספק לכל משתמש אמצעים לסינון תכנים. חשבונות גישה לאינטרנט ייפתחו לקטינים רק לאחר אישור מטעם הוריהם. גם באנגליה קיים גוף מפקח מטעם ספקי הגלישה ובגרמניה מנועי החיפוש חוסמים אתרים הכוללים תכנים שיש בהם להזיק לקטינים.

אין פלא. מנתוני איגוד ISC (Internet Systems Consortium), כ-540 מיליון אתרים קיימים באינטרנט, מתוכם כ-10%-12% (כ-55 מיליון) הם "אתרי מבוגרים". בכל יום נוספים כ-40,000 אתרי מבוגרים חדשים לרשת. מנתוני נטוויז'ן 013, 42% מבני הנוער בישראל המשתמשים באינטרנט נחשפו לפורנוגרפיה מקוונת בשנה האחרונה. 66% מבני הנוער דיווחו כי נחשפו לאתרים אלה עקב טעות בהקלדת כתובת האינטרנט או עקב פרסומות pop-up.

ובארץ? הצעת חוק הגבלת גישה לאתרי אינטרנט למבוגרים (אמנון כהן, ש"ס) מציע חסימת כוללת של אתרי אינטרנט "העלולים להזיק לקטינים" ופתיחתם באופן יזום רק על-ידי זיהוי של המשתמש (באמצעות טביעת אצבע). ההצעה עברה בקריאה טרומית, ומתנגדיה טוענים כי לפגיעה בחופש הביטוי ולאווירת "משמר הצניעות" שפולשת גם לרשת.

10 שקל בחודש, ואתם מוגנים

3 ספקיות האינטרנט העיקריות מציעות שירותי סינון בעלות של 10-12 שקל לחודש. שיטות הסינון העיקריות מבוססות על טכנולוגיות המזהות דפי אינטרנט "חשודים", ועל סינון לפי "רשימות שחורות" (אתרים האסורים לגלישה), ומולן "רשימות לבנות" (אתרים המותרים לגלישה).

מרבית התוכנות או השירותים מאפשרים להורים שליטה על האתרים ועל מועדי הגלישה, הפקת דו"חות גלישה וקבלת התראות על סכנה האורבת לילד (כמו בתוכנית שמציעה 012 סמייל.

מטבע אופיין של תוכנות הסינון, ניתן להתאימן גם לגולשים מהציבור הדתי, בהתאם לדרגת המחמירה הנדרשת: מקבלת דוא"ל בלבד ועד גלישה לפי סינון אינדיווידואלי.

בזק בינלאומי

* ikeeper: שירות המסנן 9 קטגוריות, בהן אתרי פורנו, הימורים, ספורט, דואר אינטרנט, נשק, שטנה, סמים, הכרויות וצ'אט, פרי פיתוחה של חברת puresight (לשעבר iCognito). השירות נשען על טכנולוגיית "בינה מלאכותית", הבוחנת כל דף אינטרנט אליו מנסה הגולש להיכנס וחוסמת אתרים בעלי תוכן לא רצוי, כאשר ניתן להוסיף רשימת אתרים לסינון ולהעביר אתרים מסוננים ל"רשימה לבנה". בנוסף ניתן להגדיר שעות בהן האינטרנט יהיה חסום לגלישה, להגדיר פרופילים שונים לכל משתמש ולהפיק דו"חות הכוללים את אתרי האינטרנט בהם גלש הילד, ואתרים אליהם ניסה להיכנס .

היות ו"ילדי המחשבים" יכולים בקלות לעקוף תוכנות הגנה כאלה ואחרות, אייקון תוכנת ה-ikeeper אינו ניתן להסרה, ומייל יתריע על ניסיון "פריצה" של התוכנה.

התוכנה משווקת ללקוחות בזק בינלאומי וללקוחות של ספקי האינטרנט האחרים. לאחר התקנה עצמאית, סיסמה אישית מאפשרת להורה "לשלוט" בתוכנה.

מחיר: 11.90 שקל (9.90 שקל בהתחייבות לשנה).

* מורשת: שירות המיועד בעיקר לקהל הדתי, והוא פועל באמצעות חיבור דרך השרת, ללא צורך בהתקנת תוכנה. השירות מאפשר סינון מסרי צ'אט ותזמון מצבי גלישה, וכולל 6 רמות חסימה הדרגתיות לבחירה עצמאית: חסימה מוחלטת לגלישה באינטרנט (שימוש בדוא"ל בלבד)' גלישה לרשימת אתרים אישית בלבד ודוא"ל; גלישה לאתרים שנבדקו על-ידי מורשת (לדוגמה אתרי חינוך, יהדות, אתרים פונקציונאליים כמו בנקים, משרדים ממשלתיים וכד' ואתרי חדשות ללא תמונות), דוא"ל ו"אתרים לבנים" שהוגדרו על-ידי הלקוח; חסימת גלישה לרשימת אתרים שלילית מחמירה (פורנו, הימורים, נשק וכד') המסוננים על-פי מילות מפתח המאפשרים גם חסימת אתרי חדשות ופורטלים; גלישה לכל אתרי האינטרנט להוציא אתרים שליליים מובהקים; והגבלת גלישה לאתרים ברשימה אישית.

מחיר: 11.90 שקל לחודש.

* safe web: שירות רשתי המסנן תכנים ואתרים בעלי תכנים לא רצויים בעלי מאפיינים פורנוגראפיים, אלכוהול, פשעי מחשב, שטנה גזענות ועוד. השירות אינו כולל ממשק ניהול, כך שלגולש אין שליטה על הגדרות הסינון או הסרה עצמאית של השירות (אלא בפנייה לחברה).

מחיר: 11.90 שקל בחודש.

012 סמייל

* הגנת ילדים - בקרה והתראות של PARalert: תוכנה המאפשרת להורים לקבל בזמן אמת התראות על סכנה לילד בעת גלישה בפורומים, בתכתובות בדוא"ל, בצ'אט ובתוכנת מסרים מידיים. ההתראות מגיעות לתיבת הדוא"ל של ההורים לאחר זיהוי של מילים "חשודות", והן כוללות צילום מסך. ניתן לקבל את ההתראה ישירות לטלפון הסלולרי בעלות של 0.50 שקל להודעה. בנוסף, ההורים יכולים לבצע מעקב על פעילות הילד במחשב, בתיעוד של עד חודש לאחור.

בחברת PARalert אומרים כי התוכנה מסתמכת על ידע הנצבר באלפי שעות גלישה בצ'אטים, "הכרת אופן ההתבטאות, סגנון הדיבור וזיהוי דפוסי התנהגות ופעולה של אנשים מסוכנים". עוד נמסר מהחברה שהשירות אמנם מתמקד בזיהוי סכנות לילדים בעיקר מפני פדופילים, אך יכול גם לסייע לאתר מצוקות דוגמת אנורקסיה, מחשבות אובדניות ועוד.

מחיר: 9.90 שקל לחודש (חינם לשנה למצטרפים לאינטרנט של 012 סמייל בהתחייבות לשנה).

* שירות בקרת הורים: שירות שאינו מצריך התקנת תוכנה, ובאמצעותו יכולים ההורים לעקוב אחר האתרים בהם גולשים ילדיהם תוך שליטה על כניסה לצ'אטים ולפורומים. פונקציה נוספת היא היכולת לתזמן את שעות הגלישה.

7 דרגות סינון נבנו על-ידי חברת safe-line ו-netex בשיתוף מורשת, והן מוגדרות באמצעות הזנת סיסמה: חסימת גלישה מלאה, דוא"ל בלבד; גלישה לפי רשימת אתרים אישית; גלישה לרשימת אתרים "מורשים", המותאמים לציבור הדתי; גלישה לרשימת אתרים המתאימים לילדים ולנוער בלבד; חסימת גלישה לרשימת אתרים שלילית מחמירה למגזר הדתי; חסימת הגלישה לרשימת אתרים שלילית "מקלה" (גלישה רק לאתרים שאושרו על-ידי התוכנה); גלישה חופשית.

מחיר: 11.70 שקל לחודש.

* 012 שמרטף: שירות הכולל חסימת צ'אטים, הגבלת מועדי הגלישה, מעקב אחר הגלישה ועוד. עם ההצטרפות לשירות, נחסמים כל האתרים ב"רשימה השחורה", כאשר ההורים יכולים להוסיף אתרים לחסימה. לצד המאגר הקבוע של האתרים האסורים, מתבצע סינון לפי כל דף אינטרנט אליו מתבצעת גישה.

מחיר: 9.90 שקל בחודש.

נטוויז'ן 013

* מסננט: גם כאן מדובר בטכנולוגיית "בינה מלאכותית" המסווגת כל דף אינטרנט על בסיס תוכנו ולפיכך מבצעת את הסינון (לא על בסיס רשימות שחורות). חסימת הגלישה מתבצעת גם דרך מנועי החיפוש. אם נעשה ניסיון לגלוש ב"דף אסור", מועבר הגולש אוטומטית לאתר הבית של נטוויז'ן 013. התוכנה, אותה יש צורך להתקין, מאפשרת הגדרה שונה לכל מחשב בבית, בנוסף, ההורים יכולים לקבל דו"ח על פעילות הילדים באינטרנט ולהגביל את מועדי הגלישה.

מחיר: 10 שקל לחודש (חינם לחודש הראשון).

אפשר גם מחוץ לספקיות

תוכנות הגנה חינמיות ולא חינמיות מוצעות לגולשים ומציעות סוגים שונים של הגנה. כך למשל siteadvisor, תוכנת הגנה להורדה, המהווה חלק מחבילת האבטחה של McAfee. תוכנות אחרות: iprotectyou שזכתה לדירוג הגבוה ביותר על-ידי גולשים-משתמשים, Parental Filter, K9 WebProtection (נדרשת הרשמה טרם ההורדה) ו-Naomi. התוכנות ניתנות להורדה באמצעות אתר www.snapfiles.com (תחת החיפוש child safe internet).

תוכנות אחרות נמכרות ברשת. כך למשל תוכנת "שומר" (www.shomer.co.il), שמחירה 160-400 שקל בהתאם לחומרת ההגנה, ומאפשרת לא רק בקרת הורים אלא גם מעקב אחר פעילות בן/בת הזוג ברשת ו/או מעקב אחר עובדים במקומות עבודה, תוכנת בי-אלארם (www.beealarm.co.il) של חברת אנונה טכנולוגיות, שהוקמה על ידי ארבעה אבות - אנשי היי-טק מודאגים (בשלב זה, התקנה חינם), ותוכנת "צ'אט אס-או-אס" (www.chatSOS.com), שמנטרת שיחות צ'ט בזמן אמת, ושולפת מילים ומשפטים שמצביעים על תוכן המוגדר כבעייתי, שעלותה 9.90 שקל בחודש.

6 כללי זהירות לגלישה של ילדים ברשת

1. כללי גלישה: נסחו כללי גלישה תוך הסבר על הסכנות שטומן בחובו האינטרנט. הבהירו לילדיכם לא למסור פרטים מזהים ולא להעביר תמונות לגורם זר, במיוחד לא ברשתות חברתיות.

2. צ'אטים קוליים: שכנעו את הילדים להעדיף צ'אטים בהם ניתן לשמוע את קול הגולש שמולכם, והבהירו כי הצעה מטרידה או שיחה לא נעימה חייבת להסתיים מיידית.

3. המחשב במרחב המשפחתי: אם מתאפשר מקמו את המחשב בחלל הסלון.

4. גלשו עם הילדים: גלישה משותפת עם הילדים היא זמן איכות ותאפשר לכם הצצה אל עולמם הווירטואלי. תופתעו לגלות כמה תוכלו ללמוד מהגולשים הצעירים.

5. אל תיכנעו לטכנופוביה: נסו להבין באלו אתרים נוהגים ילדיכם לגלוש. בדקו והכירו את האתרים. אם אתם חושדים בהתנהגות יוצאת דופן וכי משהו אינו כשורה, בצעו בדיקה היסטורית בדפדפן.

6. אסרו פגישות: גרמו לכך שהילדים ישתפו אתכם בכל קשר עם גורם זר באמצעות תוכנות מסרים מיידיים וצ'אטים. אין להתיר פגישה עם אותו גורם זר, ללא נוכחותכם. לבני נוער: הסבירו לא למהר ולתת אמון, לא להתפתות למתנות מגורם זר ובמידה ונקבעת פגישה - רק במקומות ציבוריים ובאישור ההורים.