אמנון שפירה זקוק לעזרת הציבור

עריפת ראשו של יו"ר הרשות היא רק תחילת הארגון מחדש שמתכנן השר לנדאו

תפקוד לקוי המזיק למשק החשמל, מתיחת ביקורת על הממשלה בפומבי ואי אמירת אמת - אלה האישומים המרכזיים נגד יו"ר רשות החשמל אמנון שפירה. מצויד בכתב האישום הזה מתכוון עוזי לנדאו ללכת לממשלה ולתבוע את ראשו של יו"ר הרשות.

הקש ששבר את גב הגמל היו התבטאויות שפירה בסוף השבוע לגבי הנזק שגורמים מחדלי הממשלה בנושא הפרטת חברת החשמל והחלטת הרשות להוריד את תעריפי החשמל בשיעור משמעותי, המשקף את הירידה בעלויות הדלק. לנדאו, המאשים את שפירה באי אמירת אמת, טוען שאמר לו שהתעריף נמוך מדי ומכך השתמע כי בכוונת הרשות להעלות את התעריפים.

מי ישלוט בתעריפים

ההחלטה הסופית להדיח את שפירה התקבלה אצל לנדאו במהלך סוף השבוע ואושררה ביום ראשון, אבל המהלך נולד הרבה קודם לכן. יש אומרים ששפירה היה מסומן מהיום הראשון שנכנס לנדאו ללשכתו. "ברשות החשמל לא מבינים שהם צריכים לציית לקובעי המדיניות" - זה היה המשפט שהפך למנטרה בלשכת השר בחודשים האחרונים.

לבו של המאבק הוא השליטה בתעריפים. שם נמצאים המיליארדים. שם נמצא המקור שממנו יכול שר התשתיות לממן תוכנית התייעלות אנרגטית, להקים תחנה פחמית, ולסייע לחברת החשמל להיחלץ מהמשבר הפיננסי. בקיצור "לקבוע מדיניות".

אלא שבדיוק משום כך הוקמה רשות החשמל. תפקידה להבטיח שהתעריפים לא יישקפו את מפת הכוחות הפוליטיים, אלא יחושבו על בסיס נוסחאות טכניות סבוכות. באחריותה לוודא שהצרכן איננו מממן דרך התעריף מדיניות כזו או אחרת של השר. מטרתה למנוע את הפוליטיזציה של התעריפים. ההדחה של שפירה, גם אם תצא לפועל, לא תשפיע על ההחלטה של הרשות להוריד בחודש הבא את תעריפי החשמל. ברשות טוענים שההחלטה הזו היא הסיבה לרצונו של השר להדיח את שפירה.

מקווה לעזרת הציבור

שפירה כבר שרד ניסיון הדחה אחד, בימי כהונת בנימין בן אליעזר כשר התשתיות. בן אליעזר פעל אז בדרכים יותר מתוחכמות ופחות כוחניות, אבל אז היה זה שר האוצר רוני בראון שסרב לשתף פעולה עם המהלך, ושכנע את פואד לרדת מהעץ. הפעם זוכה לנדאו לגיבוי מצד יובל שטייניץ, ששמע ממנו על ההחלטה רק אתמול.

"שפירה מתח את החבל רחוק מדי", אמרו אתמול בכירים באוצר. בקרב הדרגים המקצועיים לא שוכחים לשפירה את פניית רשות החשמל ליועץ המשפטי לממשלה במחלוקת שהתנהלה בחודשים האחרונים מול אגף החשב הכללי סביב תנאי המכרז באשלים.

מבחינת לנדאו הדחת שפירה היא צעד ראשון בדרך למהלך רה-ארגון כולל במשק החשמל. "למשק החשמל יכול להיות רק בעל בית אחד ולא שניים" הוא נוהג לומר. מבקריו יאמרו שהוא מנסה לבטל את כל מה שהושג בשנים האחרונות ולהחזיר את הגלגל אחורה, לימים אפלים.

מעניין מה יאמרו היועץ המשפטי לממשלה ובג"צ. מעניין איך יקבל זאת ציבור הצרכנים. שפירה, שקידש את האינטרסים של הצרכנים לכל אורך הדרך, מקווה שהציבור ייחלץ כעת לעזרתו.