בועת הנדל"ן מתנפחת: מחירי הדירות עלו ב-1.1% במארס

כך עולה מנתוני סקר מחירי הדירות של הלמ"ס ■ זהו החודש ה-15 ברציפות של עליות במחירי הדירות ■ המחירים זינקו ב-42% מאמצע 2007

מחירי הדירות בישראל עלו ב-1.1% בחודש אפריל (בהשוואה למארס), לאחר עלייה של 1.3% בפברואר ו-2.9% בינואר. כך עולה מסקר מחירי הדירות של הלמ"ס, אשר פורסם היום (ו') זמן קצר לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל.

זהו החודש ה-15 ברציפות של עליות במחירי הדירות, לפי נתוני הלמ"ס. למעשה, מאז חודש דצמבר 2008, אז ירדו המחירים ב-0.3% בלבד, נרשמה עלייה עקבית במחירי הדירות. ברבעון הראשון של השנה עלו המחירים ב-5.3% (בהשוואה לרבעון האחרון של 2009), חרף הבטחותיו של שר השיכון אריאל אטיאס כי מגמת עליית המחירים תיפסק בתחילת 2010.

"בתחילת שנת 2010 תיפסק העלייה במחירי הדירות ולקראת סוף השנה תחול ירידה בשיעור לא מבוטל", הבטיח אטיאס מספר פעמים בחודשים אוקטובר-נובמבר 2009, הן בראיונות לתקשורת והן בכנס הנדל"ן של המי"ל שנערך באוקטובר האחרון. נתוני הלמ"ס המצביעים על המשך העלייה במחירי הדירות ברבעון הראשון עולים בקנה אחד עם הבדיקה שערך השמאי הממשלתי הראשי, אשר הצביעה גם היא על עלייה במחירים ברבעון הראשון.

משרד השיכון מנסה לעצור את עליית מחירי הדירות על ידי שיווק מאסיבי של קרקעות ברחבי הארץ. מספטמבר האחרון שווקו קרקעות לבניית כ-22 אלף יחידות דיור. ואולם, מול תוכנית הצפת השוק של אטיאס ניצבים גורמים המזינים את עליית המחירים, כמו למשל הריבית הנמוכה במשק שמושכת משקיעים לענף הנדל"ן בשל התשואות הנמוכות באפיקים הסולידיים כדוגמת האג"ח הממשלתיות. עם זאת, יש לציין כי נוכח עליית מחירי הדירות ירדו התשואות עליהן בשיעור ניכר ובאזור המרכז מדובר בתשואות חד-ספרתיות נמוכות.

לפי נתוני הלמ"ס, מאמצע 2007, אז החל גל העליות הגדול במחירים, זינקו מחירי הדירות (ריאלית) בשיעור של 42.4%.