ישראל ביתנו תתמוך ברפורמת הנדל"ן של נתניהו

יוגדל הסיוע לעולים, ליברמן יוותר זמנית על תנאי מיצוי ההשתכרות - ו"רפורמת המרפסות" תזכה לתמיכה בממשלה ■ ביום ראשון תתקבל בישיבת הממשלה שורת החלטות חשובות שראש הממשלה תומך בהן

הושגה פשרה במחלוקת בין ש"ס לישראל ביתנו בעניין הקריטריונים לדיור מוזל: לאחר מגעים קואליציוניים קדחתניים שנעשו אתמול (ד') מאחורי הקלעים, במעורבות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, גובש "דיל" המיישב באופן זמני את המחלוקת בין שר השיכון והבינוי אריאל אטיאס לשרים אביגדור ליברמן וסטס מיסז'ניקוב.

לפי הסיכום, בישיבת הממשלה הקרובה שתתקיים ביום ראשון, תוותר ישראל ביתנו על העלאת הקריטריון של "מיצוי כושר השתכרות" כתנאי סף לזכאות לדיור בר-השגה לדיון, כפי שדרשה במהלך השבוע, אך הממשלה תקבל החלטות שמשמעותן מתן הטבות לעולים בסך של כ-1.5 מיליארד שקל. כמו כן, הוסכם שישראל ביתנו תחדל מניסיונותיה לטרפד את קידום "רפורמת המרפסות" בהליכי התכנון.

סיוע לחד-הוריות

רק השבוע טרפדה ישראל ביתנו את המשך הדיון בכנסת ב"רפורמת המרפסות" שמקדם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהמשך לחתימת שר האוצר, יובל שטייניץ, על החלטות מועצת מקרקעי ישראל מ-30 בינואר השנה בעניין הקריטריונים לדיור בר-השגה, הנעדרות התייחסות לקריטריון של מיצוי כושר השתכרות, כפי שהמליצה ועדת טרכטנברג.

גורמים בסביבתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אישרו היום (ה') את דבר קיומו של ההסדר עם ישראל ביתנו. ביום ראשון תתקבל בישיבת הממשלה שורת החלטות חשובות שראש הממשלה תומך בהן.

בהתאם להסכם שגובש, הממשלה תדון בישיבתה בחלק מהמלצות הדיור של ועדת טרכטנברג, אך לא בהמלצה המרכזית שלה - מתן עדיפות בפרויקטים של דיור בר-השגה למי שמיצה את כושר ההשתכרות שלו, בין אם כתנאי סף ובין אם כתנאי תעדוף. בין הנושאים שכן יעלו לדיון: סיוע בהליכי פינוי בינוי, סיוע בתכנון ובמגזר הערבי בתקציב של כ-100 מיליון שקל, הגדלת הסיוע הממשלתי ומלאי הדירות לזכאים לדיור ציבורי (בעיקר נכים) - סעיף שעלותו נאמדת ב-160 מיליון שקל. עוד צפוי לעלות לדיון הסעיף העוסק בסיוע להוסטלים לעולים קשישים מחבר המדינות, שעלותו נאמדת ב-110 מיליון שקל.

נוסף על אלה, יעלו לדיון סעיפי סיוע חדשים לעולים, שלא הוזכרו בדוח טרכטנברג: הגדלת הסיוע בשכר דירה לעולים, רכישת דירות לעולים נכים הזכאים לדיור ציבורי והגדלת הסיוע במשכנתאות לרכישת דירה לאימהות חד-הוריות, שרובן יוצאות מדינות חבר העמים. הסיוע יינתן, בין השאר, באמצעות הארכת התקופה שבה מוגדר אדם עולה חדש, מ-10 ל-15 שנים. כמו כן, הסיוע להוסטלים לעולים קשישים צפוי לגדול מ-160 מיליון שקל לכ-650 מיליון שקל. סך הסיוע לעולים שהממשלה צפויה לאשר ביום ראשון נאמד ב-1.5 מיליארד שקל (כ-320 מיליון שקל בשנה, למשך 5 שנים).

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, מסר בתגובה: "לא נתמוך ברפורמת המרפסות עד שלא נהיה שותפים להחלטה למי תינתן עדיפות בדיור, כפי שאנחנו דורשים לאורך חודשים רבים. אנחנו היחידים שאומרים כי יש להכניס את ההשתכרות כתנאי סף לכל סוגי הדיור המוזל".

פרשנות / דרור מרמור: ביבי הולך לאיבוד דרך מרפסת

על נשיא ארה"ב אומרים שהוא אינו יכול פוליטית לצאת למלחמה נגד איראן בשנת בחירות. ואצלנו בישראל, ראש ממשלה מגלה עד כמה קשה להעביר רפורמה מקומית כשהוא נמצא בשנת בחירות (דווקא מלחמה על איראן כנראה היה לו יותר קל "לסגור").

בנימין נתניהו הכניס את עצמו לפינה. בנקודת הזמן הכי רגישה ונפיצה, שנה - לכל היותר - לפני בחירות, כשסקרי המפלגות כבר ממלאים כותרות ואייטמים בכלי התקשורת ובשעה שחברי הקואליציה שלו צריכים לאסוף כמה שיותר נקודות סקטוריאליות, הוא מגיע לישורת האחרונה עם הרפורמה הכי מדוברת והכי יקרה לו.

קצת היסטוריה: עוד בקדנציה הקודמת, כשר אוצר, הבטיח נתניהו להביא רפורמה בתכנון ובנייה. "נכנס את הקבינט לדון בוועדות התכנון", אמר נתניהו באפריל 2005, "לא נוכל לפתח את המדינה כשיש ועדות תכנון שמבטלות פעילות כלכלית הכרחית".

שלוש שנים וחצי מאוחר יותר, ערב הבחירות האחרונות, הוא הכריז כי הפעם - כראש ממשלה - יבצע את הרפורמה בתכנון ובנייה, "שתתמקד בייעול ובצמצום ההליכים הביורוקרטיים". בכנס קיסריה, כמה חודשים לאחר שנבחר, הוא נשא את נאום המרפסות המפורסם: "קשה לבנות, קשה לקנות, קשה לתכנן ואפילו לשפץ. לך תסגור פה מרפסת. לכן הרפורמה הראשונה והפשוטה ביותר היא לפשט את תהליך הבנייה ולהביא להוזלת מחירי הדירות. לקצץ בביורוקרטיה ולשחרר את האזרחים... נעשה רפורמה בוועדות התכנון והבנייה. זהו דבר שהוא פשוט בלתי נסבל. זה לא נגמר, זה נמשך וזה לא שקוף. אנחנו נעשה רפורמה של שקיפות, פישוט וקיצור בוועדות התכנון והבנייה, שכיום הן גיהינום".

לדאבונו של נתניהו, שנתיים וחצי חלפו מאז אותו נאום ועד לרגע ה"לידה". שנתיים עברו מאז עברה הרפורמה קריאה ראשונה בכנסת - בלי שום ציוץ באותם ימים מצד אלי ישי או אביגדור ליברמן - והתנהלה מאז על מי מנוחות יחסית בוועדת הפנים-כלכלה של הכנסת.

אלה היו שנתיים גורליות. כעת, לפוליטיקאים שיושבים לידו בממשלה כבר ברור שהוא לא יכול להחליף אותם מסביב לשולחן והם יכולים להתחיל ללחוץ. לא חלילה בגלל הבעייתיות העצומה של הרפורמה, לא חלילה בגלל העלבון למעמד הביניים וההתעלמות מדרישות ועדת טרכטנברג בנוגע לקריטריונים, אלא בגלל שזה הזמן לקרוץ לסקטור ששלח אותם (ובעז"ה ישלח אותם בעוד שנה) לכנסת.

ונתניהו, שמחכה כל כך ללידה הזו והפך אותה לבבת עינו, צריך להוריד את הראש ולקוות שה"בייבי" שלו ייצא עם כמה שפחות שריטות. אז ליברמן (ישראל ביתנו), שניסה כביכול לשכנע את הציבור ש"מיצוי כושר ההשתכרות" הוא שעומד בראש מעיניו, מגרד 1.5 מיליארד לעולים החדשים. אייכלר (יהדות התורה) מכשיר את עבירות הבנייה - רעה חולה שפשתה מאוד במגזר החרדי - על ידי התרה גורפת של פיצול דירות. ואטיאס (ש"ס) השמיט כזכור את הדרישה לעבודה של שני בני הזוג בקריטריונים לדיור בר-השגה שרק משיקים לרפורמה המדוברת, אבל נתניהו לא ממש יכול למחות כעת.