תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מדוע מתחמי המגורים לסטודנטים צוברים תאוצה בעולם?

אוכלוסיה איכותית, תשואה יציבה ואפשרויות מגוונות לרכישה עם הון עצמי לא גבוה, הפכו את ההשקעה במתחמי מגורים לסטודנטים לאופציה אטרקטיבית

מתחמי מגורים לסטודנטים. חצי מהסטודנטים בארה"ב משתמשים בהם /   צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מתחמי מגורים לסטודנטים. חצי מהסטודנטים בארה"ב משתמשים בהם / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף קבוצת בסדנו

אם נדמה לכם בשנתיים האחרונות כי אתם שומעים יותר ויותר על פרויקטים של השקעה במתחמי מגורים ייעודים לסטודנטים ברחבי העולם, אינכם טועים. דוח של חברת הייעוץ סאבילס, שפורסם בחודש אפריל האחרון , העלה, בין היתר, כי במרבית מדינות אירופה חלה עלייה בהשקעות במתחמי מגורים לסטודנטים וכי מדובר בהשקעה אטרקטיבית.

הסיבות לעניין הרב בהשקעה במתחמי סטודנטים הן רבות - הקלות היחסית שבהשכרת הנכס, האוכלוסיה שנחשבת בדרך כלל לאיכותית, העובדה שהמתחמים הללו לרוב מנוהלים ולא דורשים מהמשכיר להתמודד עם תקלות תחזוקה, התשואה היציבה וההון העצמי הנמוך הנדרש, לעיתים, לכניסה להשקעה.

ביקושים עולים

בעוד שבישראל, המדינה מנסה ולא מצליחה לפתור את המחסור במגורים לסטודנטים, כשלאט לאט החלו בשנתיים האחרונות לצמוח מיזמים פרטיים בתחום, בעולם הוא נמצא בסימן עלייה. אנגליה מהווה חוד החנית באירופה. אמנם לונדון נחשבת ליעד יקר מדי למגורים עבור סטודנטים, אך כרבע מיליון מהם בחרו להתגורר בפרויקטים ייעודיים שהוקמו בערים מנצ'סטר, שפילד וליברפול. לפי הדיילי טלגרף הבריטי, בשנה שעברה הגישו למעלה מ-600 אלף סטודנטים בקשה להתקבל למתחמי מגורים סטודנטיאלים, מתוך כמעט 2.5 מיליון סטודנטים שרשומים למוסדות להשכלה גבוהה במדינה. מספרים דומים ניתן לראות גם בגרמניה ובהולנד (לפי הדוח של חברת סאבילס).

 

לפי דוח של חברת ייעוץ הנדל"ן הבינלאומית, קוליירס, בארה"ב היקף עסקאות הנדל"ן למגורי סטודנטים בשנת 2016 הסתכם בלמעלה מ-6.5 מיליארד דולר מתוך כ-20 מיליון סטודנטים שמתחילים את לימודיהם מדי שנה, ההערכות מדברות על כך שלפחות חצי מהם מתגוררים במתחמי מגורים לסטודנטים, בתוך הקמפוס וגם מחוצה לו.

מאחר שהשכלה גבוהה היא ענף יציב, ולעיתים גם צומח, הביקוש לדירות במתחמי מגורים לסטודנטים תמיד גדול מההיצע. הסטודנטים הצעירים מעוניינים לגור קרוב לקמפוס, בלב החיים האקדמיים, ובמרכז ההתרחשות. הדבר מבטיח כי תמיד יהיו מי שירצו להשכיר את הנכס והוא לא יעמוד שומם.

בלי התעסקות יתרה

ההשקעה במתחמי מגורים לסטודנטים אינה דורשת התעסקות רבה בנכס. בשונה מהשקעה מסורתית בדירות מגורים, בה רוכש פוטנציאלי נוטל אחריות מלאה על הנכס, לרבות על התחזוקה שלו, מתחמי סטודנטים מנוהלים על ידי גוף מקצועי. המשמעות היא שלגוף המנהל ומתחזק את המתחם יש התמחות בפעילות מסוג זה. כך, למשל, אם חלה תקלה הקשורה לאחזקת הבניין, בעל הנכס לא צריך לדאוג לתיקון, שכן זו אחריות של מנהלי המתחם. בעלי הנכס, מצדם, משלמים אחוז מוסכם מהפדיון השנתי, בתמורה לשירותי הניהול והאחזקה הללו. חברת הניהול גם דואגת לדברים נוספים, לרבות התנהלות מול הרשויות, גביית השכירות ועוד.

תשואה מעל הממוצע

בדוח של סאבילס צויין כי השכרת מתחמים למגורי סטודנטים באירופה ממשיכה להיות אטרקטיבית ביחס להשקעות דומות אחרות, מאחר והיא עשויה להשיא תשואה גבוהה יותר מהממוצע בשוק ההשכרה למגורים, אשר נעה באזור ה-3%. זאת מאחר שמדובר בדרך כלל בשטחים נדל"ניים מבוקשים וקרובים לאזורי מסחר, בילוי ולימודים. בגרמניה, על פי ההערכות, התשואה על השכרת דירות במתחמי מגורים לסטודנטים עומדת על 4% ונמצאת במגמת עלייה. לפי אתר Capital Watch האמריקאי, עמדה התשואה הממוצעת בארה"ב ממתחמי מגורים לסטודנטים על 5.67%. מנגד חשוב לזכור כי המתחמים הללו נתונים לעיתים תחת פיקוח מחירים כדי להגן על האוכלוסיה המתגוררת בהם, שדלה יחסית במשאבים. כך שיש להביא בחשבון כי התשואה יכולה לעיתים להיות מוגבלת וחשוב לבדוק את הנושא הזה לפני ההשקעה.

לאתר בסדנו הקליקו כאן