תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

איך משנה שוק התעסוקה את התואר השני במנהל עסקים?

מי שמכוונים לקריירה ניהולית בעולם העסקי והתאגידי, זקוקים ליותר מאשר לימודים תאורטיים • אילו כלים פרקטיים מכינים את הסטודנטים להשתלבות בשוק העבודה, מהו הערך המוסף שלהם ומדוע אנו עדיין זקוקים לבסיס העיוני?

MBA ברופין. סימולציות עסקיות וכלי ניהול וקבלת החלטות מתקדמים / צילום: רן אליהו
MBA ברופין. סימולציות עסקיות וכלי ניהול וקבלת החלטות מתקדמים / צילום: רן אליהו

הכתבה בשיתוף המרכז האקדמי רופין

עולם האקדמיה הוא מרתק. אדם העומד לפני כניסה אליו יודע שהוא ניצב בשערה של חוויה חדשה, שתחשוף בפניו אוצרות של ידע. עם זאת, נדמה שהעולם המאתגר והמסקרן הזה היה שרוי כמה וכמה שנים בתרדמת מבחינת יחסו כלפי סביבתו: בעוד שמסביב הכול צמח, התפתח והתקדם, האקדמיה עצמה נותרה, לעיתים, מעט מאחור, ממשיכה לעסוק ולהתמקד בעיקר בתאוריה ולא בפרקטיקה. אולם המציאות מסביב, בעיקר זו הנוגעת לשוק התעסוקה, הביאה גם אותה להשתנות - ונראה שסוף-סוף מתגלים סימנים לכך בשטח.

לימודים אקדמיים, בתחום הניהול למשל, שייתחמו בגבולות התאוריה בלבד יותירו את הסטודנט ללא כלים חשובים שישמשו אותו כשיצא לשוק העבודה - מיומנויות פרקטיות שיכינו אותו לקראת מה שיחווה בעולם האמיתי - על אחת וכמה כשמדובר בתואר שני. על הנקודה הזו בדיוק מדבר ד"ר אסף כהן, ראש התוכנית לתואר שני MBA במנהל עסקים במרכז האקדמי רופין. "כשאתה מתקדם בארגון בתפקידי ניהול שונים, גם אם אינך ברמת הניהול הבכירה ביותר, עליך לחשוב כמו המנכ"ל, ואז תוכל לתרום לארגון הרבה יותר", מסביר ד"ר כהן. "על מנת לחשוב כמו מנכ"ל אתה צריך להכיר היטב את התחום שבו אתה פועל, את המקצוע שלך, אבל גם את התחומים המשיקים האחרים. כך, לדוגמה, אם סמנכ"ל טכנולוגיות לא מבין כלום בשיווק, במימון ובתפעול - כשיישב בישיבת הנהלה התרומה שלו תהא מצומצמת מאוד. הוא יתקשה לראות את התמונה המלאה".

לראות את התמונה המלאה בארץ ובעולם

נשאלת השאלה: כיצד מכניסים בפועל את הפרקטיקה לעולם האקדמי של לימודי מנהל עסקים, ובהסתכלות עמוקה יותר - כיצד יכול הסטודנט לקבל, עוד כשהוא יושב על ספסל הלימודים, כלים מעשיים שיעניקו לו את אותה הכנה חשובה לקראת תפקיד ניהולי בכיר שאליו הוא מכוון בעתיד הקרוב והרחוק? ד"ר כהן מצביע על שלוש נקודות עיקריות שתורמות לכך תרומה מרכזית, שהן חלק מתוכנית MBA במנהל עסקים של המרכז האקדמי רופין. "ראשית, חשוב להעניק לסטודנט את היכולת לראות התמונה המלאה ולטעום מהכל", הוא מסביר. "הדרך לעשות זאת היא באמצעות לימוד קורסי הליבה בנושאים המרכזיים - מימון וניהול פיננסים, טכנולוגיות לעסקים דיגיטליים, שיווק ועסקים בינלאומיים, ייעוץ ארגוני ומנהיגות, אסטרטגיה וניהול בכיר. לצד קורסי הליבה חשובים גם פרויקטים משותפים בין סטודנטים מהתמחויות שונות, כדי ליצור אינטגרציה ביניהן. בדרך זו הסטודנט נחשף להרבה מאוד תחומים שונים, ויש לכך יתרון גדול".

MBA במרכז האקדמי רופין - 50% הנחה בדמי הרישום לנרשמים עד ה-26.6 >>>

עניין נוסף שאסור (ואי אפשר) להתעלם ממנו, גם באקדמיה, הוא הגלובליזציה והשוק הבינלאומי. הרי כיום כל אדם שמעוניין בתפקידי בכיר בארגון גדול, צריך לדעת מה העולם מציע. גם לנושא זה ישנה התייחסות בתוכנית ה-MBA של המרכז האקדמי רופין. "העולם הוא כפר גלובלי, זה לא חדש לנו", אומר ד"ר כהן. "לכן חשוב להכיר גם שווקים בחו"ל, להבין איך הם פועלים וגם לדעת לעבוד באנגלית. למטרה זו בדיוק יצרנו קורס עסקי מיוחד שמלמד מיומנויות תקשורת באנגלית בכל מיני רבדים - כתיבה, דיבור, קריאה וכדומה. הוא כולל גם סיורים בחו"ל ופגישות עם בכירים בתעשייה ובעולם הבנקאות. כך עיניו של הסטודנט נפתחות אל העולם הגדול, והוא מבין שכולנו חלק ממשהו הרבה יותר רחב. זה גם מאפשר לו להרגיש הרבה יותר נוח, כשיתעסק עם העולם שבחוץ בעתיד".

הנקודה השלישית, שממחישה את השינוי המתחולל באקדמיה, נוגעת לזהות המרצים. כיום, בתחומים מסוימים כמובן, אנשי הסגל האקדמי הם אנשי מקצוע של ממש - כאלו שמחזיקים בניסיון מעשי בתחום שאותו הם מלמדים ולא רק מרצים גרידא. "חלק גדול מהמרצים הם בעלי ניסיון פרקטי של שנים רבות, בין אם הם עובדים היום בשוק במקביל לעבודה באקדמיה, ובין אם עשו קריירה ארוכה בתחום", מפרט ד"ר כהן. "לכן הידע שהסטודנטים מקבלים מחובר לשטח דרך המרצים. נעשות סימולציות ונערכים פרויקטים שבהם הסטודנטים מרגישים את השטח - ניתוח בזמן אמת של מקרי חוויית לקוח ומתן פתרונות לשיפורה, ניהול קרן השקעות עם כסף אמיתי, עריכת משחקי עסקים בינלאומיים, בניית רעיון לסטארט-אפ ועוד".

העולם האקדמי ממשיך להתעדכן

כדי לראות באמת את השינוי שעובר העולם האקדמי ולשים את האצבע על התמורה שמתחוללת בו - בתחומים מסוימים לכל הפחות - כדאי להעיף מבט אחורה אל העבר ולהשוות בין אז לעכשיו: לבדוק מה היה אופי תוכניות הלימודים בעבר, על מנת להבין כמה העולם האקדמי כיום מעודכן יותר ומתאים עצמו למציאות החדשה.

"גם אני למדתי תואר שני במנהל עסקים, לפני לא מעט שנים", משתף ד"ר כהן. "השינויים העיקריים מאז, חוץ מהטכנולוגיה והגלובליזציה שמשפיעות כמובן, נוגעים לכך שכיום ישנו דגש רב יותר על עבודת צוות - הרבה מאוד קורסים שאינם פרונטליים בהכרח, אלא כאלו שמתמקדים בעבודה בקבוצות קטנות שמובילות פרויקטים, שעושות תרגילים משותפים וכדומה. אופי ההוראה שיתופי הרבה יותר, וכך גם הלימודים עצמם.

נוסף על כך, הרכב הסטודנטים מגוון מאוד. הם למדו במוסדות שונים - אוניברסיטאות ומכללות מכל הארץ, מגיעים מתחומים שונים: כלכלה, משפטים, הנדסה וניהול, ועובדים בתחומים שונים - בסקטור העסקי, בסקטור הממשלתי, בסקטור המוניציפלי ועוד. לכן הסטודנט הוא חלק משכבה שעוברת יחד את כל הדרך והיא מאוד מגוונת. אתה לא רואה סביבך רק את הדומים לך מבחינת ידע, מבחינת ניסיון ומבחינת הענף שבו אתה פועל. כך אתה נחשף במקום אחד להרבה מאוד תחומים שונים ויש לזה יתרון גדול".

כל הנאמר כאן מוביל למסקנה ברורה: האקדמיה צועדת אל עבר שינוי חשוב ומסקרן בכל הנוגע ליחסה אל העולם האמיתי, והופכת פרקטית יותר ומעשית יותר. האם זה אומר כי בעתיד אופייה ישתנה לחלוטין, ושהתאוריה תהפוך משמעותית פחות? לאו דווקא. "האקדמיה צריכה לתת הרבה יותר מאשר ניסיון מעשי", קובע ד"ר כהן. "היא אמורה להעניק כלי חשיבה, להציג את ההיגיון שבדברים ולהדגים איך כל זה נעשה בפרקטיקה. כלומר לא מספיק לדעת דברים פרקטיים לחלוטין, נטולי בסיס תיאורטי, שהרי אם כל מה שלמד הסטודנט הוא פרקטיקה נטו, מחר היא תשתנה ומה שהוא יודע כבר לא יועיל לו. אם הוא למד את הבסיס התיאורטי ואת היישום הפרקטי, כאשר תשתנה הפרקטיקה הוא יוכל להיעזר בבסיס התיאורטי על מנת להתקדם גם בפרקטיקה החדשה".

המסקנה ברורה: האקדמיה מקבלת אליה בשמחה יותר ויותר תכנים פרקטיים המכוונים אל העולם הממתין לסטודנטים בחוץ. הדבר המהותי הוא שהיא עושה זאת מבלי לוותר על הבסיס התאורטי, הלימודי, לו חשיבות גדולה מאוד בכל הנוגע לפיתוח התפיסה, הידע הקיים והחשיבה העצמאית של האדם.

MBA במרכז האקדמי רופין - 50% הנחה בדמי הרישום לנרשמים עד ה-26.6 >>>