תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"אם לארגון אין כיסוי לבדיקות גנומיות - הוא צריך להעריך מחדש את פוליסת הבריאות שלו"

הטכנולוגיות הרפואיות מתעדכנות בקצב מהיר ומציעות כיום מגוון בדיקות של רפואה מותאמת אישית וביניהן בדיקות גנומיות • ד"ר אודי פרישמן, בעלי חברת "פרש קונספט", המייעצת לארגונים בנושא ביטוחי בריאות קולקטיביים, מסביר מדוע חשוב לשלב אותן בפוליסות הבריאות לעובדים ולבצע מעקב אחר הכיסויים: "כל הזמן מצטרפות בדיקות חדשות, עדכניות, שיכולות גם להאריך חיים"

בדיקות אונקוגנטיות משלימות את פוליסת הבריאות / צילום: Shutterstock, splash digital
בדיקות אונקוגנטיות משלימות את פוליסת הבריאות / צילום: Shutterstock, splash digital

הכתבה בשיתוף פרש קונספט

ביטוח רפואי קולקטיבי לעובד הוא אחת ההטבות שניתנות לשכירים במקומות עבודה, בעיקר בינוניים וגדולים. לכן, חשוב שהפוליסה הקולקטיבית תעניק לעובדים גם את הכיסויים המתאימים והעדכניים ביותר לטכנולוגיות ולתרופות החדשות שקיימות בשוק. מאחר שמדובר במוצר ביטוחי שמורכב באופן קולקטיבי לארגון, הוא בדרך כלל זול יותר ממקבילו הפרטי, וגם כולל יותר כיסויים. למעט התרומה לעובדים, לביטוח בריאות קולקטיבי תרומה גדולה גם לארגון עצמו. זאת מאחר שלפי מספר רב של מחקרים שנערכו בשני העשורים האחרונים, שמירה על בריאות העובד מביאה לעובדים יותר שבעי רצון וגם להפחתת ההוצאות של הארגון על בריאות העובדים ועל פגיעה בה. כלומר, ארגונים מוציאים פחות על פיצוי עובדים שחלו/נפגעו בעבודה ובנוסף עובדים שחולים פחות הם יותר פרודוקטיביים.

אחד הנושאים המרכזיים והחשובים שהחלו להילקח בחשבון בתחום הביטוחים הרפואיים בשנים האחרונות נוגע לרפואה מותאמת אישית. "רפואה מותאמת אישית היא בעצם הרפואה של המחר; זו רפואה שיכולה להאריך חיים", אומר ד"ר אודי פרישמן, יו"ר חברת "פרש קונספט", העוסקת בייעוץ לחברות וארגונים בנושא ביטוחים קולקטיביים, ויו"ר "קבוצת ד"ר פרישמן". "אם ב-100 השנים האחרונות היינו רגילים לטפל במחלה, ולא משנה מי החולה, כיום אנחנו מטפלים בחולה ובמאפיינים הייחודיים שלו. אנחנו בודקים מי האדם, מהו המטען הגנומי של המחלה שלו ומה הטיפול שמתאים לו ספציפית. במילים אחרות, אותה כימותרפיה לא תתאים לשני אנשים שחולים באותו סוג של סרטן, אלא לכל אחד יש פתרון מותאם אישית. 

 לפרטים נוספים על רפואה מותאמת אישית בביטוח עובדים קבוצתי הקליקו כאן>> 

איך זה עובד? ד"ר פרישמן מסביר כי "כדי שנוכל לטפל בחולה, עלינו לדעת את המבנה הגנומי של המחלה. במקרה של גידול, למשל, צריך ללמוד את המבנה הגנומי של הגידול, באמצעות בדיקה גנומית. מבצעים ביופסיה לגידול ומנתחים במעבדה את מבנה הגנים הייחודי שלו, ולפיו מתאימים את הטיפול".

ד"ר אודי פרישמן, יו"ר חברת "פרש קונספט" / צילום: לני מידן
 ד"ר אודי פרישמן, יו"ר חברת "פרש קונספט" / צילום: לני מידן

רפואה מותאמת אישית מתעדכנת כל הזמן

מדובר, לפי ד"ר פרישמן, בסוג יקר של בדיקות, אשר נמצא כיום במרבית פוליסות הביטוח הקולקטיביות. "אם יש ארגון שאין לו כיסוי לבדיקות גנומיות בביטוח הקולקטיבי - הוא צריך לבצע הערכה מחדש של הפוליסה", הוא קובע נחרצות. "פה נכנסת המומחיות של "פרש קונספט", הוא מסביר. "אנחנו מעניקים ייעוץ לארגונים, הכולל את בדיקת הפוליסות הקיימות, זיהוי חוסרים משמעותיים וקלים כאחד וממליצים איך לשפר אותן. לצערי, עדיין קיימות פוליסות שלא כוללות את הרכיבים החשובים, למרות שאנחנו כבר ב-2021 והיה זמן להתארגן ולתקן אותן".

וכאן המקום לשאול את השאלה הבאה: אם בדיקות גנומיות כה חשובות, מדוע הן לא כלולות בסל הבריאות? "יש רף כניסה של טכנולוגיות לסל הבריאות והוא תקציבי. ב-2019 ועדת הטכנולוגיות של סל הבריאות המליצה להכניס טכנולוגיות בסכום של שלושה מיליארד שקל. בסופו של דבר, התקציב איפשר להכניס רק 500 מיליון; ב-2021 הוועדה שוב המליצה על טכנולוגיות בשווי שלושה מיליארד והפעם הוכנסו 550 מיליון. יש אמנם בסל זמינות מסויימת לבדיקות לחלק מהגידולים, אך רוב החולים עדיין נותרים ללא מענה מספק ולכן יש חשיבות לרכיבי רפואה מותאמת אישית בביטוחים הפרטיים", מסביר פרישמן.

"מעבר לכך", הוא מדגיש, "לא מדובר רק בבדיקות גנומיות. כל הזמן מצטרפות בדיקות חדשות, עדכניות, שיכולות גם להאריך חיים. יש מחזור של 3-10 שנים מהרגע שטכנולוגיה רפואית נכנסת לשוק ועד שהיא נכללת בסל הבריאות. זה דבר טבעי ומקובל ואין דרך לקצר זאת. על כן חשוב לעקוב אחרי הביטוח הרפואי הפרטי והכיסויים בו, כמו שאנחנו עושים; לדאוג שתמיד יכלול את הטכנולוגיות החשובות החדשות".

"הרפואה מתעדכנת בקצב מסחרר"

פרש קונספט עוסקת, כאמור, בייעוץ לחברות בתחום ביטוחי הבריאות ובמעקב אחרי פוליסות הביטוח הקולקטיביות של לקוחותיה. "אין שבוע שאנחנו לא מעדכנים פוליסה של חברות, מהגופים הגדולים במשק ועד לחברות קטנות - מכניסים שינויים ומזהים לקויות", מספר פרישמן. כדי להמחיש את החשיבות של עדכון הביטוח, הוא נותן דוגמה: "עובד סבל מגידול מוחי והמליצו לו על תרופה מסוימת שמתאימה לסוג הגידול המדובר. הוא עשה בדיקה גנומית שהייתה כלולה בפוליסה ואז התברר כי אם הוא היה לוקח את התרופה הזאת, חייו היו בסכנה. משהו במבנה הגנומי של הגידול הספציפי שנמצא אצלו לא היה מתאים לטיפול התרופתי המדובר. בעקבות זאת, נמצאה עבורו תרופה נדירה שדווקא כן יכולה להתאים לו ועכשיו מצבו מצוין אחרי הטיפול". לדברי ד"ר פרישמן, לא אחת הוא נתקל במקרים כאלה.

מנהלי משאבי אנוש ומקבלי החלטות בארגונים שמבקשים לוודא אם הפוליסה שברשותם כוללת את הבדיקות הגנומיות המקיפות, ובדיקות נוספות אשר שייכות לתחום של רפואה מותאמת אישית, יכולים להיוועץ ביועץ ביטוחי מקצועי. בחלק מהמקרים, הבדיקות הללו מופיעות בפרק של הבדיקות האמבולטוריות, המכסה בדרך כלל יעוץ ובדיקות במרפאות חוץ. במקרה אחר מדובר דווקא בפרק הניתוחים, זאת מאחר שהבדיקה כוללת ביופסיה, שהיא פרוצדורה ניתוחית. עם זאת, הכיסוי יכול להופיע גם בפרק התרופות או בפרק של בדיקות גנומיות או בדיקות מעבדה. מדובר, לפי ד"ר פרישמן, בכיסויים שחשוב מאוד שיהיו כלולים בפוליסת הביטוח הקבוצתית לעובדים.

"הרפואה מתעדכנת בקצב מסחרר", הוא מדגיש שוב. "הטכנולוגיות החדשות הן בעצם חלק מרפואה מותאמת אישית. למשל, הנושא של הדפסת איברים, תחום שהוא כבר לא פנטזיה. לא מדובר אמנם בלב או כליות, אבל כן ברקמות וחלקים של איברים קשים שיכולים להאריך חיים וצריך את הכיסוי המתאים כדי לממן אותם".

ולצד הכללת הבדיקות עצמן, גורם חשוב נוסף שמשחק תפקיד הוא גובה הכיסוי. זאת מאחר שכל בדיקה מוגבלת בגובה השתתפות מסויים של חברת הביטוח. "נניח שבדיקה גנומית מקיפה מצאה ממצא מסוים שמחייב שימוש בתרופה כלשהי, יש כאן כמובן עלות מסוימת. לכן נדרש שהעלות שהביטוח מכסה תתאים לעלות התרופה", אומר ד"ר פרישמן.

בשורה התחתונה, עדכון פוליסת הבריאות הקולקטיבית, כאמור, חשוב מאוד לעובדים, אבל לא רק. מדובר באינטרס של הארגון, שעם פוליסה טובה ומתאימה לעובדים, יכול לחסוך הוצאות רבות בהמשך במקרה שלא יהיו בקו הבריאות.

לפרטים נוספים על רפואה מותאמת אישית בביטוח עובדים קבוצתי הקליקו כאן>>

*ד"ר אודי פרישמן הוא מחבר הספר "עיקר הבריאות" בהוצאת "הספרייה העסקית".