תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

קרנות ה-P2P צוברות תאוצה - "מה שנחשב בעבר לשוליים של עולם ההשקעות העולמי, הפך להיות המיינסטרים"

אי-הוודאות בשווקים הסבה את תשומת הלב של רבים - מגופי השקעות המוסדיים ועד משקיעים פרטיים - לעולם ההשקעות האלטרנטיביות ובתוך כך לקרנות ה-P2P • תקופת הקורונה רק עשתה טוב לתחום, היא העלתה את איכות הלווים בקרנות ואת גובה הריבית של המלווים, מסביר נעם ברכה, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות השקעה

בקרנות P2P ההשקעה חוזרת בקרן ובריבית / צילום: Shutterstock
בקרנות P2P ההשקעה חוזרת בקרן ובריבית / צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף הלמן-אלדובי

מה לא נאמר על שוק ההון תחת השפעת הקורונה? שהוא הציג ירידות כלל עולמיות בתחילת המשבר והצליח להחזיר את כולן בתוך זמן קצר; שהוא הרקיע שחקים ואז שוב ירד מטה-וחזר לעלות, וכעת הוא נמצא באי-ודאות מסוימת - למרות, ואולי בגלל, העליות המרשימות שהוא מציג - ולכו תדעו לאן יפנה בעתיד הקרוב והרחוק.

ניקח לדוגמה את מדד ה-S&P 500 הידוע: בתחילת מרץ 2020 הוא צנח עד לרמה 2,584 נקודות, שלא הייתה כמותה מאז אוקטובר 2017; מאז עלה המדד בהדרגה עד ששבר את שיא כל הזמנים באוגוסט 20 - 3,500 נקודות, ירד שוב באופן מתון והחל בהמשך לטפס לרמה של 4,479 נקודות אליה הגיע באמצע אוגוסט 2021.

חשוב להבין שזו התנהגות נורמלית בשווקים: פעם השוק למעלה ופעם למטה, מושפע ממצב הרוח הכלל עולמי, ממשברים ומגורמים אחרים. התנודתיות הזו מרתקת רבים, אך לא מתאימה למי שמעוניינים בראש שקט, בהשקעה יציבה וסולידית. היום, לאחר רכבת ההרים בשוק ההון שייצר משבר הקורונה, רבים מחפשים אפיק שבו יוכלו להשקיע את כספם, מבלי לדאוג מאותם 'שיגעונות' של שוק ההון - מבקשים לעצמם אלטרנטיבה.

"אם נסתכל על גופים מוסדיים, בכל העולם וגם בישראל, הם ביצעו הסטה מהותית מאוד של השקעות משוק ההון אל העולם הלא סחיר, אל העולם האלטרנטיבי לשוק ההון", אומר נעם ברכה, שותף מנהל ומנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות השקעה. "ואם כל אלו מסיטים את ההשקעה לשם, אין סיבה שמשקיעים פרטיים לא יעשו זאת גם כן, תחת מוצרים לא קורלטיביים לשוק ושאינם סחירים".

"בתקופה האחרונה ראינו זאת בבירור: השקעה שאינה קורלטיבית לשווקים הפיננסיים מייצרת עקביות, מדי חודש בחודשו כלפי מעלה - בלי קשר לשווקים ולמה שמתרחש בהם, וכך גם בזמן הקורונה. השוק האלטרנטיבי צובר תאוצה. כל הגופים המוסדיים הולכים לשם, וגם מובילי העושר. התחום קיבל לגיטימציה, ומה שנחשב בעבר לשוליים של עולם ההשקעות העולמי, הפך להיות המיינסטרים".

לא חלק מהמשחק בשוק ההון

עולם ההשקעות האלטרנטיביות הוא עולם רב-תחומי, שהציבור הרחב רק מתחיל לגלות. אחד הסקטורים המרכזיים בו הוא זה של קרנות החוב הלא סחירות - כלומר קרנות חוב שאינן נסחרות בשוק ההון ולא מושפעות מהשווקים. בין היתר ניתן למצוא בתוכן גם קרנות P2P (Peer to Peer), המנהלות/מתווכות בהלוואות בין אדם פרטי לאדם פרטי, בניגוד לכאלו הניתנות מגוף פיננסי/עסקי גדול ללווה. ברכה אומר כי דווקא כוכבן של הקרנות הללו זרח בתקופת הקורונה - ויש לכך כמה וכמה סיבות.

"מחקרים בעולם מראים שהלוואות שניתנות בזמן משבר או לאחריו - דווקא מתפקדות טוב יותר", הוא מסביר. "זה נשמע אבסורד, אבל הסיבה לכך טמונה בעובדה שבעת משבר, כמו משבר הקורונה שחווה העולם כולו, נותני האשראי פועלים בשתי דרכים אפשריות: או שהם סוגרים את הדלת, או שהם מהדקים את החגורות באופן מהותי מבחינת רמות החיתום וגובה הריבית. כפועל יוצא מכך, פלטפורמות ה-P2P נהנו בזמן משבר הקורונה פעמיים: פעם אחת - כי הן התמקדו בלווים איכותיים בעלי יכולת החזר מוכחת יותר, ופעם שנייה - כי רמת התמחור של ההלוואות עלתה, ואף ניתן לומר שמדובר בעלייה משמעותית - בין אחוז לארבעה אחוזים, לעומת ערב המשבר.

להשקעה החל מ-50,000$ באשראי הצרכני בארה"ב באמצעות קרן ה-P2P של הלמן-אלדובי הקליקו כאן>>

"התוצאה היא, כמובן, שהמלווים - אלו שמזרימים את הכסף באמצעות קרן החוב אל הלווים - נהנים ממקסום הפוטנציאל באפיק השקעה שאינו מושפע באופן ישיר מתנודות המסחר בבורסה, שהסעירו גם את מדדי המניות הפופולאריים ביותר בשוק ההון".

נעם ברכה, שותף ומנכ''ל הלמן-אלדובי קרנות השקעה / צילום: יח''צ הלמן-אלדובי קרנות השקעה
 נעם ברכה, שותף ומנכ''ל הלמן-אלדובי קרנות השקעה / צילום: יח''צ הלמן-אלדובי קרנות השקעה

"ניקח לדוגמה את מניות הטכנולוגיה, שזכו בזמן הקורונה ל'הייפ' רציני", ממשיך ברכה. "יש היום הרבה פוזיציות שורט (מכירה בחסר - מצב שבו הרווח מתקבל כאשר המניה בירידה) על מניות של ענקיות הטכנולוגיה. לצד זה, נמצאו מניות טכנולוגיה רבות שהיו במקום נמוך מאוד, ופתאום זינקו כלפי מעלה. כלומר יש כאן תנודתיות לא קטנה. ובנוסף, חשוב לזכור כי אם ננטרל את חמש החברות הענקיות של מדד S&P 500, אפל, פייסבוק, עליבאבא, אמזון וטסלה - המדד היה עומד על כ-25% פחות ממה שהוא היום.

"קרנות ה-P2P בכלל לא נמצאות במשחק הזה - למשל קרן ה-P2P שלנו הינה קרן חוב לא סחירה, בפיזור אסטרונומי על אלפי הלוואות שונות ובמח"מ (משך חיים ממוצע) קצר לכל הלוואה".

ברכה גם מסב את תשומת הלב לשינוי שחל ביחס לאג"ח מצד המשקיעים, המביא אותם לקחת בחשבון את השוק האלטרנטיבי. "בעבר היינו רגילים לכך שתיקי השקעות נחלקים למודלים. 'מסלול כללי' המציע מודל של 30-70, כך ש-70% ממנו מושקע בפיקדונות, באגרות חוב ובמזומן, והשאר במניות, נחשב מסלול סולידי. אלא שבשנים האחרונות, כשהריבית היא אפסית או קרובה לכך בכל העולם כמעט, צריך להסתכן יותר כדי לייצר תשואה טובה. כך, גם המסלולים הסולידיים מנהלים היום 50% ויותר בשוק ההון, מכאן שהסולידי הפך לבעל סיכון גבוה יותר ולכן צריך לחשוב על מרכיב עוגן אלטרנטיבי לאג"ח".

ברכה מסביר: "האג"חים של היום נותנים ריבית אפסית כמעט, והם חשופים לכשלי שוק - כדוגמת קריסה של חברות גדולות ותספורות. במצב כזה, הכסף של המשקיע באג"ח עלול לא לחזור אליו לעולם. כפי שהזכרתי קודם הלוואות ה-P2P גם הן חוב, כמו אגרות החוב, אבל הריביות שהן מציעות אינן אפסיות, הפיזור הוא על פני אלפי הלוואות והאפיק לא מושפע באופן ישיר מתנודות השוק. אלו יתרונות חשובים מאוד למי שמחפש השקעה בראש שקט".

"השקעה מתקדמת בפיזור רחב"

כאמור, קרנות ה-P2P הופכות בשנים האחרונות למוצר השקעה שכיח ברחבי העולם. בית ההשקעות הלמן-אלדובי מציע מאז 2017 השקעה בקרן P2P שמתמקדת בתחום האשראי הצרכני בארה"ב - תחום שבפני עצמו נחשב צומח ומבוקש מאוד לאחרונה.

"קרן ה-P2P שלנו היא הקרן הציבורית הלא סחירה הראשונה בישראל שמשקיעה בתחום האשראי הצרכני בארה"ב בפיזור רחב",  מציין ברכה ומוסיף כי "היתרון המרכזי של הקרן טמון בכך שהיא יכולה להתאים גם למשקיע הבודד, וגם לחברות משפחתיות או תאגידים, המבקשים לבצע השקעה אלטרנטיבית, יציבה, לאורך שנים".

לדבריו, מדובר בשוק משוכלל שהתפתח מאוד בשנים האחרונות והפך לזירת השקעה מבוקשת נוכח היקפי ההשקעה האדירים, לצד היכולת לבצע פיזור רחב של הלוואות תוך מיקוד בלווים איכותיים בעלי דירוג אשראי גבוה.

ברכה מסביר כי הקרן משקיעה באשראי צרכני למשקי בית בארה"ב, המהווה חלק משוק ההלוואות הצרכניות הכולל גם את עולם ההלוואות בכרטיסי האשראי. הממוצע להלוואה עומד על 9,000 דולר, ומדובר, כאמור, בהלוואות קצרות מאוד - מח"מ של כשנה וחצי. "הכסף שמלווה המשקיע דרך הקרן, חוזר כקרן וריבית מדי חודש בחודשו, ממש כמו משכנתה, בהתאם ל'לוח שפיצר' שכולנו כאן בישראל מכירים".

לגבי הפיזור הרחב, מוסיף ברכה, כי כל השקעה כרוכה באתגרים ובסיכונים הנובעים מעצם פעולת ההשקעה, ולכן הכרחי לבצע פיזור חכם. "מאחר שהקרן היא ציבורית, מובטח, כאמור, פיזור גבוה, שכן כל משקיע מחזיק ביחידות השתתפות בקרן, וכל יחידה כזו פזורה על כל ההלוואות יחד. עד היום רכשנו בקרן כ-30 אלף הלוואות קצה. זה דומה למצב שבו היינו משקיעים ב-30 אלף ניירות ערך - מה שהיינו מצפים לראות הוא את התשואה כביטוי לממוצע של אותם 30 אלף ניירות ערך, ללא תנודתיות משמעותית. זה גם מה שקורה בפועל - הקרן שלנו הציגה, בכל חודש בחודשו מאז הקמתה (יולי 2017), תשואה יציבה, חיובית ועקבית".

"בשורה התחתונה", מסכם ברכה, "רוב הכסף של הציבור נמצא היום ברמות סיכון גבוהות, גם בחוב וגם במניות. אנחנו מציעים למשקיעים חשיפה לקרן השקעות לא קורלטיבית לתנודות שוק ההון, שהוכיחה עצמה כעוגן למשקיעים בכל זמן נתון, וכך אנחנו מאמינים שהיא תתנהל גם בעתיד".

להשקעה החל מ-50,000$ באשראי הצרכני בארה"ב באמצעות קרן ה-P2P של הלמן-אלדובי הקליקו כאן>>

הערות משפטיות:
*בשמה הרשמי הלמן-אלדובי איי2פ1, שותפות מוגבלת.
**המידע הינו תמציתי שנועד להסב את תשומת הלב בלבד ואינו מהווה הצעה לרכישה או למכירה של יחידות ההשתתפות של הקרן. אין בו כדי להוות תחליף לייעוץ או לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו של כל אדם. כל אדם המבקש לקבל מידע מתבקש לעיין בפרסומי השותפות במפורסמים באתר רשות ניירות ערך כאן . אין בנתונים במסמך זה כדי להבטיח או להעיד על תשואות שתושגנה בעתיד או להבטיח תשואה כלשהי או להעיד על שינוי מגמה כזו או אחרת ביחס למשק האמריקאי ו/או לשוק התעסוקה בארה"ב ו/או המטבע האמריקאי והשפעתם על נכסי הקרן. אופן חישוב התשואה הוא חישוב פשוט כמפורט בסעיף 2.3.4 לתשקיף. לפרטים אודות אופן חישוב ההלוואות בתוכניות ה-Relief לחצו.
השקעה בקרן כרוכה בסיכונים שונים לרבות סיכון לאובדן ההשקעה וסיכונים כמפורט בדוח השנתי של הקרן לשנת 2021 כגון סיכונים מקרן כלכליים המושפעים מהכלכלה העולמית על שוק הלוואות ה-P2P וכן סיכונים הנובעים מהעובדה שההלוואות אינן מובטחות בבטוחות לעיון בתשקיף הקרן לחץ  כאן.
אין בהיתרה של הרשות לני"ע לפרסם את התשקיף משום אימות הפרטים המובאים בו או אישור מהימנותם או שלמותם, ואין בה משום הבעת דעה על טיבם של הני"ע המוצעים.
*** פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.