תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

שוק השקעות ה-Secondary (המשני) נפתח גם למשקיעים כשירים פרטיים: מהן ההזדמנויות הטמונות בו?

פיזור רחב של השקעות בנכסים מבוססים, החזרי השקעה מהירים ואפשרות ליהנות מדיסקאונט מהותי בכניסה להשקעה גם על מניות הייטק - הם רק חלק מהיתרונות של עולם Secondary - שמתגלה כעת עבור המשקיעים הכשירים

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף הלמן אלדובי

בשנים האחרונות, על רקע הריביות האפסיות, משקיעים רבים החלו להזרים כספים לשווקי המניות. דבר שגרם לתנודתיות רבה מאוד ולסיכון גבוה. כתוצאה מכך, המוסדיים והמשקיעים הכשירים הפרטיים (אלו ששווי הנכסים וההכנסות שלהם עוברים רף מסוים), החלו לבצע הסטה משמעותית של השקעות לשוק הלא סחיר על חשבון השוק הסחיר.

משקיעים גדולים בעולם, כשהבולט מביניהם הוא הווארד מרקס, טוענים כי אינפלציה קיימת בעיקר בשווקי המניות. זאת כתוצאה משתי עובדות מרכזיות, הראשונה: בשנתיים האחרונות מאז פרץ משבר הקורונה, משקי הבית צורכים פחות כתוצאה מהמגבלות, ואת הכספים שהם מקבלים מהתמיכה או מהחיסכון העודף, הם מזרימים באגרסיביות לשוק המניות; הסיבה השנייה היא סביבת הריבית האפסית בעולם אגרות החוב, אשר לא באמת מגלמת את הסיכון הקיים.

כתוצאה מכך, מתחזק הצורך הברור של המשקיעים להוריד את רמות הסיכון. אחת האסטרטגיות לעשות זאת היא להחליף את ההשקעה במניות בהשקעה בקרנות הפרטיות ("פרייבט אקוויטי"). דרך נוספת היא השקעה בקרנות חוב לא סחירות, במקום להשקיע בחוב סחיר - אג"חים - שכתוצאה מסביבת ריבית נמוכה מאוד כאמור בעשור האחרון בעולם, נמצאים בתוחלת תשואה אפסית.

על פי ניתוח של בית ההשקעות Cambridge Associates, המכשיר הפיננסי שהוכיח את עצמו כבעל התשואות העודפות הגבוהות ביותר עבור המשקיעים המוסדיים והמשקיעים הכשירים הפרטיים הוא הפרייבט אקוויטי. זאת בהשוואה למכשירי השקעה אחרים כמו נדל"ן וקרנות גידור. כך למשל, התשואה של הקרנות הפרטיות היא הגבוהה ביותר ב-20 השנים האחרונות, כ-10.5% על פי ניתוח של בית ההשקעות המדובר, לעומת 5.06% בקרנות הגידור ו-5.91% במדד ה-S&P, במונחים שנתיים.

כתוצאה ממגמה זו, ההשקעה בעולם הפרייבט אקוויטי גדלה באופן משמעותי בשנים האחרונות. וכך החלו להיווצר הזדמנויות השקעה בשוק ה-Secondary (השוק השניוני); שוק זה מאפשר כניסה להשקעה בקרנות פרייבט אקוויטי, שאינן נסחרות ישירות בשוק ההון.

על פי נתוני חברת המחקר Preqin, אם ב-2005 היה שווי סך כל עסקאות ה-Secondary בעולם 9 מיליארד דולר, ב-2011 הוא עמד כבר על 24 מיליארד, ב-2014 על 40 מיליארד ובשנת 2019 יותר מהכפיל את עצמו לשווי של 85 מיליארד דולר - המגמה, אם כן, ברורה. כמו כן, אם בעבר שוק ה-Secondary של קרנות הפרייבט אקוויטי פנה בעיקר למוסדיים, כיום גם משקיעים כשירים פרטיים יכולים לקחת בו חלק יחסית בקלות. זאת בזכות מכשירי השקעה הנקראים "פידרים" (Feeder Funds), אשר מאגדים קבוצות משקיעים יחד ומאפשרים להשקיע בקרנות הגדולות לצד המשקיעים הגדולים בעולם, בסכומי כניסה נמוכים יותר.

למה בכלל להשקיע בשוק ה-Secondary?

בהלמן אלדובי מסבירים כי להשקעה בשוק ה-Secondary מספר יתרונות מרכזיים, ביניהם יחס תשואה-סיכון מיטבי, קיצור הזמן עד לקצירת פירות ההשקעה, פיזור רחב במיוחד, היכרות גבוהה של מנהלי ההשקעות עם השוק והזדמנויות רכישה בדיסקאונט.

היתרון הראשון - יחס תשואה-סיכון מיטבי

חברת המחקר Preqin בחנה את ביצועי קרנות ה-Secondary ב-30 השנים שבין 1987-2017 ומהנתונים עולה כי בהשוואה למכשירים אחרים, רק באחוז אחד בודד מתוך השקעות הסקנדרי שנעשו הקרן לא הצליחה להחזיר למשקיעים לפחות את סכום הקרן. במילים אחרות, ב-99% מהמקרים בהשקעה בקרן סקנדרי לא נגרמו למשקיעים הפסדים.

לפרטים על השקעות Secondary בתחום ההייטק הקליקו>>

החזרי השקעה מהירים

להשקעות Secondary יתרונות נוספים, כאמור. אחד מהם נובע מאסטרטגיית ההשקעה של הקרנות המדוברות שמובילה לקיצור הזמן עד לקצירת פירות ממנה. ההשקעה בקרנות פרייבט אקוויטי מתחלקת לשתי תקופות עיקריות - תקופת השקעה ותקופת מימוש. בחמש השנים הראשונות מנהלי הקרן מבצעים את ההשקעות מתוך הכספים שגוייסו מהמשקיעים. לאחר תום תקופת ההשקעה מנהלי הקרן לא מבצעים השקעות חדשות נוספות ובשלב זה מתחילה תקופת המימוש של הקרן. בעת זו מתחילים להתקבל ההחזרים מאותה ההשקעה - עד לתום חיי הקרן.

בהשקעת אלו מנהל ההשקעות נכנס להשקעה באותה קרן פרייבט אקוויטי בשלב שהיא כבר בשלה יותר - בסביבות השנה השישית, השביעית או השמינית של הקרן. בעת הזו הקרן כבר בשלב המימוש והמשקיעים כבר מכירים את ביצועיה וכמה היא שווה.

הדבר מוביל לכך שראשית, קיימת אצל המשקיעים ודאות לגבי הנכסים שהם מחזיקים, זאת מאחר שתקופת ההשקעה הסתיימה. שנית, מאחר שההשקעות מתבצעות בשלב יותר בשל, התשואה גבוהה יותר. שלישית, ההשקעה מתבצעת עמוק לתוך שלב ההחזר ולכן הוא גם מהיר. זאת לעומת השקעה בשוק הראשוני בו המשקיע לא יודע באילו נכסי בסיס תשקיע הקרן קדימה, והזמן להבשלתם וההחזר בגינם ארוך משמעותית.

פיזור רחב של השקעות ומקצועיות

נועם ברכה, שותף מנהל בהלמן-אלדובי קרנות השקעה, מסביר את יתרון פיזור ההשקעה של קרנות Secondary: "הקרנות השניוניות מייצרות פורטפוליו השקעות גדול יותר, ובכך מאפשרות למשקיעים להשקיע את כספם בפיזור רחב מאוד בשונה מהריכוזיות של קרן פרייבט אקוויטי בשוק הראשוני". אותו פיזור בא לידי ביטוי בכמה דרכים: פיזור בין סקטורים שונים שבהם הקרן מושקעת, פיזור בין מנהלי השקעה בעלי רקע מגוון, פיזור בין אסטרטגיות שונות להשקעה וגם פיזור רחב בין וינטג'ים שונים ושנות השקעה; "בדיוק כמו בעולם היין כך גם בשוק ההון - ישנם הבדלים בין בציר אחד למשנהו ובאמצעות פיזור השקעה על פני שנים שונות מקטינים באופן ניכר את רמות הסיכון", אומר ברכה.

לכך, ניתן להוסיף את ההיכרות הגדולה של מנהלי קרנות בשוק השניוני עם מנהלי הקרנות בשוק הראשוני. "מנהלי קרנות Secondary בוחרים את הסקטורים שמעניינים אותם ומנתחים את הקרנות, כך שברגע שתהיה הזדמנות להיכנס בנעלי משקיע/קרן שחייבים בנזילות ניתן יהיה להגיב מהר ולרכוש אותה", אומר ברכה. הדבר ניתן לביצוע מאחר שלקרנות אלו יש יכולות מחקר מהמובילות בעולם אשר בזכותן הן יכולות להגיב להזדמנויות בזמן קצר מאוד.

כניסה לעסקה במחיר אטרקטיבי תוך ניצול הזדמנויות

כדי להשלים את התמונה, ניתן להזכיר יתרון נוסף בהשקעת Secondary: המחיר הנוח אליו יודעות קרנות המתמחות בשוק השניוני להוביל מסיבות מגוונות. קחו לדוגמה קרן כלשהי בשוק הראשוני, המגיעה לסוף חייה ומחוייבת כלפי המשקיעים שלה לצאת מההשקעות שנותרו. במקרה שכזה את המכירה הקרן תבצע בשוק המשני וברוב המקרים בדיסקאונט משמעותי. עוד דוגמה: חברה מוערכת בשווי שוק גבוה, אך טרם הונפקה, והבעלים זקוק מסיבות כאלה ואחרות לתזרים מזומנים. הקדמת ההנפקה שלה עלולה לפגוע במוניטין החברה ובשווי שלה, גם כאן נכנסות השקעות ה-Secondary לתמונה - הן מאפשרות מכירת מניות של השותפים לקרן Secondary במחיר מוזל, שכתוצאה מכך מייצרת פתרון נזילות לנכס שאינו סחיר.

אחת הדוגמאות הבולטות בישראל להשקעה בקרנות Secondary היא בתחום ההייטק. ככלל, מדובר רבות על עולם הטכנולוגיה העילית בישראל, אבל רמת החשיפה של הענף בקרב המשקיעים הפרטיים היא מינורית. זאת למרות שבשנתיים האחרונות עולם זה תופס תאוצה ואין כל ספק שהטכנולוגיה תמשיך ותהווה חלק בלתי נפרד ומשמעותי בכל תחום פעילות בחיינו.

בשורה התחתונה, שוק ה-Secondary הולך וחודר לעולם ההשקעות ומשנה את התמונה. ניתן להמשיל אותו לשוק מכירות היד שניה. כלומר אם בעבר רבים פנו לרוכלים שיפנו את ביתם ואף שילמו על כך, היום באפשרותם למכור את החפצים הישנים לאחרים ישירות דרך הפלטפורמה האינטרנטית ולהרוויח מכך. על אותו משקל: בזכות פעילותם של ה"פידרים" בשוק השניוני משקיעים כשירים פרטיים יכולים כיום יותר מבעבר להשקיע במוצרים פיננסיים בעלי פוטנציאל, שעד כה היו לרוב נחלתם של המוסדיים.

 לפרטים על השקעות Secondary בתחום ההייטק הקליקו>>

*הערות משפטיות:
המידע המופיע בכתבה איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים, אלא מידע כללי בלבד. האמור הנו בגדר סקירה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בצרכיו של כל אדם. אין בתשואות עבר בכדי להעיד על תשואות שתושגנה בעתיד.