יש אלטרנטיבה? "גלובס" מציג 4 אתרים שנושפים בעורפם של השחקנים הגדולים בשוק

אחרי שהאתרים הגדולים כבר התבססו, מגיע הדור השני של אתרי האינטרנט: הם לא מנסים להמציא את הגלגל, אך בעזרת בידול ופלטפורמות חדשות הם מנסים למשוך גולשים ולשמש חלופה לשחקנים החזקים בשוק

את הגדולים כולם מכירים. הם היו פה ראשונים, הציגו משהו שונה וכבשו את נאמנות הגולשים. עכשיו, אחרי שהגולשים כבר רגילים לעשות את סבב האתרים שלהם באופן קבוע, זה הרבה יותר קשה לשכנע אותם להקליד שמות של אתרים חדשים בדפדפן שלהם.

הגולש הממוצע רגיל להיכנס לאתרי וואלה ו-ynet כדי לצרוך את החדשות מפורטל מרכזי ולגלוש בספורט5 או ב-ONE כדי לקבל את מנת הספורט היומית שלו. גולשים אשר מחפשים עבודה נוטים לבקר באולג'ובס או ביד2, ואלה שמחפשים אירועים באזור מגוריהם נכנסים לפורטל "הבמה", כדי להתעדכן בהצגות ובהופעות. לאוהבי הרשתות החברתיות, יש את פייסבוק או מקושרים, אם אתה מתחת לגיל 30.

אולם, ברשת ישנם אתרים רבים שמקווים לתפוס את נאמנות הגולש, ולהציג לו אלטרנטיבה ראויה לאתרים הגדולים והממוסדים. "גלובס" בדק 4 אתרים מהסוג הזה, בתחומי ספורט, אירועים, רשתות חברתיות, ולוחות חיפוש עבודה. האם הגדולים צריכים להתחיל לפחד? ימים יגידו.

מובטלים ברשת

החוויה של חיפוש עבודה היא לא תענוג גדול, אולם היצע מקורות המידע הוא עצום, החל ממודעות הדרושים בעיתונות המודפסת, דרך לוחות המודעות במרכזים קהילתיים ובאוניברסיטאות, וכלה במודעות דרושים באתרי אינטרנט שונים. מסקר TIM לחודש יולי עולה, כי 80% מהגולשים פונים לאתרי אינטרנט במטרה למצוא עבודה, לעומת 69% שפונים למודעות שמתפרסמות בעיתונים השונים.

אחד האתרים בתחום הוא "מובטל" (muvtal.co.il), שאותו הקים בשנת 2000 ניר שרון, בהשקעה עצמית שנעה בין 150 אלף ל-200 אלף שקל. "הרעיון שעמד מאחורי הקמת האתר היה ליצור לוח מודעות דרושים איכותי ונגיש עבור הגולשים שמחפשים עבודה ועבור המעסיקים שמחפשים עובדים".

לדברי שרון, יש כ-4,000 מודעות פעילות באתר, בכל נקודת זמן, כאשר כ-3,000 איש נכנסים לאתר מדי יום (95% מחפשי עבודה, ו-5% מעסיקים). האתר מעביר למעסיקים פוטנציאליים יותר מ-1,000 קורות-חיים ביום, והטראפיק באתר גדל באופן מתמיד ב-5% עד 10% מדי חודש.

* מה מבדל את אתר "מובטל" מיתר הלוחות לחיפוש עבודה ברשת?

שרון: "אתרים גדולים כדוגמת אולג'ובס או msn ג'ובס, כרוכים בתשלום ובהרשמה לאתר, ואילו אצלנו זה אופציונלי. אנחנו לא רוצים לכפות את עצמנו על הגולשים. זה מבטיח, שמי ששולח קורות-חיים למשרה מסוימת באמת מתעניין בה, וזה אלמנט שחשוב למעסיקים. כל מודעה שנכנסת, נבדקת על-ידי גורם אנושי (לאחר שעברה סינון ראשוני על-ידי מערכת אוטומטית, נ' פ'), ומשרה רגילה מתפרסמת רק לשבועיים, במטרה לשמור על הרלבנטיות שלה".

האתר שולח מדי חודש גם ניוזלטר לגולשים, שכולל אינפורמציה רלבנטית וכלים לחיפוש עבודה. כמו כן מציע האתר סרגל כלים, שאותו יכולים הגולשים להתקין, שכולל את שמות החברות הגדולות שעוסקות בתחום ההשמה, לצד מחשבונים לחישוב שכר, כאשר את הסרגל ניתן לעצב באופן אישי, במטרה לעקוב באופן עצמי אחר הפעילות שלך באתר. "סרגל הכלים מאוד אהוב על הגולשים שלנו".

לדברי שרון, אתר "מובטל" שייך לאתרי הלוחות הבינוניים. "אין לנו כוונה להציג את עצמנו כאתר יותר גדול ממה שאנחנו, ואני לא רואה את עצמי כמתחרה בשום אתר ספציפי". המודל העסקי של האתר מבוסס על מכירת מנויים למעסיקים, שמאפשר להם לפרסם מודעות באתר, או תשלום עבור מודעות מזדמנות. החברה היא רווחית, ושרון צופה כי הרווחיות תעלה בעתיד. מספר העובדים באתר הוא 5 אנשים.

ספורט למתקדמים

תחום הספורט מספק חדשות רבות, וגולשים רבים מעידים על עצמם כי אין יום שעובר בלי שהם נכנסים לאחד מאתרי הספורט המובילים כדי להתעדכן. אתר ספורטאנטר (sportenter.co.il) מגדיר את עצמו כאתר פנאי ואיכות לאוהבי הכדורגל, ובכך מייצר את הבידול בינו לבין אתרי חדשות הספורט ספורט5 ו-ONE.

את האתר הקים ב-2001 מור נחמני, בהשקעה ראשונית של 150 אלף שקל. "זה התחיל כתחביב והפך להיות רציני יותר עם הזמן. אנחנו פונים לקהל שהוא יותר ממוקד, כאשר הדגש הוא על מושבעי הכדורגל הישראלי והעולמי, שרואים כל משחק שיש. כלומר, הגרעין הקשה של חובבי הספורט".

* באילו אתרים אתם מתחרים?

נחמני: "ספורטאנטר הוא מעין מגזין ספורט, שמציע לגולשים תוכן יותר פילוסופי, עמוק ומעניין. אין לנו כוונה להתחרות באתרים הגדולים, כדוגמת ספורט5 או ONE, שכן אנחנו לא מסוגלים מבחינה כלכלית להעמיד מערך כזה גדול, וברמה העקרונית אני סבור כי שוק חדשות הכדורגל הוא רווי, כאשר לכל פורטל יש גם מערכת ספורט פנימית".

הבידול משאר אתרי הספורט מתבסס על יצירת תוכן שהוא אינו חדשותי בעיקרו, כאשר מלבד 5 עובדים בתשלום, שאר הכותבים באתר מייצרים תוכן בהתנדבות ומתוך האהבה לתחום. נחמני: "יש לנו אנשים שחיים במדינות שונות ומעורים בכדורגל המקומי, והם מספקים עבורנו את התוכן שנותן ערך מוסף עבור הגולש. השאיפה שלנו היא להרגיל את אוהדי הכדורגל לצרוך תוכן ספורט שהוא יותר איכותי מהאתרים האחרים", משחרר נחמני עקיצה למתחרים בשוק.

לדברי נחמני, לאתר יש את מערכת הפורומים הכי גדולה בתחום הכדורגל, לצד 6 אתרים נוספים המשמשים כאתרי אוהדים לכל דבר, לקבוצות כדורגל מסוימות. כ-15 אלף גולשים נכנסים לאתר מדי יום, ומספר היוניקים בחודש מסתכם ב-100 אלף גולשים. "אנחנו אמנם לא רווחיים, אבל מצליחים להחזיק את עצמנו במצב מאוזן". ההכנסות מגיעות בעיקר מפרסום באתר, אך גם ממכירות של הטבות, מוצרים נלווים וחבילות לאירועי ספורט. "אני בעסק הזה בעיקר בשל האהבה שלי לתחום, אם כי יש לנו גם מודל כלכלי (שאותו הוא לא מוכן לחשוף), שאמור לתת לנו בעתיד גם שלווה כלכלית".

איפה המסיבה?

תחום הלוקאל הוא אחד הטרנדים החמים בעולם האינטרנט, וגם בישראל הוא מתחיל לקבל תשומת-לב גדולה יותר. מיזם האירועים המקומי "האפ" (hap.co.il) הוא דוגמה לכך. את האתר הקימו נמרוד רייזנר ומשה קרמר, והוא הושק לפני 5 חודשים, לאחר שנה של פיתוח האתר, ובהשקעה עצמית של כ-600 אלף שקל.

רייזנר: "המטרה שלנו הייתה להקים אתר נישה בתחום האירועים המקומיים, וזיהינו כי קיים פער גדול מאוד לעומת הנעשה בעולם, הן ברמת היקף התכנים והן באופן שבו משולב בהם עולם הווב 2.0. 'האפ' הוא אתר האירועים הכי גדול ומעודכן בארץ, עם יותר מ-7,000 אירועים ב-700 מקומות בארץ, כמות גדולה פי 2-3 מכמות האירועים שקיימים באתרים מתחרים כגון 'הבמה' או 'עכבר העיר'.

* כיצד משתלב באתר טרנד הווב 2.0?

רייזנר: "לצד האפשרות לקבל מידע תרבותי המותאם לאזור, ב'האפ' ישנה גם רשת חברתית של גולשים המתעדכנים באירועים, כותבים רשמים והמלצות, ומעדכנים את קהילת הגולשים באירועים נוספים". בנוסף, לכל גולש ישנה אפשרות לנהל יומן אישי, לקבל הודעות תזכורת במייל, ב-SMS, ובאתר עצמו, לזכות בכרטיסים חינם וליהנות ממבצעים ייחודיים.

רייזנר מוסיף, כי "גם התחום של מכירת כרטיסים באינטרנט לא מפותח מספיק בישראל. בארה"ב, לדוגמה, 80% מהכרטיסים נמכרים און-ליין, ואילו בישראל פחות מ-10% נרכשים באינטרנט, על אף שהטכנולוגיה קיימת. השוק נשלט על-ידי משרדי הכרטיסים המסורתיים, דוגמת 'הקסטל' או 'הדרן', ואנחנו מאפשרים לרכוש כרטיסים באינטרנט ללא עמלה נוספת, ובמקרים מסוימים הכרטיס אף נשלח לרוכש הביתה".

לדברי רייזנר, כ-150 אלף גולשים שונים מבקרים באתר מדי חודש, 7,000 משתמשים רשומים לאתר, ועשרות כרטיסים נמכרים כבר מדי יום. המודל העסקי של החברה מבוסס על פרסום באתר, מצד גורמים שירצו לקדם אירועים ותכנים שקשורים לעולם האירועים, כמו גם הכנסות שייגזרו ממכירת כרטיסים, כאשר העמלות יגיעו מצידם של מפיקי האירועים ולא הצרכנים.

לחברה יש כבר שיתוף-פעולה עם אתר MTV ישראל, שמושך מ"האפ" תוכן רלבנטי, ורייזנר מאמין כי שיתופי-פעולה נוספים יגיעו בקרוב. "אנחנו מסוגלים להעשיר את החלק התרבותי בכל אתר תוכן שהוא". החברה מייצרת כבר הכנסות, והיזמים סבורים כי עד סוף השנה "נהיה רווחיים עם כ-400 אלף גולשים בחודש". כעת נמצאת החברה במהלך מתקדם של פיתוח אתר בצרפתית, במטרה לעשות לוקאליזציה של האתר במדינות אירופיות נוספות. כיום עובדים באתר 5 עובדים.

בית לקהילת ההיי-טק

רשתות חברתיות יש בשפע בעולם האינטרנט, וגם בשוק הישראלי לא חסרים אתרים שמקווים ליהנות מהטרנד הפופולרי. אתר LinQ הוא רשת חברתית נישתית, המיועדת לקהילת ההיי-טק הישראלית, המציעה להם מקום אחד שאליו יוכלו לפנות כדי למצוא קהל גולשים עם תחומי עניין דומים, ולייצר כוח צרכני משפיע.

את האתר הקימו 3 יזמים - חיים מויאל, ניר רחמני ועידו נבון - שעובדים בתעשיית ההיי-טק, והעלו אותו לאוויר באפריל השנה, לאחר שעבד בגרסת בטא סגורה במשך 3 חודשים. היקף ההשקעה של היזמים נאמד בכמה מאות אלפי שקלים. את האתר הם הקימו בכוחות עצמם, כיאה לעובדי היי-טק.

"המטרה שלנו היא לאגד את 250 אלף עובדי ההיי-טק בישראל לתוך מסגרת אחת, במטרה לייצר כוח צרכני שיאפשר להם לרכוש דברים בהנחות ולהתארגן למטרות שונות", מסביר מויאל ל"גלובס".

האתר הוא מעין רשת חברתית נישתית, שכל אחד יכול לבנות בה פרופיל אישי, וליצור כרטיס-ביקור אינטרנטי של עובד היי-טק. בכרטיס האישי יכולים הגולשים לרשום את הניסיון התעסוקתי שלהם ולהיחשף לתכנים רלבנטיים. מויאל: "כל אחד יכול לייצר מאמרים, לתת המלצות ואף לנהל פורומים בנושאים שונים, כגון בריאות, פנסיה וביטוח. זוהי מעין במה לכל הידע הרב שמסתובב בתעשייה, ומקום שמאפשר להתייעץ עם מומחים, כגון חברות השמה או בכירים משוק ההון".

לחברה יש שיתופי-פעולה עם חברות השמה מובילות, כדוגמת נישה וטריפלטק, וכן עם בתי השקעות כדוגמת גאון טרייד. כיום יש באתר מעל ל-1,000 משתמשים רשומים, ומעל ל-2,000 כניסות של יוניקים ביום, כאשר היזמים מאמינים כי תוך שנה יהיו כבר בין 25 אלף ל-30 אלף משתמשים. כיום עובדים בחברה 5 אנשים, כאשר מרבית התכנים מייצרים ומעלים חברי הרשת החברתית.

* איך תצליחו להתחרות בשוק כה צפוף?

מויאל: "נכון שיש הרבה רשתות חברתיות, אבל אנחנו רשת נישתית יחידה מסוגה בארץ, והראשונה שמתייחסת לקהילת עובדים פיסית. זוהי הקהילה האינטרנטית הראשונה שממשיכה את החיים הפיסיים בעולם הווירטואלי".

המודל העסקי של החברה יהיה מושתת על פרסום באתר ועל מתן הטבות לקהילה, כאשר במקרים שבהם ישיגו היזמים את ההטבה ויארגנו קבוצת קנייה, הם יגזרו עמלה של 1% מגובה העסקה. כן יכולים החברים, באופן עצמאי, להקים קבוצות קנייה ולהשיג הטבות עבור עצמם. לדברי היזמים, החברה תגיע למצב של רווחיות בתוך כשנה וחצי.