גרינספן בהלם: המודל שבניתי כדי להבין איך העולם עובד - שגוי

[לחמ"ל גלובס - המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] אמר בשימוע בקונגרס: המשבר הפיננסי יחמיר לפני שהמצב ישתפר ; "צונאמי פיננסי שרואים פעם ב-100 שנה"

אלן גריסנפן, לשעבר יו"ר פדרל ריזרב, מאמין אדוק בכלכלת השוק החופשי, הודה אתמול (ה'), כי המשבר הפיננסי הגלובלי ערער למעשה את אמונתו בעיקרון הבסיסי שבו מעוגנת המשנה הקפיטליסטית: שהשחקנים הראשיים בשוק חופשי יפעלו על סמך שיקול דעת רציונלי כדי להגן על עצמם ועל השקעותיהם.

בשימוע בוועדה של בית-הנבחרים, שמנסה לחשוף את שורשי רעידת האדמה הפיננסית, אמר גרינספן, כי הכאוס בענפי הנדל"ן והבנקאות הוא "צונאמי שרואים פעם אחת במאה שנה" וכי המשבר ילך ויחמיר לפני שתחל מגמת השתפרות. לדבריו, קריסת המערכות הפיננסיות הותירה אותו "במצב של אי אמון והלם".

זה מכבר תולים מבקרים בקולרו של גרינספן חלק נכבד מהאחריות למשבר, במידה רבה בגלל מדיניותו לשמור את ריבית ה'פד' ברמות נמוכות. גרינספן נהג להכחיש זאת, אך הפעם הוא התרכך והודה, בפעם הראשונה, כי הוא נושא באחריות חלקית למשבר.

המחוקקים שאלו את גרינספן, בן 82, האם לדעתו "שגה" באמונתו, שבנקים מסוגלים להגן במידה מספקת על האקוויטי ועל בעלי המניות שלהם רק מפני שהם פועלים מתוך אינטרס עצמי. תשובת ה"מאסטרו", בסגנונו הפתלתל: "יש פגם במודל שלפי הבנתי הוא מסגרת תפקודית קריטית שמגדירה איך העולם עובד... אלה מאיתנו, לרבות אני עצמי, שהאמינו שהאינטרס העצמי של בנקים יגן על בעלי המניות שלהם, מוצאים עצמם עתה במצב של אי אמון ותדהמה".

במילים אחרות: גרינספן הודה, כי שגה בהאמינו שהבנקים יהיו זהירים יותר בעסקי מתן הלוואות רק מפני שלכאורה יש להם אינטרס לשימור עצמי, שממילא מחייב הגנה על בעלי המניות שלהם.

יו"ר הוועדה, הציר הנרי ווקסמן, שאל: "היתה לך הסמכות למנוע נהלים בלתי-אחראיים למתן הלוואות שחוללו את משבר הסאב-פריים. רבים יעצו לך לנהוג כך. האם אתה סבור שהאידיאולוגיה שלך דחפה אותך לקבל החלטות שעכשיו אתה מתחרט עליהן?

גרינספן: "כן, מצאתי פגם. אינני יודע אם הוא משמעותי או קבוע. אבל עובדה זו מציק לי מאוד".

ווקסמן לא הרפה. הוא טען, כי גרינספן "תרם להתנהלות בלתי אחראית של מתן הלוואות" בכך שדחה קריאות חוזרות ונשנות ל'פד' להדק את הפיקוח על מוסדות פיננסיים שהתמחו בהלוואות סאב-פריים. "רשימת השגיאות הרגולטוריות והשיפוטים הלקויים היא רשימה ארוכה", אמר ווקסמן. "השאלה שאני מפנה אליך היא פשוטה: האם טעית?"

"טעיתי חלקית", אמר גרינספן. אבל הוא הוסיף, כי חלק מהאשם מונח גם על כתפי משקיעים רעבתניים מדי שלא הביאו בחשבון סיכונים שהיו עלולים להתממש כאשר תיבלם המגמה של עליות מחירים בשוק הנדל"ן.

כדבריו: "עמוד תווך קריטי של השוק החופשי, של התחרות בשוק החופשי, פשוט קרס, וזה, כפי שאמרתי, הכה אותי בהלם. אני עדיין לא כל כך מבין מה שקרה".

גרינספן הודה, כי נתח שלם של התעשיה הפיננסית, פיזור סיכונים בצורה רחבה באמצעות שימוש במכשירים פיננסיים מתוחכמים, "נגזרים", חרג משליטה ותרם לכאוס הנוכחי. כבר ב-1994 מיצב גרינספן עצמו כמתנגד מושבע לכל רגולציה על נגזרים. אך בשימוע אתמול הוא הודה, כי רגולטורים היו צריכים להטיל רסן על השוק הענקי של credit default swaps.

"הפרדיגמה המודרנית של ניהול סיכונים משלה בכיפה במשך עשרות שנים", אמר גרינספן. "אבל כל המבנה האינטלקטואלי הזה קרס תחתיו בקיץ של השנה שעברה".

מבחינת יו"ר ה'פד' לשעבר, שמורגל במתן עדויות בקונגרס, השימוע אתמול היה אולי אחד האירועים המשפילים בחייו המקצועיים. במשך שנים התייחסו אליו כאל גורו, כאל מושיע שהציל את המשק האמריקני, פעם אחר פעם, מחוליי האטות ומיתונים. הפעם הוא ישב נזוף מול שורת מחוקקים ששפכה עליו קיתונות של ביקורת.

גרינספן טען, כי כבר ב-2005 הוא הזהיר בפומבי מפני "תמחור נמוך של סיכונים", אך הוא הודה, כי מעולם לא העלה בדעתו שיפרוץ משבר פיננסי בעוצמה כזו.

"המשבר הזה קיבל אופי גדול הרבה יותר ממה שהייתי מסוגל לדמיין", אמר גרינספן. "הוא נהפך ממשבר של חסמי נזילות למשבר שמאופיין בפחדים מפשיטות רגל".

כמה מחוקקים רפובליקניים ניסו להטיל את האשם למשבר על ענקי המשכנתאות פאני מיי ופרדי מק, שדחפו, לדבריהם, להורדת סף הזכאות לקבלת משכנתאות כדי שגם שחורים שידם לא היתה משגת לקניית בית, יוכלו לקבל נתח מהחלום האמריקני.

אבל גרינספן אמר, כי עיקר האשם מוטל על אותן חברות בוול סטריט שקיבצו יחידו משכנתאות סאב-פריים לחבילות שנמכרו כניירות ערך מגובי משכנתאות. הביקוש הגלובלי לניירות ערך מגובים כאלה היה כה גבוה עד שבנקים להשקעות בוול סטריט הפעילו לחצים על לווים להוריד את סף הזכאות למשכנתאות כדי שיהיה אפשר לייצר חבילות נוספות.