הנקראות ביותר

על סאפ השיגעון

לא קל לבחור את גלשן הסאפ שהכי מתאים לך. השוק מוצף, הדעות רבות והמידע באינטרנט שיווקי ולא מדויק. הגולש האולימפי עמית ענבר ערך לבקשת G מבחן השוואתי לכמה גלשנים מדגמי הביניים, והרי המלצותיו >

לפני שנתיים כתבתי כאן טור קטן על הגלשן החדש, שהיה אז די אזוטרי. בזמן שחלף מאז הפך הסאפ לכוכב הבא בחופי הארץ, ומרגע שזכה למערכון משלו ב"ארץ נהדרת" ("לא אומרים 'חסקה לבנות בצבעים יפים ובמחירים מופקעים', אומרים 'סאפ'", ו"מגיעים לחוף, עושים סיבוב, עולים על הסאפ, עושים סלפי, מעלים לאינסטוש, לפייסבוק ולוואטסאפ וחוזרים הביתה") - בכלל חדר למיינסטרים.

רגע לפני שנשאבים לגלישה על סאפ, חשוב לדעת איך בוחרים אותו, ממי קונים, אילו נתונים לבדוק וכמובן באיזה מחיר. לשם כך חברתי שנית לעמית ענבר, הגולש האולימפי שלנו, ומומחה סאפ שהיה הראשון שזיהה והוביל את המגמה, כדי לבחון שלושה דגמים פופולריים ולעזור לקונה המתחיל להתמצא בשוק המתפתח.

לא קל לבחור גלשן. שוק הגלשנים עמוס בעשרות דגמים שנובעים מהשונות בפרמטרים שצוינו לעיל. גם האינטרנט מוצף במידע, שרובו שיווקי והוא לוקה גם באי-דיוקים. לפיכך עדיף להתייעץ עם אנשי מקצוע בעלי ניסיון, כי יש רבים שהסמיכו ומיתגו את עצמם על סמך ניסיון דל יחסית. אם לפני שלוש שנים היו בארץ בית ספר אחד ללימוד גלישה וחנות אחת, הרי כיום יש כבר עשרות, והעודף יוצר בלבול. נוסף על כך בדקו את שם המותג, את היצרן, את מספר היבואנים שלו (מספר גדול מעיד על איכות), את השירות, וכמובן קבלו המלצות מחברים. יש כבר קהילה לא קטנה של אנשי סאפ, וכדאי לשמוע חוות דעת.

חתירה, גלים או דגם ביניים?

כדי למנוע עוגמת נפש, כדאי להכיר כמה נתונים בסיסיים לגבי השוק. גלשני סאפ מחולקים לשלוש משפחות עיקריות: גלשני חתירה, גלשני גלים וגלשני All Around (שמכונים גם דגם ביניים), שמתאימים גם וגם. הבחירה בסוג מסוים תלויה בצרכים הראשוניים של הגולש המתחיל, ולא פחות מזה גם באופק העתידי שהוא מציב לפניו. לדברי ענבר, רוב הקונים החדשים יבחרו באופציית הביניים לקנייה הראשונה, מה שלרוב יהיה גם צעד נכון. אבל חשוב לו גם להסביר מה החיסרון ברכישה שכזו. עקומת הלמידה בסאפ, מסביר ענבר, היא לרוב חדה כך שיש התקדמות מהירה בטווח זמן קצר יחסית. המשמעות היא שגלשן למתחילים לא יתאים להמשך, ומי שמתקדם בחתירה/גלים, ייאלץ לרכוש גלשן חדש.

מצד שני, כשיש כיוון ואופק לשימוש בסאפ, וקונים מראש גלשן ייעודי, אז המאמץ בשלבי הלמידה גדול יותר.

אמנם נדרשת עבודה סזיפית יותר וקשה יותר, אבל רכישה כזו מונעת הוצאות כפולות ומיותרות בהמשך, ולפעמים עדיף להזיע בהתחלה כדי להתקדם עם גלשן אחד. כל זה פחות רלבנטי למי שקונה גלשן משפחתי, כזה שהמשתמשים בו מגוונים (הורים, ילדים או סבתא קולית), והוא נועד בעיקר לחוויה ולכיף, או כאמור להתנסות ראשונית לפני שמחליטים לאן מתקדמים. במקרה שכזה דגמי הביניים הם הגלשנים המתאימים, ולכן בחרנו בהם לבדיקה ההשוואתית.

למה צריך לשים לב

קונסטרוקציה: לכל מותג יש שלוש רמות גימור - בסיסית, בינונית וגבוהה, שמתייחסות בעיקר לחומרים שמהם הוא עשוי. כל גלשן בנוי מחומר אפוקסי, והוא כולל ליבה שיוצרת את הצורה. הליבה עשויה מקלקר בדחיסות גבוהה, המכונה EPS. זוהי רמת הגימור הבסיסית (המכונה גם STD) והבאות אחריה שונות בחומרים המצפים את הגלשן הבסיסי: עץ, במבוק או קרבון. רמת הגימור קובעת את המשקל שנגזר מהחומרים, את החוזק ואת היציבות.

מידות: בגלשן יש שלוש מידות שצריך להתייחס אליהן באופן שווה: אורך, רוחב ונפח. אלה נתונים שצריך להתחשב בהם באותה מידה ולא רק להסתכל, למשל, על האורך או הרוחב. גלשן צר פחות נוח, למשל, וגלשן בנפח קטן פחות יציב. לכן מסתכלים על שלוש המידות שיוצרות מקשה אחת ולא רק על אחת מהן. אלה, מסביר ענבר, נתונים שמטעים הרבה מתחילים, שנוטים להתייחס רק לגורם אחד. כל המידות משפיעות על נוחות הגלישה.

מאפייני השימוש: כאן למעשה צריך לבחון מי עומד להשתמש בגלשן, לאילו שימושים הוא נועד - בעולם משתמשים בו גם לדיג, לטיולים ועוד, אצלנו זה פחות נפוץ, אם כי התחום מתחיל להתפתח גם לכיוונים האלה - היכן ישתמשו בו, באיזו תדירות, אם יש מקום לאחסן אותו ועוד.

מחיר: וכל מילה נוספת מיותרת.

את הבדיקה ערכנו על שלושה מותגים של גלשני סאפ בדגמי הביניים (All Around), ונבחנו הפרמטרים שלעיל, מלבד מאפייני השימוש שהנם סובייקטיביים. ענבר, הנסיין האולטימטיבי, בחן אותם תוך כדי גלישה, ולהלן הממצאים. ענבר נמנע, אגב, מלתת ציונים, משום שכל אחד מהם לדעתו הוא הטוב ביותר מסוגו.

גלשן פוקוס, דגם קלאסיק

אורך: 9.6 אינצ'ים, רוחב 28.75, נפח 158 ליטרים, רמת גימור בינונית, עם תוספת במבוק על ה-STD הבסיסי

חברת פוקוס היא חברה צעירה יחסית, בבעלות ישראלית. הפיתוח המקצועי נעשה בהוואי, והייצור בסין בעבודת יד, מה שמעניק לו רמת גימור שהכי דומה לגלשן גלים, שכן צריך לזכור שסאפ אינו גלשן גלים קלאסי, ויש דגמים שמתאימים לגלישת גלים יותר מאשר אחרים. גימור הבמבוק הוא המעטפת החיצונית הדקורטיבית, שמחזקת אותו מצד אחד, אבל גם הופכת אותו לקל יותר. בחרטום יש התקן למצלמת גו-פרו, והוא מגיע עם שתי אופציות שונות לסט של שלושה/ארבעה סנפירים.

שורה תחתונה: בשל צורתו מתאפשרת חתירה במהירות גבוהה, והירכתיים הצרים מאפשרים תמרון איכותי על הגל ביחס לדגם ביניים (דגם ה-all around, עדיין לא גלים או חתירה)

מחיר: 5,800 שקלים

חברת JP, דגם Wide Body אורך: 10.2 אינצ'ים, רוחב: 33, נפח: 190 ליטרים, רמת גימור בסיסית

חברת JP מקבילה לחברת פנטיק. גם זה מותג שמגיע מעולם גלישת הרוח. טכנולוגיית הייצור זהה ונעשית אף היא בתאילנד, כך שמרבית הפרמטרים דומים. גם כאן הייצור הוא בתבנית, ולכן הגלשן חזק, קל וקשיח. הגלשן הספציפי הזה, לדברי ענבר, הוא הגלשן הכי קל בעולם. הוא רחב עם נפח גדול יחסית, והוא אינו מכיר מישהו שלא הצליח לעמוד עליו.

שורה תחתונה: מוצר איכותי מאוד

מחיר: 5,500 שקלים כולל משוט קרבון, ליש (רצועה) וגם תיק

יבוא: רוזן את מינץ

משוטים

חלק אינטגרלי מהגלישה הוא המשוט, שמגיע בצורות ובגדלים שונים. למתחילים מומלץ משוט מתכוונן, שמותאם לגובה המשתמש ועשוי מאלומיניום ומפלסטיק במחיר של 400-1,500 שקלים. מחירי משוטי קרבון מקצועיים נעים בין 1,000 ל-2,500 שקלים. לגבי צורת הלהב - זו מותאמת לייעוד (חתירה/גלישה) ושטח הפנים מותאם במדויק למשקל ולגובה המשתמש.

גלשן פנאטיק דגם All Wave

אורך: 9.5 אינצ'ים, רוחב 32.25, נפח: 170 ליטרים, רמת גימור בסיסית (HRS)

פאנטיק (Fanatic) היא חברה אוסטרית ותיקה בעולם הגלישה, ולכן גם מאוד מקצועית ומנוסה. הייצור נעשה בטכנולוגיה של גלשני רוח, בעבודת יד ובטכנולוגיה ספציפית, ובפיתוח מושקעים הרבה ידע וכסף. המפעל נמצא בתאילנד, והוא מפעל הייצור הגדול והאיכותי בעולם לגלשנים. גם רמת הגימור בו היא הכי גבוהה. הגלשן הזה מיוצר בתבנית, מה שהופך אותו לחזק, לקשיח ולקל. אפשר לחבר לו מפרש ולהפוך אותו לגלשן רוח (שגם זו פשרה שמתאימה רק לשלבים הראשונים).

שורה תחתונה: דגם מוצלח כגלשן ראשון לחתירה, בזכות צורה וחלוקת נפח טובים. גם כגלשן ראשון בגלישת גלים הוא אחד הטובים, ידידותי ומאוד נוח

מחיר: 6,800 שקלים כולל משטח עמידה וסנפירים (יש אופציה לשלושה; הסטנדרט הוא סנפיר אחד או שניים, אבל סנפיר נוסף משפר את היציבה)

יבוא: ימית סחר

מירוץ מדבר

מירוץ של ירח מלא במצפה רמון: ריצת שטח וכביש (עשרה וחמישה קלומטרים) בנופים הקסומים של מצפה רמון. חוות האלפקות, כרמי הענבים ומטעי הזיתים, סוכה במדבר, מצפה הכוכבים ועוד. בתום הריצה מצטרפים לחגיגה מדברית של מוזיקה, הופעות ופינוקים ברובע דרכי הבשמים, מתחם אמנות, תרבות וקניות שיהיה פתוח בשעות הלילה במיוחד לרגל המירוץ. 2.7, רובע דרכי הבשמים (בכניסה למצפה רמון) בשעה 18:00 http://events.shvoong.co.il/starsrunstarsrun

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות