"החברות הקטנות הן דווקא בזבזניות האנרגיה הגדולות ביותר. עליהן לעבור ל-Green IT"

ד"ר סם גיל ערך מחקר על חיסכון באנרגיה בתחום ה-IT ; עם הממצאים, הוא תוקף את מי שלא התאים עצמו לטרנד, ממליץ לקרנות במי להשקיע ומשחרר לאוויר נבואת איוב במקרה שלא יאומץ ה-Green IT

המהפכה הירוקה שולחת זרועות לכל תחומי החיים והעסקים. כחלק מתהליך זה התגבש מושג - Green IT - שמתייחס לחיסכון באנרגיה בתחום הטכנולוגי. אחת מבעיות המפתח הנוגעות לטכנולוגיית המידע היא אחסון הנתונים במרכזי הנתונים, שהולכים וגדלים בקצב מרשים, וה-Green IT נועד להתמודד גם איתן.

"היום, בעידן האינטרנט, מרכזי הנתונים הופכים למפלצות נתונים", אומר דר' סם גיל, חוקר מאוניברסיטת סן-פרנסיסקו, בראיון בלעדי ל"גלובס". "הבעיה היא שצריך לאחסן ולעבד את המידע ולשם כך דרוש המכשור לאיחסונו ועיבודו. מרכז כזה הוא למעשה שטח ענק שמלא במחשבים שמקבלים אנרגיה וקירור. הבעיה היא איך לבנות את האופרציות האלה בצורה יעילה, כך שיצרכו פחות קירור ופחות אנרגיה".

גיל ערך יחד עם דר' לוטפוס סעיד מחקר בנושא ה-Green IT, כלומר סוגיית הכנסת החישובים הירוקים בכל מה שנוגע למרכזי נתונים, דוגמת בניינים שבנויים מחומרים שמייעלים את הבידוד של החדר ושרתים חסכוניים בחשמל.

ממצאי המחקר יוצגו בתחילת השבוע בפני באי כנס ה-Silicom Ventures, שיתקיים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א. "גלובס" הוא שותף המדיה של הכנס.

במסגרת המחקר נסקרו גם מנהלי המידע והאחראים על בינוי ולוגיסטיקה ב-11 חברות בארה"ב. מדובר במגוון של חברות, החל מפרטיות ועד ציבוריות וגם בארגונים מתחומי פעילות שונים.

"נכון ל-2007, 1.5% מכל צריכת האנרגיה בארה"ב הולכת למרכזי חישובים, כשב-2011 זה יגיע ל-8%", אומר גיל. "אם לא יחול שינוי, בעוד חמש שנים בארה"ב יהיו הפסקות והגבלות חשמל רק בגלל מרכזי חישובים. 90% מהחברות יצטרכו לצמצם פעילות בגלל שלא יהיה להן מספיק חשמל".

*מהן המסקנות העיקריות?

גיל: "יש רמות שונות של יישום ה-Green IT בארה"ב. יש חברות שלא עושות כלום כדי לשפר את המצב; אחרות עושות צעדים לשיפור אבל בצורה ספורדית; קבוצה שלישית היא של חברות שיש להן פוקוס אבל עדיין לא כוללני; והרמה הרביעית היא רמה כוללת של טיפול בסוגיה".

זה מתחיל בחינוך

לדבריו, החברות הפועלות בהצלחה עושות זאת כדי לחסוך כסף, ורק אחר-כך כדי להיתפס גם כאחראיות סביבתית.

"הן גם מגלות אחריות מסיבה של המשכיות הפעילות. הן פוחדות שמרכז הנתונים שלהן ייפול, ואז הן מחפשות חלופות". גיל אומר כי החלופות מובילות אותן לפתרונות ירוקים. "לעתים, חברות מייעלות את מרכזי הנתונים שלהן מכיוון שאין להן יותר מקום. בניית מקומות חדשים תכביד עליהן כלכלית. לכן, הן חייבות למצות את היעילות במובן המוחשי של נדל"ן. היו גם כמה פרדוקסים שגילינו במחקר: הרי הכסף הוא שיקול כל-כך מרכזי, ובכל זאת פעמים רבות, דווקא חברות קטנות, סטארט-אפים, שמבחינת ההישרדות שלהן זה קריטי לחסוך כסף, הן הבזבזניות".

*מה המסר שלך לתעשיית ה-IT בעקבות המחקר?

"למדנו שלאנשי המחשבים יש עוד הרבה מה ללמוד בתחום זה. יש פה בעיה חינוכית ממדרגה ראשונה. צריך קודם כל שאנשי המחשבים יכירו בבעיות ומה ניתן לעשות. מעבר לכך, יש בעיה חינוכית של ההנהלה מעליהם, שגם אותה צריך לחנך לגודל הבעיה ולאפשרויות הטיפול בה".

לגיל יש מסר לשוק ההון, ובכלל זה להון סיכון: "יש חברות שמצליחות להתגבר על בעיית מרכזי הנתונים בכך שהן שוכרות מקום מיד שלישית, כלומר מישהו אחר עושה עבורן את האחסון וזה נקרא Co-Location. חברות שמקימות קו-לוקיישן הן מאוד מבוקשות ונחשבות לחברות חמות. אם קרנות הון סיכון או גופי השקעה אחרים מחפשים איפה כדאי להשקיע, אז בהן כדאי להשקיע, כי הן מרוויחות הרבה כסף".

לדבריו, "בונים עכשיו דור של היפר-שרתים שיהיו יותר גרועים, כי הם יצרכו עוד יותר אנרגיה ויפלטו עוד יותר חום. ב-HP כבר נכנס היפר שרת כזה ועוד הזרוע נטויה", אומר גיל.