עסק ביום | פיצ'ר

"כל מי שקשור להסעדה לא מקבל הלוואות"

ינקלה מצרי - מכבסת חמשת הפסים בפ"ת, נשוי עם 4 ילדים ועוד 4 נכדים, גר בת"א, בן 60 • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

ינקלה מצרי, בעלי מכבסת חמשת הפסים בפתח-תקווה / צילום: יואב מצרי ברוטפלד
ינקלה מצרי, בעלי מכבסת חמשת הפסים בפתח-תקווה / צילום: יואב מצרי ברוטפלד

השבוע יחזרו המסעדות והברים לפעול, לאחר שלושה חודשים של קיפאון בהם החובות הלכו ונערמו. ינקלה מצרי, בן 60, הקים לפני 25 שנים מכבסה תעשייתית המספקת שירות לענפי ההסעדה והמלונאות, ונותר ברגע אחד בלי עבודה, בלי פיצויים ובלי הלוואה בערבות מדינה. לבד נדרש למצוא פתרונות עבור עצמו ועובדיו.

"מצבנו בכי רע", הוא אומר. "בבנקים יש מגמה: כל מי שקשור לענף ההסעדה, לא מקבל הלוואות. אחרי שטרטרו אותי שלושה שבועות, קיבלתי סירוב. אמרו לי: 'זה ענף בסיכון, אנחנו לא נותנים כסף'. שאלתי את הבנקאי מה לעשות, והוא ענה: 'צר לי. אתה לא היחיד שלא קיבל'. אני חייב כסף לספקים, לקוחות חייבים לי. כולם לחוצים וכרגע אין פתרונות. אני מנסה להביא כסף מהבית וממכרים, אולי אני אסגור בסוף".

גם חזרת הענף לעבודה מציבה את מצרי בדילמה. "ביומיים האחרונים התחילו להתקשר מהמסעדות, אבל כולם חייבים כספים, ואין להם איך לשלם. לא נעבוד איתם, לא נקבל כסף, אם נעבוד, נגדיל את הפערים".

גם את המענק מצרי לא קיבל. "לא קיבלתי שקל מהמדינה, מפני שאני בעל שליטה. אני מקווה שאקבל כסף. אני משלם עשרות אלפי שקלים כל חודש. בסוף מגיעים לצרה הזו ואין לנו כלום".

התחלת להחזיר את העובדים מהחל"ת?
"בימים כתיקונם אני מעסיק 32 עובדים, כולם יצאו לחל"ת. עכשיו אני מתחיל להחזיר אחד אחד. אני לא יודע איך אוכל להחזיר את כל העובדים. אני לא פוקס שיבוא ויצעק כדי לקבל כסף על כל אדם שהוא מחזיר לעבוד. אנחנו מעסיקים שישה בעלי מוגבלויות שפשוט מאושרים לבוא לכאן כל יום, ועכשיו הם מתקשרים כל יום ומבקשים לחזור. אני נקרע מבפנים".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il