מחאת הסוחרים: "רמי לוי הופך להיות חנות בגדים ואנחנו סגורים"

יצרנים, סוחרים ובעלי עסקים קטנים הפגינו ושרפו סחורות ברחוב אילת בת"א במחאה על הימשכות הסגר שמונע מהם לפתוח את העסקים שלהם • "בחסות מדינת ישראל הסופרמרקטים ומקס סטוק הפכו לחנויות בגדים וצעצועים ומנצלים בצורה צינית את המצב"

סוחרים שורפים סחורה במחאה על המשך הסגר, ברחוב אילת בת"א / צילום: התנועה לעידוד אופנה
סוחרים שורפים סחורה במחאה על המשך הסגר, ברחוב אילת בת"א / צילום: התנועה לעידוד אופנה

יצרנים, סוחרים ובעלי עסקים קטנים הפגינו ושרפו סחורות היום (ה') בשעות הצהריים ברחוב אילת בדרום ת"א. זאת במחאה על הימשכות הסגר שהטילה הממשלה בשל וירוס הקורונה ומונע מהם לפתוח את העסקים שלהם. בין היתר סוחרים יצאו בקריאות: "רמי לוי הופך להיות חנות בגדים, ואנחנו סגורים". לפי הערכות, באירוע לקחו עשרות רבות של מפגינים.

מי שעומדת מאחורי המחאה היא התנועה לעידוד האופנה אשר מייסדיה חברים בארגון להב (‫לשכת ארגוני העצמאיים בישראל). במסגרתה העסקים הקטנים מאשימים את הממשלה בכך שהתקנות הקיימות של הסגר מפלות אותם ביחס לעסקים שפתוחים, כשלדבריהם "בחסות מדינת ישראל הסופרמרקטים ומקס סטוק הפכו לחנויות בגדים וצעצועים ומנצלים בצורה צינית את המצב".

דני אלחרר, ממובילי המאבק ומראשי התנועה לעידוד אופנה אמר היום: "אל תחברו בין חנויות הרחוב לקניונים. אנחנו, יצרנים הבדים שמפעילים חנות אחת או שתיים לא יכולים לחכות ל-500 נדבקים ביום. אנחנו צריכים להיות בקו הראשון, כרגע אנחנו פשוט נגמרים, אין לנו את היכולת להחזיק מעמד", כשהוא מוסיף: "אסור להיכנע ללחץ של הטיקונים להצמיד את פתיחת הקניונים לחנויות רחוב".

אלחרר מתייחס לקושי נוסף עבור העסקים: "בעקבות הקורונה יש מעבר משמעותי לקנייה באונליין, ושם החנויות והיצרנים המקומיים מופלים לרעה. הגיע הזמן שאנחנו נקבל פטור ממע"מ ושהאתרים הבינלאומיים יגבו מע"מ כבר מהשקל הראשון".

בהפגנה לקח חלק גם עו"ד רועי כהן, נשיא להב, אשר קרא: "מדינת ישראל צובעת את העסקים באדום. אין סיבה להמשיך ולסגור את העסקים בערים הירוקות. אם 60% ממדינת ישראל ירוקה, למה צריך לסגור את כולם ולמוטט את כל העסקים? אנשים כאן קורסים, לאנשים אין כסף להביא הביתה, לפרנס את המשפחות שלהם".

יצרנים, סוחרים ובעלי עסקים קטנים הפגינו ושרפו סחורות במחאה על הסגר ברחוב אילת בתל אביב / צילום: התנועה לעידוד אופנה
 יצרנים, סוחרים ובעלי עסקים קטנים הפגינו ושרפו סחורות במחאה על הסגר ברחוב אילת בתל אביב / צילום: התנועה לעידוד אופנה

לדבריו, "מדינת ישראל חייבת להפסיק עם העונש הקולקטיבי הזה של סגר מלא. אין לכך הצדקה ואנו בלהב קוראים לממשלת ישראל לשחרר את המגזר העסקי, לאכוף את ההגבלות ולהשית סגר רק על ערים אדומות". עוד הוסיף כי "בחסות ממשלת ישראל הסופרים הגדולים ומקס סטוק הפכו לחנויות בגדים וצעצועים ומנצלים בצורה צינית את המצב וכורתים ענף שלם של יצור בגדים כחול לבן וחנויות אופנה שמפרנס עשרות אלפי משפחות. אני מתריע: אל תגרמו לאנשים שומרי חוק להפוך לעבריינים בלי סיבה".