מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל: "אין משבר דיור, אך אם לא נתעשת נגיע לשם"

מנכ"ל משרד הפנים אמר בוועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס כי הפתרון לבעיית עליית המחירים בשוק הדיור עובר דרך "התחדשות עירונית, פינוי בינוי, פתרונות לחברה הערבית ושמירה על שטחים פתוחים" • מנכ"ל משרד השיכון:"אנחנו יכולים לספר לעצמנו שאין תקציב ואין ממשלה אבל צריך לקחת אחריות ולקבל החלטות"

"צריך להסיר חסמים בתשתיות ובתחבורה. הבעיות הן לא במלאי התכנוני. הפתרון הוא בהתחדשות עירונית, פינוי בינוי, פתרונות לחברה הערבית ושמירה על שטחים פתוחים", כך אמר היום (ב') בוועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן בתגובה לשאלה על הסיבות להמשך עליות המחירים של דירות המגורים.

לאור האסון בהר מירון, בפתח פאנל: איך מייצרים ומיישמים מדיניות בתקופה של אי יציבות? סיפרה מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר שהוועדה המחוזית של מחוז צפון אישרה תוכנית למתחם הקבר בהר מירון בשנת 2018 וכי התוכנית מתייחסת לכל המתחם ומסדירה את האזורים. כהן הוסיף ואמר כי "הליך התכנון הסתיים ונדרשים אישורים של ועדת הפנים ושל שרים. כרגע יש תהליך של הסתייגות, אך מדובר בהתקדמות מהחודשים האחרונים.

כהן שטח את עשרת הדיברות מבחינתו שמלוות את עבודתו בתחום הכוללות תכנון לטווח ארוך על מנת להתמודד עם הכפלת האוכלוסייה; הקמת מנגנונים להסיר חסמים; השקעה בהון אנושי ותגמול גורמי המקצוע; חקיקת חוק הוותמ"לים (ועדת תכנון שמטרתה להגדיל את היצע הדירות בישראל) ורפורמה כוללת בהליך הרישוי.

זילבר הבהירה שאין פה משבר תכנון. לדבריה, "בשנת הקורונה, יחידות התכנון אישרו 95 אלף יחידות דיור". היא הוסיפה כי המדינה תכפיל את עצמה והתחדשות עירונית זה האתגר הגדול.

ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) התייחס לשפל בשיווק קרקעות לבנייה והשיב כי אין משבר דיור, "אבל אם לא נתעשת אז נגיע לשם". לדבריו, "בשנת הקורונה היה קשה למלא את המכסות ואת התכנון. את כל הצרות של העולם מלבישים על השיווק. אנחנו צריכים לשווק ולדאוג למלאי תכנוני נכון ואנחנו ננסה לעשות את זה. אנחנו נשווק גם לרשויות שלא יסכימו".

קווינט גילה כי בשבועות הקרובים יפורסמו מכרזים לשדה דב ולקריית עקרון.

צחי דוד, ממלא מקום סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר בתחומי הנדל"ן, התייחס לעליית המחירים ואמר כי "היציאה מהקורונה גרמה לבליץ של ביקושים. אנחנו רואים תחילת מגמה של עליית מחירים ויש צפי לעליית מחירים נוספת. זה משהו שאפשר לשלוט בו". הוא הוסיף ואמר שצריך לטפל בחסמים ואם אין ביקוש לא יעזור שיש תוכניות על הנייר.

כאשר נשאל על השפעת מס הרכישה על עליית המחירים, אמר כי "הורדת מסים מגבירה פעילות. אני פקיד לא יזם. יותר קל להם לבנות בבאר שבע וירוחם כי רואים ביקושי משקיעים ומסים יותר נמוכים. יש יתרונות בצד של הפריפריה".

"יש שינוי בסדרי העדיפות"

יאיר פינס מנכ"ל משרד השיכון נשאל על מכתבי ההתרעה על עליית המחירים שנשלחו למשרד האוצר ואמר כי "העבודה המקצועית מול דרגי המקצוע באוצר היא טובה. הם מבינים באוצר".

פינס הסביר כי "רמת הפעילות של הממשלה מאפשרת את העלייה בפעילות. יש שינוי בסדרי עדיפויות - הפחתת כיתות לימוד, הפחתה בתשתיות תומכות דיור. אין שום סיבה שתהיה ירידה במספר כיתות הלימוד. יש סיבה להעלות כי המקורות התקציביים עלו. המסקנה שלי היא שיש היבט של שינוי סדרי עדיפויות".

פינס הוסיף כי תוצאות המכרזים מלמדות על עלייה דו ספרתית של מחירי הדיור במתחמים מסוימים. "אנחנו מכירים את האקסלים ואנחנו יודעים את משמעות ההצעה של היזם. יש עלייה שמגיעה למספר דו ספרתי. אנחנו יכולים לספר לעצמנו שאין תקציב ואין ממשלה אבל צריך לקחת אחריות ולקבל החלטות. אי אפשר להמתין יותר. שומרי הסף ומשרד האוצר והמשפטים יבינו את גודל השעה".

כהן הוסיף שבממשלה עוסקים בנושאים אלו, אף שאכן לא הוסרו החסמים, אך הפקידות המקצועית למדה לעבוד יחד למרות המחלוקות שונות.

יאיר פינס הוסיף כי יש כוונה להנזיל קרקע במקום ללכת להליך בירוקרטי. "אנחנו מחוללים פיתוח של תשתיות שהוא צעד שמגדיל צמיחה ומייצר תוכניות עבודה. יש לנו תוכנית להיכנס לזה הכי חזק. הכלים נמצאים בידינו.

"עשינו סימולציות אם אנחנו מקצים קרקע וגילינו רווח של מאות מיליוני שקלים. ולכן לפי התפיסה שלנו צריך להגיע לדיור ציבורי. קודם כל דיור ואחרי זה אינטרסים אחרים".

גילוי מלא: וועידת הנדל"ן השנתית של גלובס מתקיימת בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות: אזורים, קבוצת הרשי פרידמן; אפריקה ישראל מגורים; משרד עורכי דין גרוס, הקרן לעידוד ופתיח ענף הבניה בישראל, התאחדות הקבלנים בוני הארץ ונמל אשדוד